Nike+: Motivationshöjaren

När Nike för drygt fem år sedan presenterade sitt samarbete med Apple slog det ned som en bomb. Idag använder över fyra miljoner löpare den lilla sensorn som en motivationshöjare och tillsammans har de sprungit 16 000 varv runt jorden.


Nike+: Motivationshöjaren

Det är i enkelheten som succén ligger för Nike+. Plus smarta samarbeten med starka varumärken. Det är nämligen inte vem som helst som får till ett samarbete med både Apple och Facebook. Nike+ är en liten, liten pryl som nått enorma framgångar. Låt oss ta det från början.

Det var i maj 2006 som Nike och Apple presenterade sitt samarbete och den nya produkten Nike+. Systemet består av två delar – en sensor i skon och en mottagare i en Apple Ipod eller Iphone. Den lilla sensorn mäter bara 35 x 24 x 8 mm och väger 6,5 gram. I sensorn sitter ett batteri och en accelerometer som reagerar på rörelse och även på kraften i rörelsen. Denna information skickar sensorn över till Ipoden som analyserar och visar tid, distans och tempo under löparrundan. För att sensorn ska visa så exakt löpdistans som möjligt kan användaren kalibrera den efter sitt löpsteg genom att springa minst 400 meter och ange den exakta sträckan.

Den lilla sensorn placeras i ett speciellt fack som finns i sulan på Nikes alla löparskor utom Free 3.0. Den kan självklart användas med andra skor också genom att fästas i snörningen eller någon annanstans på skon, det viktiga är bara att den inte sitter löst för då kan sensorn registrera rörelser som är skakningar och inte löpsteg.Om användaren inte har en Ipod eller Iphone kan han eller hon skaffa ett Nike Sportband som är en mottagare i form av ett armband och som visar, tid, sträcka och tempo på en liten display.

Idag finns dessutom två lösningar som gör att det inte behövs någon sensor alls. Dels appen Nike+GPS som fungerar på Apple Iphone och som mäter sträcken med telefonens GPS och dels helt nya Nike Sportwatch som är en GPS-klocka som Nike har tagit fram ihop med Tomtom. Den GPS:en har betydligt bättre noggrannhet än den i Iphonen och dessutom är det smidigare att ha en klocka på armen än en Iphone i handen när man springer.

Nu är det inte informationen om tid, tempo och distans som användaren får under själva rundan som är grejen med Nike+. Nej, det riktigt fina är det som händer efter rundan. All träningsdata förs över till sajten nikeplus.com där användare kan se sina samlade rundor eller senaste pass presenterade på ett snyggt grafiskt sätt. Där går det också att utmana sina kompisar på vem som först har sprungit tio mil, snabbast kilometertid eller flest kilometer under juli månad. Eller så går man med i någon av Nikes utmaningar. Förra året tävlade Göteborg mot Stockholm inför Midnattsloppet och i Stockholm tävlade de olika stadsdelarna mot varandra. Nike har också skänkt pengar till välgörenhet för varje kilometer som sprungits över hela världen under en viss period och hela tiden läggs det upp nya utmaningar av både Nike och användare.

Nike+: Motivationshöjaren
Birgitte Lersbryggen på Nike.

För de som har bestämt sig för att vara med i en halvmara eller annat lopp går det att få ett träningsupplägg via sajten. Då föreslår Nike lämpliga träningsdoser och påminner om när det är dags för nästa pass så att användaren ska vara förberedd när det är dags för loppet.En annan riktigt cool funktion är att det finns färdiginspelade meddelanden från Nikes stjärnor som Paula Radcliff, Lance Armstrong och Tiger Woods som gratulerar när användaren satt nytt rekord i distans eller tid på en kilometer. För de som använder Nike+GPS så finns en ännu häftigare funktion. När de startar sin runda läggs ett meddelande ut på deras Facebooksida att de ska ut och springa och hur lång rundan ska vara. Om någon klickar Gilla på detta hörs applåder och jubel i användarens hörlurar. Jag har själv testat det och det är en grym motivationshöjare och jag kan bara föreställa mig vad det skulle betyda under ett lopp att få kompisarnas stöd.

– Hela tanken med Nike+ är att den ska fungera som en motivationshöjare mer än att analysera träningen, säger Birgitte Lersbryggen som er Ekin på Nike och utbildar butikspersonal på Nikes produkter. Vi ville göra ett system som var enkelt att använda och som skulle tilltala målgruppen runt 20 år. Det har blivit mycket större än vi kunde ana.När Nike+ lanserades 2006 fick det snabbt många användare och därefter har det varit en stadig tillväxt. När appen Nike+GPS kom i höstas tog antalet användare ett rejält skutt uppåt och idag finns det över fyra miljoner användare globalt.

– Det som är riktigt roligt är att vi kan se att användarna blir mer aktiva när de går med i en utmaning från oss eller en kompis, säger Birgitte. Jag själv reagerar på precis samma sätt och har varit ute och sprungit ända till midnatt sista dagen på en utmaning för att vinna den.Birgitte har en imponerande idrottslig bakgrund som landslagskvinna för Norge i både fotboll, ishockey och innebandy. Hon har alltid sprungit som en del i sin träning men aldrig riktigt gillat det. Förrän hon började med Nike+ och kunde logga sina träningar.

– Det är så motiverande att springa mot kompisarna och jag tycker att fler föreningar skulle använda sig av det här under sommaruppehåll och liknande, säger Birgitte. Och det allra bästa är när jag får en kommentar i lurarna från Paula Radcliff eller när jag får applåder från kompisarna. Nu har löpning blivit roligt och det är mycket tack vare Nike+.

Den senaste produkten i Nike+familjen är Nike Sportwatch GPS och den vänder sig till de löpare som vill ha lite mer information och analys. Den kan kopplas ihop med ett pulsband från Polar så att den även visar puls under träningen och Nike kommer även att lägga till nya funktioner på sajten nikeplus.com. Bland annat kommer det att bli möjligt att ”äga” en populär träningssträcka genom att vara den som har sprungit den snabbast eller flest gånger. Det kommer också att bli möjligt att ladda ner rundor från sajten så att användaren vet var han eller hon kan springa under semestern eller affärsresan och då utmana de lokala löparna om att äga sträckan.

Jag har själv använt alla möjliga GPS:er och sajter för min träning men det slutar alltid med att jag återvänder till Nike+ för att den är så enkel, för att träningarna presenteras så snyggt, för att det är kul med utmaningarna och nu när jag också kan få hejarop under rundan så har det nått en ny nivå. Visst finns det system som ger mig mer information men enkelheten i Nike+ vinner. Åtminstone för mig och lite drygt fyra miljoner andra användare.

Nike+: Motivationshöjaren
Coachning på sajten.
Nike+: Motivationshöjaren
Senaste rundan i detalj.