Innebandysatsning för Asics

Asics gör just nu en storsatsning på innebandy. Satsningen har initierats av Asics i Sverige och Finland och har bland annat resulterat i en ny innebandysko.

Asics har funnits i Sverige sedan början på 1970-talet men det dröjde till 1985 innan företaget blev ordentligt etablerat. Erik Nystedt, vd på Asics Sverige, har arbetat på företaget i 16 år nu i januari. När det gäller inomhussporter har Asics tidigare inriktat sig på handboll, vollyboll och racket. Nytt för i år är deras satsning på innebandy med ett flertal skomodeller framtagna speciellt för sporten. De tidigare modellerna har varit användbara för innebandy men beskrivits mer som en allroundsko för de tidigare nämnda inomhussporterna. 

– Innebandy har varit i fokus ett tag men vi har tagit ett större steg nu, säger Erik. Satsningen består av en ny skomodell för både dam och herr specialutformad för innebandy, samt ett helt nytt annonsmaterial. Erik ser innebandysatsningen som ett naturligt steg då tidigare indoormodeller varit populära. 

– Spelare och klubbar kommer till oss och vill ha våra produkter.  Efter framgångarna i Europa ville Asics utnyttja denna efterfrågan. Marknaden är redan skapad för indoor i och med de tidigare modellerna. Målet är att ta fram specifika produkter för de olika sporterna eftersom rörelserna skiljer sig åt. Samtidigt behöver de särskilda modellerna följa de enskilda sporternas utvecklingar. Rörelserna ändras och blir tuffare med snabbare löp- och vridmoment. Det är många variabler som spelar in för att ta fram en bra innebandysko, säger Erik. 

I grunden behövs en löparsko som inte tummar på vare sig stabilitet eller markkontakt. Det är svårt att hitta det perfekta greppet som varken får vara för bra eller för glatt. Slitaget på sulan är enormt eftersom spelarna släpar skorna. För att ta fram en ny modell sker en rad tester med en lång utvecklingsprocess. Detta sker dels av produktexperter men även med hjälp utav spelarna som Asics har ett nära samarbete med. De förmedlar sina synpunkter på hur skorna fungerar och vilka önskemål de har gällande förbättringar.

Innebandysatsning för Asics

Parallellt med satsningen sker också ett samarbete med Finland, Tjeckien och Schweiz. Samtliga länder fick godkänt från Europa att göra eget annonsmaterial som är kopplat till produkten så att det blir en internationell satsning. Materialet kommer att finnas tillgängligt online, i print och i butik vilket resulterar i en kombination av nya produkter samt förstärkt mediesatsning. 

Samtidigt har Asics fått ett kontrakt med det internationella innebandyförbundet och därigenom skapat en marknadsföring anpassad för olika målgrupper. Frontfigurerna är en svensk, en finsk och en tjeckisk spelare där den finske spelaren även är känd i Schweiz. Alla dessa spelare är med i varsin kampanj med tanken att välja frontperson beroende på den tänkta marknaden för att uppnå bästa resultat.

– Kampanjen är enbart en medial förstärkning av våra produkter som vi vet fungerar och som sedan tidigare är accepterade på marknaden. Användandet av trovärdiga ambassadörer förmedlar budskapet om bra kvalitet, säger Erik och framhåller Asics mångåriga samarbeten med innebandyklubbarna Pixbo och Varberg som exempel. 

Det finns redan en plan på fler modeller till kommande säsong. 

– Mycket bygger på hur den här modellen säljer och att den håller den kvalitet som förväntas av skorna och av oss som företag, säger Erik.

Innebandy är en växande sport runt om i världen där Sverige och Finland idag representerar de största marknaderna. Inför VM i Göteborg är planen att Asics medialt ska synas så mycket som möjligt. SM-finalerna som spelats i Globen och Malmö föregående säsong har gett bra publicitet. Kombinationen bra produkter och rätt annonsmaterial är anledningen till att Asics kommer att fortsätta sälja bra enligt Erik.

– Vi har produkterna som motsvarar det den aktive behöver, säger Erik.