Nelly, den gamla näthandlerskan, har vuxit. Idag omsätter den gamla trosförsäljerskan 400 miljoner kronor på nätet. Nellys tillväxt har skett genom att de hela tiden har adderat nya segment till butiken som smycken, skor och modekläder – och nu även sportmode.
Sportmodet blir nu en ny gren på hemsidan som redan säljer modekläder till barn och vuxna, underkläder, badkläder, skor, accessoarer och hudprodukter.
– Vi har otroligt många besökare i åldern 18 till 35 år på Nelly.com. Det är en fysiskt aktiv målgrupp och vi insåg att det fanns en ny affärsmöjlighet i sportmodet för oss, säger Peter Rosvall, vd för Nelly.com och Gymgrossisten. Varumärkesbredden är stor och på modesidan finns det runt 550 varumärken i lager från Acne och Filippa K till Odd Molly och Whyred. Under rubriken sports fashion radar namn som Nike, Craft, Adidas, Reebok, New Balance och Quiksilver upp sig. Sportavdelningen på Nelly.com har bara varit igång ett par veckor så ännu har de inte byggt upp samma mångfald som inom modekläder men visionen är att hela tiden öka bredden och sortimentet.

– Hur sportmodet går? Det kan jag inte svara på med mer än att allt går enligt plan, säger Peter Rosvall. Han förklarar att för att konkurrera med de fysiska butikerna måste deras hemsida hela tiden uppdateras med nyheter. Därför uppdateras och förses Nelly.com dagligen med ett par hundra nya artiklar.
– Vi har ett konstant flöde av nyheter. Vi kan inte ha en statisk hemsida där ingenting händer. Ska vi kunna konkurrera och vara ett alternativ för våra kunder måste det hända någonting hela tiden, säger han.
Det finns flera saker som skiljer dem från en fysisk mode- och sportbutik. Först och främst är det utbudet. Peter Rosvall gör en snabb kalkyl i huvudet över hur stor en fysisk butik skulle behöva vara för att få plats med varumärkessortiment de har på höglagret och kommer fram till cirka 50 000 kvadratmeter.
– En kvinna som går in i vår nätbutik har 900 olika klänningar att välja på, säger Peter Rosvall och förklarar att deras första mål är att bygga upp ett sportmodesortiment som konkurrerar med de största butikernas.
Den kritiska svagheten nätbutiken har gentemot den fysiska är att kunderna på nätet inte kan känna på materialet eller prova sportplagget för att se hur tyget faller. Därför satsar de på att måtta alla plagg så att de kan erbjuda kunderna en exakt storleksguide. Med hjälp av den kan kunderna själva enkelt mäta upp sig och se vilken storlek som passar. För att öka känsloupplevelsen fotograferas och videofilmas alla kläderna på en modell. Genom att föra pekaren över fotografierna så kan man zooma in och få en närbild av tyget, rotera löparskorna eller se hur kläderna ser ut när modellen går sin catwalk.
Nelly.com startades i Borås 2004 och köptes av Cdon 2007. Idag finns Nelly.com i Norden, Holland, Österrike och Tyskland.
– Vårt mål är att bli en one-stop-shop för modekläder och sportmode. Våra kunder ska kunna köpa alla sina kläder hos oss, säger Peter Rosvall.
För att bygga varumärket och driva trafik till sajten jobbar Nellys marknadsavdelning främst med TV, internetmarknadsföring och PR.

– TV använder vi främst för att bygga upp varumärkeskännedom i målgrupperna medan internet används för att driva trafik och handel. Internet är ett optimalt marknadsföringsverktyg när man vill optimera kommunikationen och se utfallet på olika kampanjer. Internetreklam är verkligen lätt att analysera, säger Peter Rosvall.Om de även kommer att börja sälja sportens hårdvaror är ingenting de har funderat på ännu.
– Vi ska göra det vi är duktiga på och det är att sälja konfektion på nätet. Sedan är det spännande att börja med sportmode eftersom både efterfrågan och marknaden finns där. Det vi måste göra är att hela tiden presentera nyheter och rätt produkter och inspirera kunderna till köp, säger Peter Rosvall.