Sportfack besöker: Team Sportia Uppsala

På Team Sportia i Uppsala erbjuds kunderna specialexpertis på tre områden: cykel, längdskidåkning och skor. Dessutom satsar butiken på olika kundevent och specialarrangemang. Det är ett koncept som börjar ge resultat.

Trafiken glider sakta fram genom Boländernas industriområde söder om Uppsala centrum. Bilar i långa rader ringlar fram på gatan samtidigt som trottoarerna gapar tomma. I detta område, fullt av bilfirmor, verkstäder och möbeljättar går man inte till fots. Ett faktum som personalen på Team Sportia är väl medvetna om.

– Vi hade nog hellre legat där Intersport och Stadium ligger idag, lite närmare handelscentret. De har helt klart en fördel jämfört med oss om man bara ser på läget. Vi har en djuraffär och en sängaffär som närmaste grannar. Det är inte någon rusning med kunder till dem direkt, säger Fredrik Söderlund, ägare till Team Sportia-butiken.

TEAM SPORTIA UPPSALA

Grundat 2006.
Sortiment Allt inom sport med tyngdpunkt på cykel, skor och löpning.
Antal anställda 12.
Omsättning 41 milj kr.
Butiksyta 1 000 kvadratmeter.
Lager och personalutrymmen 800 kvadratmeter.
Verkstad 200 kvadratmeter .

Läget är som det är och därför slösar ägarna av butiken inte tid på att grubbla över den detaljen. Istället har Fredrik och de andra ägarna valt att satsa på specialisering, service och specialevent för att locka kunderna till butiken. Det är dessutom inte bara en expertis på pappret. Butiken kan nämligen stoltsera med kunnande på landslagsnivå inom längdskidåkning med Magnus Ingesson som bland annat varit förbundskapten för ländskidlandslaget. På cykelsidan står Oskar Hellsing för en gedigen kunskap om cykelbranschen och inom skosegmentet finns Stefan Mosäters långvariga erfarenhet från hans år på bland annat Löplabbet. I butiken finns också en ortopedtekniker på plats en gång i veckan för att hjälpa kunderna att hitta rätt sko. Har kunden problem med fötter, knän rygg eller höfter kan det vara relaterat till en felställning i fötterna. Ortopedteknikern kan då hjälpa att hitta de rätta skorna eller inläggen.

– Det är inte ens många specialistaffärer som kan slå oss på fingrarna på de här områdena, säger Fredrik med stolthet i rösten.

När jag besöker butiken i Uppsala är det full rulle i den sprillans nya kombinerade cykel- och skidverkstaden som ligger bredvid butiken i en egen byggnad. Christoffer Bergman är fullt sysselsatt med att sickla ett par längdskidor trots att snön fortfarande inte syns till. Kunderna hämtar sina skidor till butiken redan nu för att vara ute i god tid. Efter två fina, snörika vintrar hoppas alla på en tredje likadan vinter. Den kombinerade cykel-och skidverkstaden är butikens senaste satsning på att ge kunderna ett mervärde och bra service. Verkstaden är på 200 kvadratmeter vilket ger de anställda stora, ljusa och luftiga arbetsförhållanden. Butiken fick också en möjlighet att köpa längdskidlandslagets stenslip till verkstaden tack vare Magnus Ingessons goda kontakter. En betydande investering för Team Sportia men samtidigt en service till kunderna som få andra butiker kan erbjuda. Det finns flera orsaker till att Fredrik och de andra ägarna valt att satsa på just längdskidåkning. Dels fanns expertisen redan i huset, dels har längdintresset vuxit kraftigt de senaste åren även om tillväxten börjar mattas lite. För det tredje visste Fredrik att upptagningsområdet för längdskidåkningen är stort och omfattar i princip hela Mälardalen.

Sportfack besöker: Team Sportia Uppsala
Fredrik (t.v.) gillar mötet med kunderna.

– Vi vet att folk som tränar för till exempel Vasaloppet är beredda att åka tio mil bara för att få tag på de rätta grejerna och för att få hjälp. Det kan vi erbjuda dem plus en riktigt god service och roliga event och kurser, säger Fredrik.

Team Sportia har valt att satsa på olika event, kurser och aktiviteter inom längdskidåkningen. Bland annat ordnar butiken vallakurser, individuella träningspass både på rullskidor och vanliga skidor, motionstävlingar och föreläsningar. Till exempel lyckades man få OS-guldmedaljören Charlotte Kalla till butiken för att berätta om sin satsning och för att ge tips till kunderna. Skidstjärnan lockade över 150 personer till butiken. För att få en sådan storstjärna som Charlotte Kalla att ställa upp krävs att personalen har bra kontakter och på Team Sportia har man det tack vare Magnus Ingesson.

Längdskidåkningen har blivit trendig i Sverige och intresset har ökat inte minst beroende på två snörika vintrar i rad. På Team Sportia tror ändå inte Fredrik att den kakan kommer att växa i all oändlighet. Kakan är redan så stor att det finns andelar att vinna och det siktar butiken på med sin satsning. Men nya marknadsandelar vill man inte komma åt med vilka metoder som helst.

Sportfack besöker: Team Sportia Uppsala
Cykel-och skidverkstaden har stora ljusa utrymmen.

