Mina framtidsspaningar börjar alltid med att jag tittar tillbaka. Vad har hänt det senaste året eller åren och finns det något som kommer att hända igen fast på ett annat sätt? Vad var en parantes och vad betydde verkligen något? Vad har smittat av sig?När jag läste trendrapporter och tittade igenom kataloger för SS12 inför…
Mina framtidsspaningar börjar alltid med att jag tittar tillbaka. Vad har hänt det senaste året eller åren och finns det något som kommer att hända igen fast på ett annat sätt? Vad var en parantes och vad betydde verkligen något? Vad har smittat av sig?När jag läste trendrapporter och tittade igenom kataloger för SS12 inför det här numrets trendspaning om våren/sommaren 2012 var det en sak som fanns i katalogerna men som inte dök upp i trendspaningarna. Strumpor.
Strumpor har alltid varit en ickeprodukt. En produkt långt ifrån flärd, åtminstone för män. De har inhandlats i fempack eller hamnat i strumpsamlingen efter en fars dag. Skidstrumpor har varit annorlunda och på sistone också löpstrumpor men då har det handlat enbart om funktion. Imagevardet på strumpor har varit väldigt nära noll.
Så kommer det inte att förbli. Strumporna är på väg att bli något som väljs med omsorg och, vilket är ännu viktigare, något som visas upp med stolthet. Strumpor är på väg att gå från en ickeprodukt till en imagebärare av rang.
Den här resan har vi sett tidigare fast på andra produkter. Allra tydligast är T-shirten som har gått från att vara inget annat än vit till att bygga varumärken, sprida politiska budskap eller närma sig att vara ett konstverk. Visst är en T-shirt fortfarande en T-shirt men den kan också betyda väldigt mycket för ägaren och den väljs med omsorg på morgonen. Kask har förvandlat mössan på samma sätt, från något som skulle vara diskret till något som istället skriker. På kalsongsidan har Björn Borg och Calvin Klein betytt lika mycket, framförallt när byxorna började hänga.
Om jag ska bevisa min tes med ett tredje exmpel så får det bli kepsen som har gått från LRF till LRG. Från verkligen ingenting till något som folk betalar 500 kronor för om det är rätt märke och stil.
Nu pekar allt på att strumporna ska göra samma sak. Jag tror dock inte att vi kommer att se speciellt många stora loggor på strumporna utan det kommer mer att handla om kaxiga mönster, vågade färger och detaljer som gör att märket känns igen. Happy Socks har blivit en succé och i USA har strumporna från Stance frälst brädåkarna. Satsa på nya strumpor nästa år.
Vi hörs
Martin Willners