Sportfack besöker: Ponsus Pharma

Ponsus Pharma ska inta den svenska solskyddsmarknaden. Essen i rockärmen? Proderm, svensk patenterad hudvårdsteknologi och Celsus, distributör som kan den svenska hudvårdsmarknaden.

Ställ dig framför hyllan med solskyddskräm i vilken butik som helst och du möts av rader av alternativ. Granskar du sedan produkternas innehållsförteckningar så hävdar flertalet att just de är universalmedlet med de allra mest innovativa beståndsdelarna. Det är avancerade filtersystem och aktiva ingredienser, mikrokapslar och emulatorer.

Vad som i slutändan ger utlovad effekt lämnar vi därhän, men ett varumärke som definitivt kan påstå att de ligger i solskyddsmedlens framkant är Proderm, utvecklat och tillverkat av Ponsus Pharma i Vallentuna.

Ponsus Pharma

Grundat 1994 (ingår i koncernen Aerosol Sweden).
Ort Vallentuna, utanför Stockholm.
Vd Lars Blak.
Antal anställda 11 (tillverkningen sker i koncernens produktionsbolag Aerosol där 45 personer arbetar i produktionen).
Omsättning ~ 23 miljoner kronor, vilket utgör ca 10 procent av hela koncernens omsättning.
Ägare Lars Blak (vd), Pär Lindell (affärsområdeschef kosmetik) samt en tredje tyst partner.
Sortiment Dermatologiska skumprodukter och medicintekniska produkter i aerosol-förpackning, exempelvis solskyddsmedel, behandling mot acne och psoriasis, hårspray och avancerad kosmetik.
Främsta exportländer Sverige, Storbritannien, Island, USA.
Produktion Vallentuna (viss tillverkning sker även i USA).
Distributör i Sverige Celsus Sweden AB.
Försäljning Naturkompaniet, Alewalds, Paddle Point Kayak Center, Stadium, Playground, Vattenbutiken, utvalda hudvårdssalonger och apotek samt via återförsäljare på internet.

Fast det är samtidigt något skumt med Proderm. Bokstavligt talat. Ett litet lätt tryck på flaskan och ut kommer en rejäl mousseboll.
– Konkurrensen är mördande om man ser till hela solskyddsmarknaden både avseende volym och pengar. Men inom skumteknologi så ser jag ingen annan som har utvecklat liknande produkter, varken på den svenska eller på deneuropeiska marknaden. Där är Proderm unikt.

Ponsus Pharmas marknadschef Dan Johansson låter lite lagom kaxig när han beskriver konkurrensen, men samtidigt han har rätt torrt på fötterna. För när andra solskyddsmedel kommer i form av kräm, lotion, olja eller spray är Proderm i det närmaste ensam på marknaden med sin moussevariant.

Genom svensk hudvårdsforskning bygger Proderm på en medicinklassad patenterad teknologi och har en rad intressanta egenskaper i jämförelse med andra solskyddsmedel på marknaden. Tack vare den speciella skumteknologin går produkten ner i huden bättre än ett vanligt solskyddsmedel, vilket gör att den inte känns kladdig samtidigt som den ger ett mycket bra skydd vid bad och aktiva dagar vid stranden.

– Det som är unikt med Proderm är att bäraren i produkten, det som tar den verksamma substansen till rätt ställe i kroppen, skapas i användandeögonblicket. Du måste skaka flaskan när du ska applicera innehållet. När du sedan sprutar ut så blandas vatten och den fettlösliga delen och bildar en massa bollar. Med den här teknologin blir bollarna väldigt små och de packas ihop till ett tätt lager. Det gör att det blir mycket lättare att applicera på huden och att du får en jämnare täckning. Det blir lättare att använda rätt mängd solskydd helt enkelt och det är det som är viktigt för att det ska vara en effektiv produkt, säger Dan och förklarar vidare att förpackningen tack vare denna teknologi på samma gång blir helt konserveringsfri.

