Easton hungrar efter mer

Eastons svenska dotterbolaget har under det senaste året positionerat sig på hockeymarknaden och har samtidigt kraftigt ökat sina marknadsandelar. Nu siktar vd:n Alex Vega på att äta en ännu större del av hockeykakan.

Vi träffas utanför Scandinavium, det Göteborgska hockeytemplet. Meningen är att vi ska ta några bilder på Alex Vega inne i ishallen för att illustrera Eastons samarbetet med stadens stolthet, Västra Frölunda. Vi stöter direkt på problem med att komma in i den nedsläckta ishallen. Då greppar Alex sin Iphone och börjar ringa till folk som kan ge oss access till ishallen, förbi låsta dörrar, tveksamma funktionärer och släckta korridorer. På fem minuter är problemet löst och vi kan ta bilderna på Alex framför den stora Frölunda-indianen.

Easton Sweden AB

Ort Göteborg.
Grundat 2010.
Lager Göteborg.
Produkter Hockeyprodukter.
Antalet anställda 10.
Omsättning 2010: 8,5 miljoner, 2011: 35 miljoner (prognos).

Det är typiskt för Alex Vega, att sätta all fokus på att lösa ett problem som dyker upp och göra det snabbt och effektivt. Samarbetet med Västra Frölunda är en viktig del i de strategier Eastons svenska dotterbolag lagt upp för att ta upp kampen om marknadsandelar av den svenska hockeymarknaden. Göteborgs hockeystolthet är en bra reklamplats för Eastons produkter.

Vi har gått från att ha haft två små hockeylag som samarbetspartners till att idag jobba med sexton hockeyföreningar. Både elitklubbar och allsvenska klubbar men också mindre föreningar, säger Alex Vega med stolthet i rösten.

Easton har funnits på den svenska marknaden i 13 år. Företaget har förknippats med kvalitativa, innovativa och aningen dyra hockeyprodukter. Till exempel var företaget först ute med att tillverkade en hockeyklubba i aluminium som bland annat superstjärnan Wayne Gretzky spelade med. I Sverige har varumärket alltid fått stå i skuggan av de stora jättarna Reebok och Bauer. Leverantörerna här hemma har också växlat i en alldeles för snabb takt för att ge varumärket Easton stabilitet och kontinuitet i Sverige. Det var en av orsakerna till att koncernledningen i Kalifornien beslöt för ett och ett halvt år sedan att starta ett eget dotterbolag i Göteborg. Målsättningen var klar och tydlig: Att öka den blygsamma andelen på 1,8 procent av den stora svenska hockeymarknaden.

– På ett år har vi vuxit kraftigt. Idag står vi för nästan 10 procent av den totala omsättningen på den svenska marknaden. Men jag är ännu inte nöjd. År 2015 ska Easton vara störst på den svenska marknaden, annars är jag besviken, säger Alex.

Easton Sweden har idag inte samma ekonomiska muskler som de två andra stora aktörerna på den svenska marknaden och har därför valt andra strategier för att synas och marknadsföra sig. Strategin har varit att nå de unga hockeyspelarna, att Easton i deras ögon ska bli det hetaste varumärket. Från topp till tå. Företaget kan erbjuda butikerna ett komplett sortiment hockeyprodukter med undantag av målvaktsutrustning. Företaget har valt att inleda samarbete med ett noggrann utvald skara av hockeyföreningar för att få maximal exponering för sina satsade pengar. Företaget har också gjort stora satsningar på event i butikerna där unga hockeyspelare kunnat testa och känna på Eastons produkter. Företaget har synts i tidningsannonser och i de sociala medierna. Och sist men inte minst har Easton kunnat sänka priserna på sina produkter. Det har redan burit frukt och företaget har också landat i sin nya roll och fått alla nyckelpersoner på plats i organisationen under ledning av Alex Vega.