– Vi vill inte sälja kunden en för bra eller en för dålig produkt utan vi vill hitta rätt produkt för rätt kund. Det har visat sig att då kommer kunden gärna tillbaka när han tycker att han utvecklats och vill ta nästa steg i sin träning, säger Fredrik.
På cykelsidan tillämpar Team Sportia samma koncept med evenemang och extra service. Redan för tre år sedan startade butiken cykelevent där kunder varje torsdag kan delta i en organiserad gruppcykling under ledning av Johan Eriksson. Han kan bland annat kan stoltsera med 19 individuella SM-guld i bagaget. Torsdagsträningarna har blivit väldigt populära och idag finns nästan femhundra personer med på en mejllista för gruppcyklingen. Som jämförelse kan nämnas att butikens gruppcykling lockar fler deltagare än vad ortens cykelklubbar lyckas engagera till sin verksamhet.

– Våra kunder kan hitta likasinnade att träna tillsammans med och verkligen nyttja produkterna de köpt hos oss. Det har varit väldigt, väldigt uppskattat. Här kan nybörjarna också få hjälp och råd av mer erfarna cyklister, säger Fredrik.

De olika kundeventen ger ett mervärde för kunderna och lockar dem förhoppningsvis att komma tillbaka till butiken när de vill handla även andra produkter.

Trots att butiken funnits i Uppsala i snart sex år finns det fortfarande mycket att göra. Ett av problemen som Team Sportia fortfarande brottas med är att locka kunder till butiken i Boländers industriområde, att få folk att veta om butikens existens bland bilfirmor och möbeljättar. Därför satsar Team Sportia på att synas i den lokala dagspressen med annonser. Det har man gjort sedan starten och det fortsätter man med. Personalen har en stark tilltro till att när kunden väl hittar till butiken är halva slaget vunnet. Den ljusa, stora butiken erbjuder med sina 1 000 kvadratmeter konsumenterna det allra mesta de kan önska sig i produktväg, oberoende vilka produkter de letar efter. Förutom de prioriterade segmenten finns här ett brett sortiment för de flesta sportintresserade konsumenter.

Sportfack besöker: Team Sportia Uppsala
Skor är traditionellt ett starkt segment för Team Sportia och två säsonger möts i butiken.

– Team Sportias rötter ligger i den gamla genuina sportbutiken, det är det som sitter i väggarna hos oss. Vi kanske inte alltid har varit så duktiga på att förmedla det till våra kunder, säger Fredrik.

Att Fredrik Söderlund skulle hamna som butiksägare i Uppsala var långt ifrån en självklarhet. Den sportintresserade killen föddes i Göteborg för 42 år sedan och höll som ung på med en massa sporter. Hockey var det som låg närmast hjärtat och det han satsade på. Fredrik var till och med och aspirerade om en plats i Västra Frölundas elitlag men klubbens satsningar på att köpa redan etablerade spelare stängde vägen för honom. Vid sidan av sin sportsatsning utbildade han sig till mattelärare men jobbade i yrket bara en kortare tid. Istället blev det personalansvar på Lisebergs nöjesfält och senare som säljare på medi-cinjätte Astra Zeneca. Livets ologiska sammanträffanden gjorde att han blev tillfrågad av sin vän Patrik Ingesson om att vara med som finansiär i en sportbutik som Patrik tänkte starta. Han nappade på erbjudandet men ganska snart visade det sig att Fredrik ville vara med också i den dagliga verksamheten. Han sa därför upp sig från sitt jobb på Astra Zeneca.

– Jag gick in i verksamheten fullt ut och samtidigt halverade jag min lön och dubblerade min arbetstid. En sportbutik är en mer komplex verksamhet än man tror. Det finns de som fnyser och rycker på axlarna åt att man jobbar i en sportbutik och nästan raljerar över hur enkelt det är. Men de vet inte vad de talar om, säger Fredrik.

Samtidigt är komplexiteten, svårigheterna och utmaningen något som Fredrik gillar. De första åren innebar mycket jobb och en tung period också ekonomiskt för butiken. Nu har verksamheten börjar rulla på och siffrorna blivit svarta. Omsättningen har vuxit från 18 miljoner kronor det första året till drygt 40 miljoner innevarande år. Trots det stora produktutbudet och de mångsidiga kringaktiviteterna sitter inte killarna på Team Sportia still i båten. De tänker framåt, pejlar marknaden, tittar på utvecklingen bland konkurrenterna och följer utmaningen från webbhandeln.

Sportfack besöker: Team Sportia Uppsala
Christoffer Bergman har full koll när han sicklar kundernas längdskidor.

– Jag tror att nätet kan vara ett hot mot sportbutikerna. Därför jobbar vi med att skapa en relation till våra kunder vilket inte näthandlarna kan göra. Vi försöker ta ett större åtagande mot kunden än att bara kränga en produkt, säger Fredrik.

Att tillhöra en stor kedja ser han enbart som en fördel. Att alla Team Sportia-butikerna har ett gemensamt minimiutbud gör att butikerna får en gemensam profil och själ om man så vill. Sedan kan produktsortimentet byggas ut kring denna gemensamma nämnare beroende på kundunderlag och det geografiska läget.

– Vi ska ju vara unika på vår marknad och vi är de som känner vår egen marknad allra bäst. Då måste vi kunna lyssna av och samla information om vad kunderna önskar sig och förväntar sig att hitta hos oss, säger Fredrik.

För att kunna erbjuda bra service måste personalen ges möjligheter att utvecklas och lära sig om produkterna som finns på butikshyllorna. Här ordnar Team Sportia intern utbildning för de anställda och företaget utnyttjar också den utbildning som leverantörerna ger. Att butikspersonalen ska veta mer om produkterna än kunden som frågar efter dem ger trovärdighet och är också en trygghet för kunden. För Fredrik är det också viktigt att de anställda har ett eget ansvar att hålla sig uppdaterade med vad som är på gång. Det är frihet under ansvar, säger Fredrik innan vi skiljs och det åter är dags för honom att skynda tillbaka till butiken.