Salomons produktfilmer

Gratis material som ger mervärde för handlarna – det var grundtanken när Salomons Robert Gustafsson satte sig ner och började skissa på det som nu har utvecklats till ett helt koncept: Salomons produktfilmer.


Salomons produktfilmer

Kortfattat handlar det om en produkt, ett proffs och en film på några minuter. Sammantaget blir det mervärde för de butiker som börjat bli allt mer aktiva på nätet.

– I de fysiska butikerna skyltar vi och har aktiviteter men på nätet körde vi tidigare bara lite kampanjer. Klickade man på en produkt fanns text samt bild och ibland hade vi en produktvideo med en amerikan eller en fransman där man knappt hörde vad de sa. Så jag tänkte ”det där kan ju vi göra på svenska för att bli ännu trovärdigare”, säger Robert Gustafsson som jobbar med alpint och snowboard på Salomons Stockholmskontor.

Första steget blev ett pilotprojekt där en säljare fick stå och berätta lite om en produkt. Amer Sports vd Chrilla Lidgren nappade direkt. Till och med så mycket att han själv valde att medverka i några av produktfilmerna. Idag är det i första hand teamåkare som gör filmerna för toppmodellerna medan säljarna tar hand om de enklare produkterna.

Även butikerna gillade konceptet.

– Jag gjorde några filmer på nyckelprodukter för att testa och feedbacken var jättebra. I dagsläget säger till exempel Länna Sport att de produkter från oss som säljer bäst på deras webshop är de med produktvideo Även på Alpingaragets webshop funkar det här mycket bra säger Robert.

De första filmerna började Robert erbjuda vissa butiker för två år sedan. Nu, i takt med att konceptet utvecklats och filmerna blivit bättre, vill Robert utvidga och nå fler butiker.

– Tanken är att kunna erbjuda det här till alla butiker. Vi är inte selektiva men det är inte så många som jobbar aktivt med sin hemsida, säger Robert.

För slutkunden ska filmerna fungera som en inspirationskälla. Det har varit ett medvetet val att inte mata filmerna fulla med ”teknisk mumbojumbo som inte alla förstår”. Argumentet går enligt linjen att fakta om tekniska detaljer redan delges genom text och bild. Filmen ska istället förmedla produktens mjuka värden. Eftersom den ligger i slutet på sidan utgör den på sätt och vis finalen på det virtuella säljsamtalet.

– Flera av de filmer som ligger ute nu filmade vi i våras när vi vara uppe i Riksgränsen med våra teamåkare. Vi lät dem stå och snacka om hur de upplevde produkterna, lät dem förmedla en känsla. Tillsammans med den tekniska informationen på sidan så blir det säljande. Jag tror också att materialet blir trovärdigare när vi låter dem prata om upplevelsen istället för om teknisk fakta. Hade de stått och pratat om tekniska detaljer hade det sett ut som att vi sagt åt dem vad de skulle säga, säger Robert.

Salomons produktfilmer

Från början var tanken att fylla filmerna även med miljöbilder. Så har det dock inte blivit. Trots att filmerna inte är längre än 1–2 minuter måste Robert lägga ner ungefär 4–5 timmars jobb kring varje film trots att han är en van filmare. Tidsåtgången är en av orsakerna till att produktfilmer än så länge bara finns för produkter inom segmenten alpint och längd. Sammanlagt erbjuder Salomon sina kunder ett 20–tal produktfilmer.

På butikernas hemsidor spelas filmen upp i en inbäddad videospelare från Vimeo. Varje återförsäljare som är intresserad av att börja använda produktfilmerna får en länk att lägga in på sin hemsida. Enkelt för vem som helst med andra ord. Och det är precis så grundtanken är.

– Det krävs inget lösenord utan alla får använda det här. Vi skulle ju aldrig neka någon att få en katalog och det här är ju lite samma sak, säger Robert.

Inför framtiden finns en förhoppning om att sprida konceptet till fler segment. Dessutom skulle de kunna användas i utbildningssyfte, menar Robert.

– När man hållit i en clinic för butikspersonal skulle man kunna ge dem en DVD–skiva som både innehåller försäljningsargument och produktfilmer som inspirerar. Då blir det inte bara produktmatning hela tiden. Jag tror att det går att utveckla hela det här formatet, säger Robert.