– Vi är fortfarande mitt uppe i en uppbyggnadsfas och då måste alla vara beredda att jobba hårt, ge sig ut på fältet, göra grovjobbet och ta väl hand om kunderna. Vi har bytt ut vissa personer under resans gång men nu har vi alla nyckelspelarna på plats, säger Alex belåtet.

Easton hungrar efter mer
Alex Vega är en ofta sedd gäst i Scandinavium under Västra Frölundas matcher.

Själv kommer han inte från en typisk hockeybakgrund, inte ens från en typisk svensk bakgrund. Alex är nämligen född i San José i Costa Rica och hans sportintresse som barn bestod i att surfa i Stilla havets stora vågor på sin surfbräda. Vägen från de smaragdblå vågorna vid Costa Ricas kust till höstrusket på den svenska västkusten är lång och full av livets oförutsägbara nycker.

Klockan är bara halv sex på morgonen i september 1987 när lille Alex väcks bryskt i Camden Military Academy i Charleston, North Carolina. På med overallen under högljudda kommandorop och ut på en tidig joggingrunda i den varma fuktiga morgonluften. En timme senare står han utanför bostadsbarackerna på militärakademin tillsammans med ett 40 andra småpojkar i raka led, redo för frukost och dagens disciplinerade skolgång. Det är inte många svenskar som kan föreställa sig en så hård och så tuff uppväxt. För Alex var detta en vardag i över fem år. Han placerades på militärakademins skola av sin pappa när han bara var 13 år gammal. Pappan var orolig över Alex slappa surfarattityd och ville få ordning på sonen. Ordning och reda blev det, men till ett ganska högt pris. Pennalism och kadaverdisciplin hörde till vardagen under Alex skolgång.

– Jag var tvungen att lära mig att tänka och att funka på ett sätt som höll mig utanför bråken och som gjorde att jag kunde få fördelar och lättnader i vardagen. Därför pluggade jag som fan och var bäst i min klass, säger Alex och skakar på huvudet när han berättar om sina skolår.

För hälften av Alex klasskamrater har det gått bra i livet efter det hårda livet i militärskolan, men för en del har livet inneburit problem, droger och brottslighet. Skolan sållade på ett obarmhärtigt sätt ut dem som var starka nog att klara sig.
För Alex betydde ändå skolgången att han vande sig vid disciplin och vid en hög arbetsmoral som varit till nytta både under hans studietid och i hans arbetsliv. Efter arméskolan blev det studier i internationell ekonomi vid universitetet. Därefter följde jobb på Kellogg’s och dataföretaget Intel Corporation som båda krävde fokusering och full satsning av Alex. En karriär var utstakad då kärleken plötsligt slog till. En svensk kvinna dök en dag upp på en gata i San José och det mötet fick Alex att ge upp allting, säga upp sig från jobbet och flytta till Sverige. Till ett litet land högt uppe på jordgloben som Alex knappt hade hört talas om. Men Alex har aldrig lidit av beslutsångest och valde att följa sitt hjärtas röst och flytta till det lilla landet i norr. Ett beslut han aldrig ångrat.

Att Alex har en entreprenörsskäl råder det inget tvivel om. Efter några framgångsrika år bland annat på Volvo i Göteborg startade han ett eget konsultbolag. Under en semesterresa 2005 till Egypten med surfing och bad snubblade han ordagrant på en stor affärsidé.

– Min kompis flickvän kom gående längs beachen med ett par fula plastsandaler på fötterna. Jag provade dem och tänkte direkt att det här måste bli nästa stora sommarfluga i Sverige, säger Alex och ler åt minnet.

Easton hungrar efter mer
En motiverad och engegerad personal står bakom framgångarna.

