Secret Shoppers – outdoorbutiker synade

Bra, toppen eller jättedåligt — Sportfacks secret shoppers brukar bjuda på allt. I årets första, men kanske inte sista, secret shoppers bestämde vi oss för att ta en närmare titt på tre av Stockholms mer kända outdoorbutiker: jätten XXL, fräscha Alewalds och innovativa Playground. Självklart tittade vi på utbud och bedömde bemötande men vi ville…


Secret Shoppers - outdoorbutiker synade


En butik som bjuder in till lek – Playground


Engagemang och kunnande är det man som kund önskar sig av butikspersonal. På Playground i centrala Stockholm får man båda med råge. Här är kunden kung för en stund.

 

Christer

Entrén till Playgroundbutiken ger ett intryck av seriositet och ordning och reda. Killen som står vid kassan möter min blick när jag stiger in och hälsar glatt på mig. Playground är en förhållandevis liten butik och har något av den lite murriga känslan av en skidshop över sig. Produkterna är ändå snyggt placerade på väggarna och hyllorna på ett luftigt och synligt sätt. Efter den korridorlika entrén kommer man till det större butiksutrymmet och där får jag en bra överblick av sortimentet. När jag besöker butiken vid lunchtid på en fredag finns bara två andra kunder i affären. Vid en av hyllorna står två säljare och småparatar med varandra men visar att de sett mig komma. Jag styr mina steg mot ryggsäckshyllan som ligger längst inne till vänster i butiken. Hinner inte stå och titta på utbudet längre än en minut innan en säljare kommer till mig och frågar om jag behöver hjälp.
Killen är glad och börjar med att berömma den lilla ryggsäck jag har på mig. Han konstaterar att Playground ska börja sälja märket nästa vinter. Jag berättar för honom att jag letar efter en ryggsäck för fjällvandring i sommar uppe i Abisko. Säger att jag ska vara ute två veckor och bo i tält och vill ha en stor ryggsäck för min gamla har gjort sitt. Säljaren börjar visa mig ryggsäckarna för fjällvandring och ber samtidigt om ursäkt över det anspråkslösa utbudet. Han upplyser mig om att det är lågsäsong just nu men att butiken får fler modeller i början av april.
Efter diskussioner med mig väljer han att presentera en Haglöfsryggsäck på 65 liter för mig. Det är uppenbart att killen kan produkterna. Han öppnar och visar de olika facken och förklarar vad de är till för. Han justerar ryggplattan så den passar min långa rygg och låter mig prova ryggsäcken. Han hämtar till och med ballast som jag kan fylla ryggäcken med för att prova den när den är packad. Han ger ett positivt, engagerat och kunnigt intryck. Han beskriver ryggsäckens funktioner väl samtidigt som han berättar om de lämpliga användningsområdena men frågar inte mig om hur mycket jag är villig att betala. Han utgår endast från mina behov, inte min plånbok. Han visar mig också en annan modell som är lite lättare och som lämpar sig för mindre avancerade turer än den jag sagt att jag ska göra. Säljaren har en trevlig ton i sitt samtal med mig, han försöker inte ”kränga” ryggsäcken utan koncentrerar sig på att presentera produkterna. Det är det kanske enda minuset han får, att han låter mig ”löpa” utan att ha försökt få till ett avslut.
På det hela taget är säljaren och den övriga personalen vänliga och kunniga och upplyser mig dessutom när jag är på väg att gå när butiken har rea. De uppmanar mig att gärna komma tillbaka då.

 

Magnus

Playgrounds skohörna har mer karaktären av en gillestuga än en modern skovägg i en sportbutik. Det hindrar dock inte att den är bra, tvärtom är den riktigt bra. Utbudet är brett. Både skor, strumpor och sulor finns det gott om. Dessutom har den en skön grön soffa (!) och en konstgjord puckel så att folk kan testa att gå upp eller ner med skorna. Någon säljare ser jag dock inte men jag går bort till kassan och killen som står där hjälper gärna till.
Det märks snabbt att han vet ordergången. Han börjar med att fråga vad jag ska göra, hur tung packning jag ska ha och vad jag vet om terrängen. Jag står ju och blåljuger men gör så gott jag kan och snart har han tagit fram två olika modeller och talar samtidigt om deras olika fördelar. En strumpa plockas också fram och fördelarna med funktionsstrumpa redovisas.
Första skon passar inte riktigt min fot men den andra sitter bra så när som på hälen som glappar något. Då blir jag riktigt imponerad av säljaren. Genom att snöra mina skor på ett lite annorlunda sätt sitter hälen som gjuten. Jag är såld.

