En säljare i själ och hjärta

Roger Sundström ville ursprungligen bli gympalärare men skoltröttheten satt krokben för de planerna. Istället blev det jobb i sportbutik med en passion för skejtkulturen som ledde Stockholmsgrabben slutligen till ett jobb i surfbranschens flaggskepp O`Neill.

Roger Sundström möter mig på O`Neills kontor på Stadsgården med ett glatt leende och ett fast handslag. De moderna och ljusa lokalerna passar perfekt den image som företaget representerar idag. O´Neill har nått medelåldern och rebellstämpeln har falnat och varumärket har förvandlats till ett brett livsstilmärke.

– Den rebelliska stämpeln har nog försvunnit från O´Neill, den manteln får nog de nya mindre varumärkena axla. Vi är ett stabilt och brett varumärke. Men vår grund ligger i snowboard och surfkulturen, säger Roger.

Född och uppvuxen i Stockholms södra förorter blev Roger som ung attraherad av den urbana, lite rebelliska skejtkulturen på 1970-talet. Då handlade det inte bara om själva brädåkandet utan minst lika mycket om kläderna och livsstilen. När intresset för skateramperna svalnade stannade intresset för sportbranschen kvar. Jobb i olika sportbutiker i Stockholm ledde till insikten att säljjobbet passade honom.

– Det var säljare jag ville bli efter att jag hade sett säljarna åka omkring i firmabil och verkade ha det rätt glassigt, säger Roger. Sedan insåg jag rätt snart att det inte var så glamoröst men jag gillade ändå den livsstilen som det innebar.

Åren i sportbutik bakom disken och som säljare har gett Roger en bra insyn i hur sportbranschen i Sverige fungerar. Förändringen från den tiden då han som ung jobbade på NK:s sportavdelning till dagens utbud av sportbutiker är enorm. De små självständiga sportbutikerna är i dag en liten raritet och istället har kedjetillhörigheten blivit ett normaltillstånd. Jättesportbutikerna växer också upp i samband med att stora köpcentran byggs runt om i landet. Däremot tycker Roger att själva affärskompetensen har ökat både bland butikscheferna och de anställda.

– Förr sköt man från höften när man gjorde inköp, säger Roger. Då hade man dessutom råd att skjuta från höften, butikerna var lönsamma även om de var små. Idag har företagen en inköpschef och en ekonomi­ansvarig, förr var butiksägaren en allt-iallo.

Som den nyfikna och rastlösa själ Roger är ville han vidare från den trygga butiksanställningen. Därför startade han på 1980-talet ett eget företag med agentur för varumärken som Rusty, Smith och Russel Athletics. Han var tillbaka i skate-, surf- och snowboardkulturen för andra gången i sitt liv. Ett kärt återseende. Det ena ledde till det andra och en dag satt Roger som försäljningschef på Quiksilver, världens största surfmärke. I fem år arbetade han på Sportmarket och trivdes bra, men när chansen kom att vara med och starta ett skandinaviskt dotterbolag för O`Neill tvekade han inte. Rastlösheten och nyfikenheten fanns där igen.

– Jag är bra på att dra igång och bygga upp verksamheter och få saker och ting att hända runt ett varumärke, säger Roger. Jag är en säljare i grund och botten och kommer alltid att vara. Därav rastlösheten och nyfikenheten att starta någonting nytt.

En säljare i själ och hjärta

Han far var en tävlingscyklist och av naturliga skäl blev landsvägscykling han första sport som liten grabb. Sedan blev det basket, friidrott och fotboll precis som för de flesta svenska killar i 1970-talets Stockholm. När skateboarden tog över följde livsstilen med. Nu, som far till tre barn och påväg mot 50-strecket blir det en del cykling på mountainbiken i Hellasskogarna och skidåkning på vintrarna. För några år sedan brukade Roger skejta med sin då femårige som i Fryshuset men det har han lagt av med.

– Nu vågar jag inte åka ramp längre för jag har inte den kontrollen som jag brukade. Jag testade för en tid sedan och höll på att så halvt ihjäl mig. Man måste inse sina begränsningar. Jag åker longboard ibland, det räcker, säger Roger. Däremot räds han inte utmaningar i yrkeslivet. Hungern och nyfikenheten efter nya utmaningar finns fortfarande där. Därför kommer leendet så naturligt för Roger där han går omkring i de ljusa rummen på O`Neills kontor. Han trivs med sitt jobb och den nya utmaningen.