…det inte finns några butiker kvar om tio år. Jag vet att det är en konstig tanke och visst kommer det att finnas kvar butiker om tio år. Frågan är bara var de kommer att ligga. E-handeln och lågprisbutiker stormar fram och plockar marknadsandelar varje dag. E-handeln lockar med stort utbud och lågprisbutikerna med lågt…
…det inte finns några butiker kvar om tio år. Jag vet att det är en konstig tanke och visst kommer det att finnas kvar butiker om tio år. Frågan är bara var de kommer att ligga.
E-handeln och lågprisbutiker stormar fram och plockar marknadsandelar varje dag. E-handeln lockar med stort utbud och lågprisbutikerna med lågt pris och när de två förenas på en och samma marknadsplats blir det svårt för en vanlig butik att hävda sig. Ja, till och med att försvara sin existens.
Varför ska en kund välja en butik med högre priser och sämre sortiment?
Personlig service svarar du och visst är det något som säljer, men det är också något som en e-handelsplats kan bjuda på. De gånger som jag verkligen har förundrats över bra service de senaste åren har varit när jag handlat på nätet. De duktiga e-handlarna förstår att de måste satsa på detta och vara personliga och för mig fungerar det lika bra via mail eller chat.
Idag är inte handeln begränsad till att vara lokal eller ens nationell. Utan tvekan kommer vi inom några år att få se stora aktörer inom e-handeln som finns mer eller mindre över hela världen med språkanpassade sidor för varje land. Alla varor finns i ett centralt lager och skickas med DHL eller annan speditör på 24 eller som högst 48 timmar till de flesta delar av världen. Utbudet är enormt och priserna på en helt annan nivå än vad en lokal butik kan erbjuda.
Det är ett scenario som är lika möjligt som det är omöjligt att värja sig emot.
Det som talar emot att det här ska hända är att shopping idag är ett nöje. Idag åker vi och shoppar istället för att gå på bio och det är absolut inte samma sak att samlas framför en dator som att gå runt i ett shoppingcenter med bästa kompisarna eller familjen.
Samtidigt kan det vara en generationsfråga. De som går i grundskolan idag och som kommer att vara vuxna om tio år har en helt annan inställning till nätet än vad min generation har. De har aldrig bläddrat bland skivor i en skivaffär, de har aldrig gått till biblioteket för att ta reda på fakta till en skoluppgift och de har aldrig väntat en vecka på att få bilderna från skidsemestern framkallade.
De tar det för självklart att allt ska finnas tillgängligt dygnet runt och för dem är nätet det självklara stället att börja sin sökning efter det de vill ha.
De vill inte vänta så därför börjar framtiden redan idag.
Vi hörs
Martin Willners