Elektronik kräver sin säljteknik

Allt fler vill ha elektroniska hjälpmedel när de springer, cyklar och tränar. Utbudet är stort idag och för butikspersonalen betyder det nya utmaningar. Det gäller att ha kunskap när elektronik tar plats i sporthandeln.

Idag erbjuds kunderna en hel radda hjälpmedel som för bara tio år sedan inte var gemene mans egendom. Det finns lavinsändare, gps-klockor och pulsmätare med pekskärmar. Dessa produkter ger motionären information och data på det mesta han eller hon kan ha nytta av. Pulsen mäts, träningseffekten registreras och rutten visas för både tävlingsidrottaren såväl som för den vanliga motionären. Tack vare nätet och olika forum har konsumenterna blivit medvetna om dessa elektroniska hjälpmedel och frågar också efter dem i sport-och friluftsbutikerna.

Elektronik kräver sin säljteknik
Benjamin Hillback.

– Idag är många kunder väldigt väl pålästa om de olika elektronikprylarna som finns ute på marknaden. De vet vad de vill ha men det betyder ändå inte att kunden skulle kunna använda klockan eller pulsmätaren. Det är där vår sakkunskap kommer in och behövs, säger Benjamin Hillback som idag jobbar på Löplabbet men har också ett förflutet på Naturkompaniet.

Leverantörerna ordnar clinics för butikspersonalen för att informera om nya modeller. Men ett informationsmöte under en förmiddag kanske inte gör dig inte fullärd på området, långt ifrån. Det krävs såväl eget initiativ som ett visst intresse för elektronikprylarna för att försäljaren ska kunna göra ett bra jobb. Det kan till och med vara skäl att ha en speciell anställd i butiken som tar sig an ansvaret för att vara ”elektronikexpert”. Dels för att det kräver ett genuint intresse att fördjupa sig i ofta krångliga och långa bruksanvisningar, dels för att alla i en butik inte kan vara experter på allting.

– Kommer det en ny klocka till butiken vill jag pilla med den direkt. Jag går in i de olika menyerna och kollar alla funktioner. Det är för att lära mig så mycket som möjligt om den nya modellen men är också ett intresse jag har, säger Benjamin.

Tillverkarna kommer med nya produkter och mer avancerade modeller i en strid ström. Det är inte lätt för personalen eller ens den mest hängivna ”elektroniknörden” att ständigt hålla sig uppdaterad. Därför kan det vara bra för butikspersonalen att också kontakta leverantörerna och be att de kommer ut till butiken för att informera om både de nya och gamla produkterna. De allra flesta är bra på att ge information till butikerna men information och kunskap kan ändå vara bra att uppdatera med jämna mellanrum. För leverantörerna är det också bra att hålla i minnet att det inte går att leva på gamla meriter. Allra minst i elektronikbranschen. Butikspersonalen behöver stöd och service precis som slutkunden gör det. 
En aspekt som både butikspersonalen och leverantörerna kan försöka hålla i minnet är att elektronikprylarna skiljer sig från många andra produkter i sportbutiken. Det är nämligen mycket  lättare för konsumenten att handla elektronikprylar på nätet än det är att köpa andra sportprodukter. En löparsko till exempel måste provas och kännas på innan kunden vill köpa den. Ett funktionsplagg provar kunden också gärna innan han eller hon köper produkten. En pulsklocka är däremot en pulsklocka, kan mången konsument tycka. Det kanske ändå finns skäl för personalen att upplysa konsumenterna om nackdelarna med näthandeln. 

– Får kunden problem eller frågor uppstår om produkten efter att kunden köpt klockan kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig för att få hjälp om man handlat varan på nätet. Det problemet finns inte då köpet sker i en specialbutik, säger Benjamin. 

Det är lätt hänt att butikspersonalen glömmer att sportelektroniken också är de perfekta produkterna för merförsäljning. En pulsklocka till exempel är en produkt som med lätthet kan säljas inte bara till den hårt tränande elitmotionären utan också till nybörjaren som precis har börjat löpträna. Med pulsklockan kan nybörjaren lätt se vilka framsteg han eller hon gör och också undvika överträning. Det är bra att börja med en enklare modell för nybörjaren som inte kanske har behov eller intresse av alla finesser. Ofta leder det första köpet till att konsumenten rätt snart vill ha en mer avancerad modell när önskemålen förändras och kraven växer. Det viktiga för butikspersonalen är att lyssna på vilka mål kunden har med sin träning och till vilka ändamål behöver han eller hon pulsklockan.

Elektronik kräver sin säljteknik

Sportelektroniken är här för att stanna och finesserna och användningsområdena för produkterna ökar ständigt. Det är svårt idag att sia om varthän utvecklingen är på väg men ett är säkert. Det kommer mera. Traditionellt har sportelektroniken hittills använts vid uthållighetsträning och i individuella sporter. Men nästa steg är att det också kommer att användas i olika lagsporter där till exempel tränarna kan registrera och se hur de enskilda spelarna rör sig under matcherna. Säkert ett värdefullt hjälpmedel i framtiden för många tränare och coacher. Det innebär också fortsatta utmaningar för butikspersonalen. Men också goda chanser för butikerna att ta upp kampen om den ökande näthandeln med sportelektronik. Nya produkter kräver ny kunskap och färsk information som butikspersonalen bör behärska. Det ger ökad försäljning och nöjda kunder.