Utan att gå in alltför mycket i detaljerna kring hur solskyddsmedel är uppbyggda, berättar han att Proderm innehåller ett s k organkemisk solskyddsfilter, en solfiltervariant som är mycket väl beprövad och godkänd av myndigheter i såväl Sverige som runt om i världen. Filtret utgör ett bra skydd för både kortvågiga (UVB) och långvågiga (UVA) solstrålar.

Proderm är också utvecklat med huden som förlaga, således parfymfri och utan skadliga nanopartiklar eller tungmetaller som annars är vanliga i solskyddsmedel, vilket har gjort att Proderm rekommenderas av både hudläkare och Vitiligoförbundet (vitiligo är en hudsjukdom som medför fläckvis förlust av pigmentceller i ytterhuden).

Men trots den medicintekniska bakgrunden är det ändå främst bland sportsligt aktiva som Proderm har blivit populärt. En rad namnkunniga idrottare, däribland seglingslegendaren Mange Olsson och hans besättning, beachvolleybollspelarna Anna Åsberg och Sofia Ögren, samt elitmultisportare Michael Lemmel är anhängare av Proderms solskydd. Och det är just i idrottares ofta extrema situationer – stark sol, tropisk värme, hårda vindar, saltvatten och svett – som produkten får visa vad den verkligen går för. Proderm valdes till exempel till det officiella solskyddet på EF-båtarna vid Whitbread Around The World Race-seglingarna, och det talar sitt tydliga språk.

Sportfack besöker: Ponsus Pharma
I Proderm-serien finns för närvarande fyra produkter: solskyddsmedel i styrkorna SPF 10, SPF 20 och SPF 30 samt en återfuktande aftersunmousse.

Ändå har Proderm-produkterna – för närvarande fyra till antalet – trots sin popularitet fört en mycket undanskymd tillvaro på marknaden. Trettio miljoner enheter har visserligen rullat ut från produktionsenheten i Vallentuna varje år, men kunderna har fått jaga med ljus och lykta för att hitta produkterna som bara funnits till försäljning i selektivt utvalda butiker och i hudkliniker. Distributionen har just varit det stora problemet, menar Dan.

– Hittills har vi främst funnits till försäljning hos utvalda sporthandlare. Redan från början inriktade vi oss helt på att jobba mot sportsegmentet. Det var en tillräckligt avgränsad marknad för oss att hantera och det är också det område där vi ser att våra produkter har sin största styrka jämfört med våra konkurrenters. Fast vi har egentligen inte aktivt marknadsfört oss själva utan sökt en stor partner att samarbeta med.

I maj 2010 skrevs avtal med Celsus, ett isländskt företag som säljer och marknadsför hälsorelaterade- och skönhetsprodukter, som ny distributör för Proderm i Sverige, Norge och Island. Från att ha varit en välbevarad hemlighet bland idrottsfolk är det nu dags för allmänheten i Sverige att upptäcka produkterna.

– Det har varit frustrerande för både kunden och för oss att våra produkter har varit svåra att få tag på. Vi vill ju att man ska kunna köpa dem. Att vi har hittat en stark distributör tror vi är det bästa sättet för att göra Proderm tillgängligt för fler, en distributör som är duktig på att sälja och på att marknadsföra för det är inte vi. Vi kan däremot ta fram bra produkter med Proderm-teknologin, där är vi starka, säger Dan.

Margret Pinto, vd och säljansvarig på Celsus Sweden, är mycket entusiastisk inför uppgiften. Den långsiktiga planen är rikstäckande tillgänglighet via större sportkedjor och apotek. Sporthandeln ses som den naturliga säljkanalen för varumärket. Bland annat väntar stor utrullning på en av landets största sportkedjor nu i vår.

