Nike är världens mest värdefulla sportvarumärke. I alla fall enligt amerikanska tidskriften Forbes som i den senaste listan värderar Nike till 103 miljarder kronor.
Anrika tidskriften Forbes är något av en specialist på att ta fram listor över de rikaste och största aktörerna i olika branscher samt över de rikaste privatpersonerna. För att få fram sina siffror till rankingen av de mest värdefulla sportvarumärkena har Forbes analytiker tagit hänsyn till företagens atleter, affärsverksamheter, events samt idrottslag. Överst placerar sig alltså Nike följt av mediajätten ESPN (76 miljarder kronor) och Adidas (34 miljarder kronor). På tio-i-topp återfinns även sportföretagen Reebok (6:e plats, 10 miljarder) och Under Armour (7:e plats, 7 miljarder).
I en kommentar till listan skriver Forbes att ”Nike som marknadsledare har 38 procent av skomarknaden och att Nikes konfektionsförsäljning ökade med 9 procent under förra året. Under de senaste 18 månaderna har Nike fortsatt att utöka sitt stall av atleter och idrottslag genom att splasha sin swoosh-logotype på fler produkter i fler ligor.”