 

Martin

Det är lite rörigt längst in i butiken hos Playground. Det är reatider och vinterprylarna ska säljas iväg för att ge plats åt vår- och sommarprodukterna. Liggunderlagen är uppumpade och står samlade vid sovsäckarna och när jag har bläddrat runt och läst alla information som föredömligt finns på liggunderlagen går jag bort till kassan för att be om hjälp. En av tjejerna följer med mig bort och hon är inte bara otroligt kunnig om liggunderlagen utan dessutom riktigt, riktigt entusiastisk. Ett sådant bemötande smittar av sig och jag blir snudd på intresserad på riktigt av liggunderlag. Säljaren visar alla funktioner och skillnader mellan de olika modellerna och efter att ha frågat mig om mina behov så rekommenderar hon Exped Synmat 7 och säger att hon har ett sådant själv och att hon är väldigt nöjd med det. Hon visar hur pumpen fungerar och berättar att de just nu har 30 procent rabatt på alla Expeds liggunderlag. Vi tittar igenom vilka modeller som finns kvar och vad de ligger på i pris. Det är toppklass på allt från bemötande och kunskap till genomgång av funktioner. Plus ett fantastiskt engagemang som jag gärna vill se hos fler butiker.

 


Secret Shoppers - outdoorbutiker synade

Toppklass rakt igenom – Alewalds

 

Det här var suveränt. Snygg butik, bra utbud samt kunniga och hjälpsamma säljare. Alewalds i centrala Stockholm har alla ingredienser som en modern outdoorbutik behöver.

 

Magnus

Om Playground har vissa likheter med en murrig skidbutik är Alewalds några hundra meter bort en total motsats. Sedan Anders Engström tog över anrika Alewalds för drygt sex år sedan har butiken helt bytt kostym. Det började med att Alewalds tog över lokalen vägg-i-vägg med den ursprungliga butiken och snart hade Stockholm fått fyra konceptbutiker under samma tak. Numera har även den gamla butiksdelen fått en ansiktslyftning och Alewalds-
besökaren möter en ljus, luftig butik som andas ordning och reda.
När jag kliver in på Alewalds en torsdag strax efter lunch är det halvlugnt i butiken men flera anställda cirkulerar omkring. Samtliga söker ögonkontakt och hälsar trevligt. Eftersom jag ska utge mig för att köpa vandrarkängor för en påstådd resa till Korsika i början av maj, rör jag mig bort mot skohyllan och hittar ett riktigt stort utbud med varumärken som Meindl, Haglöfs, Lundhags och Crispi.
Jag hinner inte stå där och se villrådig ut särskilt länge innan en tjej kommer fram och frågar om jag behöver hjälp. Det behöver jag ju och hon kallar på en kollega. Kollegan som dyker upp är väldigt trevlig och hjälpsam (jag får till och med hjälp att knyta skorna vilket inte hänt sedan lekis) men verkar inte röra sig inom sitt område och snart har jag hjälp av ytterligare en säljare som verkar veta allt om vandrarkängor.
Det första de frågar är vad jag ska göra och sen plockar de snabbt fram två olika modeller. Medan den första säljaren går in på lagret för att hämta rätt storlek fortsätter den andre att förklara skillnader mellan skorna. Jag lyssnar och undrar om han inte ska dra fram en strumpa och mycket riktigt, snart har jag en ullstrumpa på foten och får lära mig om fördelarna med en funktionsstrumpa. Jag får också lära mig att två strumpor är att föredra framför en eftersom det minskar risken för skavsår.
Snart är den första säljaren tillbaka med rätt storlekar och när skorna sitter på fötterna får jag frågor om hur de känns. Jag säger att jag inte är helt nöjd med vissa saker och snart står två andra modeller framför mig.
Tyvärr är jag inte helt nöjd med dem heller (här ska sägas att mina fötter är väldigt märkliga) men det finns inte tillstymmelse till irritation hos säljarna utan de lyssnar på vad jag säger och hämtar fram rätt storlek av ytterligare en modell. Den sitter som en smäck men ungefär här börjar jag bli en riktigt stökig kund. Jag vill nämligen inte ha den eftersom den har membran och jag vill ha en sko helt i skinn. Den enda sko som då finns kvar att testa, och som uppfyller mina behov och mina ganska konstiga krav, finns inte i min storlek utan kommer in först nästa vecka. Jag säger då att jag vill komma tillbaka nästa vecka. Här hade många säljare sagt ”hejdå”. Men inte dessa två. Istället får jag idel leenden och en lapp med namnet på skon i fel storlek samt namn och priser på övriga skor jag testat.
Sammantaget en helt suverän säljarinsats. Jag förstår hur Alewalds har kunnat mer än femdubbla omsättningen på fem år.

 

Martin

Jag får direkt en blick och ett hej när jag kliver in i butiken. Eftersom jag känner till butiken sedan tidigare vet jag att hårdvaran finns en trappa upp men utan den kunskapen är det lätt att missa trappan upp som ligger längst in i butiken. Det är lite mer än tillåtet stökigt vid sovsäckarna och liggunderlagen eftersom det är långt ifrån huvudsäsong för den här produktgruppen. Ingen av säljarna ser mig i den här delen av butiken och det är inte så konstigt så efter några minuter går jag ut bland skidorna där kunder och personal håller till. Jag får direkt tag i en kille som lika snabbt säger att han ska hämta Anton som har råkoll på liggunderlagen. Anton har verkligen råkoll och går snabbt igenom Alewalds sortiment och skillnader mellan Exped och Thermarest.
När han fått reda på att jag hellre vill ha hög komfort än låg vikt säger han att det är Expeds uppblåsbara underlag med dun- eller syntetstoppning som gäller för mig. Han fortsätter med att visa hur den inbyggda handpumpen fungerar och informerar om vilka temperaturer de olika modellerna klarar av. Det är ett exemplariskt säljarbete som inte lämnar något övrigt att önska.

