Porträtt: Rodney Hiram

Rodney Hiram står i mässvimlet på Swesport och ler. Det gör han ofta. Resan från San Fransisco till jobbet på Svenskt Sportforum har varit lång men hans goda humör har alltid hjälpt honom hålla den svensk-hawaianska fanan högt.

Den 44-årige Rodney Hiram kallar sig själv ett genetiskt experiment. Pappan Jeffrey var född och uppvuxen på Hawaii-ön Oahu och Rodneys mamma Harriet kommer från Stockholm. För att göra den svensk-hawaiianska genetiska mixen ännu tydligare gifte sig Rodney med en svensk kvinna, som av en slump också hette Blomkvist i efternamn, precis som hans mor.
– Visst är det lite konstigt. Jag hade kanske trott att jag skulle träffa någon kvinna av polynesiskt ursprung och istället blir det en svensk kvinna, precis som mamma, säger Rodney med glimten i ögat.

Född och uppvuxen i East Bay i San Francisco på den amerikanska västkusten med surfing och amerikansk fotboll hade den unge Rodney inga planer på att flytta till Sverige. Efter high school blev det college-studier med grafisk formgivning som huvudämne. Siktet var inställt på att jobba inom den grafiska sektor eller med reklam och marknadsföring. Redan på sitt första jobb på ett mindre tryckeri fick han frågan om han också kunde tänka sig att jobba med säljbiten. Lönen som säljare var på den tiden tre gånger högre än lönen för grafiska formgivare, så valet var lätt. Karriären tog fart och inom ett par år var Rodney försäljningschef med ansvar för kunder som Levi Strauss och Joe Boxer. Jobbet var utmanande men han ville ändå vara sin egen chef och startade ett eget företag. Kärleken kom samtidigt in i bilden och i slutet av 90-talet var det dags för familjebildning. Det var också då tankarna på en flytt till Sverige började dyka upp. Trygghet, miljön och levnadsstandarden var några av huvudargumenten som avgjorde frågan för familjen Hiram.

– Jag ville att mina barn skulle kunna leka tryggt utomhus och cykla på gatorna utan att jag hela tiden behövde oroa mig. Det var de frågorna som var avgörande för mig och Lena, säger Rodney.

Flytten var ändå ingen okomplicerad omställning. Trots att Rodney som barn tillbringat somrarna hos släktingar i Sverige var kulturkrocken och bristen på ett socialt nätverk ett faktum. Varken Rodney eller hans fru hade jobb som väntade och till en början följde en tid av stor ovisshet. Nätverkande, engagemang och hårt arbete ledde till både nya uppdrag och till jobberbjudanden. Till en början märkte han också att hans amerikanska ”tänk” inte alltid föll den svenska lagomkulturen på läppen. Ett exempel är när en kund till honom ville att han skulle presentera ett förslag på var kundens logga skulle placeras på ett par grillvantar som skulle delas ut till affärspartners. Rodney slog till och lade loggan över hela översidan av handsken. Företaget ogillade förslaget och tyckte att det blev för vräkigt och lade istället in firmanamnet på en liten lapp på insidan av handsken vid handleden.

Tack vare sitt intresse för amerikansk fotboll och hans engagemang i sporten inom Djurgården kom han i kontakt med Claes Forsberg. Ett möte som senare skulle leda till en anställning som projektledare på Svenskt Sportforum. Där får han använda sina färdigheter både som säljare och grafisk formgivare.

– Det är det som känns så givande att jag får jobba med båda bitarna. Vi är dessutom ett litet gäng som jobbar jättebra tillsammans, säger Rodney.

Han kom in i Svenskt Sportforum nästan samtidigt som Claes Forsberg och har fått vara med om att utveckla branschorganet. Svenskt Sportforum fick under förra året ett antal nya medlemmar trots att man inte aktivt ”jagat” nya medlemmar.

– Vi har koncentrerat oss på att göra så bra mässor och event som möjligt istället för att försöka locka nya medlemmar. Det är bättre att företagen själva upptäcker vad vi gör och att ett medlemskap i Svenskt Sportforum kan gynna dem och ge dem ett mervärde, säger Rodney.

Idag ansvarar Rodney för Outdoordagarna i Stockholm, Inköpsdagarna i Åre och Sportakademin Outdoor. En gedigen uppgift men som Rodney sin vana trogen genomför med ett litet leende på läpparna.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Svenskt Sportforum

    Vi påverkar, skapar förutsättningar och bidrar till en sund branschutveckling och en aktiv fritid för svenska folket. Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och ...