– Stadium kommer att ta in Proderm i alla sina butiker, efter att ha gjort en test i somras. Naturkompaniet har varit vår största kund ganska länge men vi har många andra kunder med gott anseende i branschen, till exempel Alewalds, Playground och Vattenbutiken. Vi för diskussioner med apotek också, men de är svårare eftersom de har sina egna varumärken som de vill marknadsföra, säger hon.

På Island där Proderm har sålts sedan 1999 tog det endast fyra år att bli överlägset marknadsledande på apoteken. Och i den isländska taxfreebutiken intar Proderm första, andra och tredje plats på försäljningslistan i den kosmetiska kategorin, berättar Margret. Men det är män, och då främst idrottare på elitnivå, som inte hinner eller gillar att behöva smörja in sig hela tiden, som hitintills har varit de trognaste kunderna och spritt ryktet om Proderm. Här ser både Margret och Dan en stor utmaning i att bredda målgruppen.

– I princip behöver alla solskydd men vi vänder oss till den medvetna, aktiva personen som vill känna sig fri och säker i solen. Och även om man bara ligger på stranden så vill man väl ändå slippa hålla koll på solskyddet jämt och ständigt. Barn och ungdomar är också ofta väldigt aktiva och sportintresserade, och heller inte så intresserade av att smörja in sig. Våra ledord är frihet, aktivitet och säkerhet i solen. Alla som känner sig träffade är vår målgrupp.

Sportfack besöker: Ponsus Pharma
I Ponsus Pharmas mindre labb görs grundforskning och prototyptester i ett tidigt stadium. Beslutar företaget sig för att testa produktidén skarpt flyttar man över utvecklingen till en mer kontrollerad miljö.

Nya grepp är därför att vänta genom kommande marknadsaktiviteter, bland annat annonsering i livsstilspress och ”mamma-magasin”, närvaro i digitala medier och på bloggar, butikskampanjer och sponsring av både idrottsverksamhet inom beachvolleyboll och rodd samt större tävlingar typ Gotland runt och Volvo Ocean Race.

– Vi kommer också att sponsra en riktigt häftig tävling, Atlantic Rowing Race. Tävlingen går från Kanarieöarna till Barbados, totalt 2.512 sjömil, och för andra gången är det en svensk roddbåt med. Det blir runt 70 dagar ute till havs oftast i gassande sol. Det här är en av världens tuffaste tävlingar så vi är glada att Proderm är deras självklara val, säger Margret.

Det finns få moln på Ponsus Pharmas himmel just nu. Förutom expansionen inom den svenska sporthandeln står företaget inför en lansering av flera nya produkter i Europa och andra delar av världen. Omsättningen på cirka 23 miljoner kronor ökar stadigt.

– Fokus och leverans är den stora utmaningen för oss just nu. Produktmässigt har vi en del spännande möjligheter inom just idrottssidan, där vi ser att vår bärare, att man kan smörja in stora områden på kroppen, skulle göra skillnad för användaren. Styrkan med Proderm är ju att den är väldigt mångsidig. Det är också svagheten. Det blir lite förrädiskt när man vill göra många saker samtidigt! Men de nya produkterna som vi har utvecklat gör att den orderstock som ligger för 2012 motsvarar hela nästa års förväntade omsättning. Det är oerhört tillfredställande naturligtvis, säger Dan entusiastiskt.

Några förändringar i prissättning av produkterna är dock inte att vänta. Eftersom Proderm-teknologin är framtagen genom många års forskning och kliniska studier ligger produkterna ligger i en högre prisklass (rekommenderat utpris i butik för SPF20 är 189 kr). Ändå är de inte särskilt priskänsliga, menar Dan.

– Produkterna är ju lite dyrare i och med att de har en helt annan dokumentation än andra produkter på marknaden, och med en annan mekanism kopplad till den. Men vi ser att de som gillar produkten är beredda att betala för den. Idrottare och aktiva gillar produkten jättemycket för de ser att det fungerar när de använder den.