XXL vill dominera i Skandinavien

XXL är inte rädda för den allt hårdare konkurrensen. Tvärtom skruvar de upp sin plan på 10 svenska butiker till 50 och dessutom ska de öppna i Finland inom några år.

Det är i en intervju i Sporting Goods Intelligence som XXLs vd Fredrik Steenbuch berättar om kedjans plan för de närmaste åren.

– Vi ska bli den dominerande kedjan i Skandinavien, säger Fredrik. Vårt mål är att ha runt 100 butiker inom tio år och en omsättning på 15 miljarder kronor.

Dessa 100 butiker ska fördela sig på 30 i Norge, 50 i Sverige och resterande 20 i Finland som är en marknad där XXL ska etablera sig 2014. Idag har XXL 15 butiker i Norge och fyra i Sverige så det är en rejäl expansion som de planerar och en expansion som skulle hota Intersport och Stadium som de två ledande aktörerna i Skandinavien.

Idag omsätter XXL  2,2 miljarder kronor i Norge och verksamheten i Sverige omsatte 150 miljoner kronor de tre första månaderna. Tillväxten för 2010 låg  20 procent och ej medräknat nya butiker var tillväxten 12 procent vilket var högre än sportbranschens tillväxt i Norge. Det har gått lika bra i år och de ligger 10 procent över fjolårets omsättning och prognosen säger att omsättningen blir 2,6 miljarder kronor i Norge och drygt 500 miljoner kronor i Sverige.

XXL vill dominera i Skandinavien
Fredrik Steenbuch

XXL har funnits i elva år och gått med vinst de tre senaste åren. Vinsten förra året blev 300 miljoner kronor vilket var en förbättring med 18 procent jämfört med 2009.

– Vi har en väldigt liten organisation som sköter alla inköp och driften av alla butiker, säger Fredrik. Det är därför som vi kan hålla både låga priser och ändå gå med vinst. I Sverige blev vi lönsamma redan efter nio månader.

Förutom att planera nya butiker, nästa i Sverige ska öppna i Örebro, planerar de också för att möta Decathlons intåg i Sverige. Fredrik är dock inte rädd utan menar att deras satsning på enbart starka varumärken till låga priser är mer lockande än Decathlons satsning på egna varumärken. XXL jobbar idag med runt 250 varumärken och leverantörerna verkar vara nöjda eftersom de flesta som var med vid starten fortfarande finns med i butikerna.

XXLs planer stöttas av deras nya huvudägare EQT – investmentbolaget som också äger Lundhags och som köpte en majoritet av XXL förra året.