Hemma i Göteborg letade han på nätet efter företaget som tillverkade dessa plastsandaler som hette Crocs. När han fick kontakt med huvudkontoret i Colorado i USA fick han till sin stora besvikelse höra att företaget redan hade skrivit kontrakt med en distributör i Sverige. Mannen bakom det företaget var en hockeyspelare vid namn Peter ”Foppa” Forsberg. Skam den som ger sig. Alex tog därför kontakt med Foppas företag Pforce uppe i Örnsköldsvik och efter några möten hade han fått distributionsrätten till ”Foppatoffeln” i södra Sverige. Men det var ingen lätt match att till en början få butikerna att tända till vid åsynen av den fula plastsandalen. Till och med en driven person som Alex hade sina stunder av tvivel när han gång på gång fick ett ”nej” som svar.

– Jag hade bytt en trygg tillvaro med bra lön i Costa Rica till att bli en Al Bundy-figur som knackade dörr med en väska full av fula plastsandaler. Men jag vägrade ge upp och plötsligt exploderade bara hela skiten och alla ville ha Foppatoffeln, säger Alex.

På ett år hade han och hans kompanjon 650 butiker som de levererade sandaler till. Affärerna gick som på räls och pengarna strömmande in i bolaget. Livet lekte. Sedan kom lågkonjunkturen och affärerna började gå sämre. Det var åter dags för Alex att sadla om. Efter en kort anställning på ett kosmetikaföretag fick han plötsligt frågan om han ville vara med och starta Eastons svenska dotterbolag. För Costaricanen Vega var Easton förknippat med baseball, nu skulle han plötsligt styra upp verksamheten på en svensk hockeymarknad.

– De ville ha någon som inte hade en anknytning till den svenska hockeymarknaden. Avsikten var att inte göra som hockeyleverantörerna alltid gjort i Sverige utan att tänka nytt och ha en ny approach, säger Alex.
Därför var Alex rätt man på rätt plats. Han började med att åka omkring i butikerna i Göteborg och titta på hur Eastons produkter exponerades på butikshyllorna. Han åkte också ut med säljarna för att träffa butikspersonal och samarbetspartners för att få en bild om vad de tyckte och vilka önskemål de hade. Med det som bas började han tillsammans med huvudkontoret i USA att skissa upp en strategi som skulle göra att Easton blev en huvudaktör på den svenska marknaden. Nu är bollen i rullning och Alex har det team på plats i Göteborg han vill jobba med. Han har lärt sig älska ishockey och 6-årige sonen Theo spelar redan hockey.

Easton hungrar efter mer

 

Framgångarna för Easton har inte kommit lätt det senaste året. Alla i företaget har fått jobba hårt, inte minst verkställande direktören själv. På grund av tidsskillnaden med huvudkontoret i Kalifornien blir dagarna långa för Alex. Men som far till två små barn har han ändå helgat några timmar av dygnet för kvalitetsstid med familjen.

– Jag har en överenskommelse med kollegerna i USA att mellan klockan 18.00 och 19.30 har jag mobilen avstängd och svarar inte på mail. Då är det familjelivet som prioriteras. Men när klockan slår 20.00 är det dags att göra en sista slutspurt för dagen och jobba några timmar tillsammans med kollegerna på huvudkontoret, säger Alex.

Eastons svenska verksamhet har redan börjat rulla på som tåget med Alex som lokförare och konduktör. Målsättningen är inte bara att bli störst i Sverige utan också att kunna införliva verksamheten i Finland under Easton Sweden AB:s paraply. Alex bakgrund i både Costa Rica och i USA gör att han har ett om man så vill ett ”osvenskt” driv. Däremot har han börjat känna sig mer och mer som svensk och också tagit sig an svenska beteenden. Det märker han inte minst när han besöker sina vänner i Costa Rica och upptäcker att hålla tider inte är deras starka sida. Det gör Alex idag nästan irriterad. Känner han sig då svensk eller kanske rent av amerikansk? Han funderar länge innan han konstaterar.

– Allra innerst inne i min själ är jag nog en surfande manána-kille, säger Alex och ler med hela ansiktet.

Easton hungrar efter mer
Eastons huvudkontor i Van Nuys, Kalifornien.