 

Christer

Entrén till Alewalds på Kungsgatan är ljus och trevlig. Ingen av säljarna vid kassorna till vänster om entrén hälsar på mig när jag kommer in. De är båda visserligen upptagna med att ta betalt från kunder i kön. Det är fredag strax före lunch när jag besöker butiken och det finns många kunder i butiken som strosar omkring bland hyllorna. Jag går till ryggsäckarna där en dam redan tittar på utbudet. Vi får stå ifred och bara några säljare skyndar förbi oss utan att varken hälsa eller titta åt vårt håll. Två säljare står längre bort och pratar med varandra om det svenska sprintguldet. Efter nästan 10 minuter går jag fram till en kvinnlig säljare. Hon säger att hon är upptagen men lovar fixa en säljare till mig. Han kommer genast och är vänlig men inte speciellt engagerad. Han förklarar att det inte är högsäsong för ryggsäckar men visar ändå upp några alternativ som kunde passa mina behov.
Han kan produkterna men verkar inte vara speciellt angelägen att försöka få mig att köpa. När jag ska lämna butiken upplyser han mig om Alewalds andra butik längre upp på Kungsgatan och förklarar att där finns ett bättre utbud. Inte helt godkänt.

 


Secret Shoppers - outdoorbutiker synade

Bra, men inte jättebra – XXL

 

XXL är nykomlingen som skakade om hela den svenska sportbranschen när de öppnade sin första butik i Sverige förra året. Nu var det dags att kolla vad deras outdoorsortiment och deras servicenivå är värt.

 

Martin

Det är fullt med folk i butiken redan strax efter klockan tio denna torsdagsförmiddag då jag kliver in i XXL:s butik i Bromma. Direkt i entrén finns en stor karta över butiken där jag kan se att vildmarksavdelningen, som XXL kallar den, ligger nästan längst in i butiken. Jag går den snitslade banan dit och där finns allt en friluftsintresserad kan önska sig. Från de obligatoriska gröna kläderna och storstövlar till fiskeredskap, vanrdrarkängor, klätterutrustning, snöskor och ryggsäckar. Plus sovsäckar och liggunderlag som är den avdelning jag styr kosan mot. Mitt uppdrag är att vara en potentiell kund av ett liggunderlag, ett uppblåsbart liggunderlag dessutom. Min hopdiktade historia är att jag har tröttnat på mitt gamla cellgummiunderlag som vare sig är bekvämt, smidigt eller platt, och vill ha ett liggunderlag som fungerar både till tältning och till ungarnas skolresor.
XXL har ett helt OK utbud av liggunderlag från Ajungilak till Artiach. Jag räknar till sex olika modeller och alla finns uppumpade och klara. Vid varje modell finns en skylt med pris- och produktinformation. Informationen är komprimerad och på gränsen till knapphänt men ändå ljusår mycket bättre än vad de flesta andra sportbutiker har. Den självsäljande prislappen är en del som kan göras så otroligt mycket bättre och verkligen underlätta för de kunder som bara vill komma in i butiken, kolla igenom sortimentet och välja ut den vara de tror är bäst. Idag är jag inte en av dem så efter att ha vänt och vridit på liggunderlagen i några minuter stegar jag bort mot skoavdelningen där det finns flera säljare.
Det ska direkt sägas att det inte är konstigt att jag inte får spontan hjälp av en säljare. Alla säljarna på vildmarksavdelningen är upptagna med kunder och då är det bara att ställa sig i kö och vänta på hjälp. Jag får tag i en kille och drar min historia om liggunderlag och han kontrar med ett skämt och har satt en skön ton mellan oss. Killen har bra koll på sortimentet och har snart gått igenom alla modellerna och förklarat för- och nackdelar mellan cellgummi, självuppblåsbara och luftmadrassmodellerna. När jag säger att jag mer vill ha komfort än låg vikt plockar han ner modellen Ajungilak Soft Skin Mat. Det är deras tjockaste och bredaste liggunderlag och han erbjuder mig att provligga det. Bra gjort eftersom liggunderlaget redan är uppblåst och reda att testas. Han kommer med ett alternativ i form av ett cellgummiunderlag ihop med ett tunnare uppblåsbart och säger att jag då både får låg vikt och ett liggunderlag som fungerar även om den uppblåsbara delen skulle få en punktering. Bra upplysning som visar att han vet om både produkternas för- och nackdelar.
Det är inget fel på kunskapen eller bemötandet men det saknas lite engagemang. Väl godkänt men inte MVG för att prata dagens betygskala.

 

Christer

Första känslan av XXL:s butik är luft och rymd. En stor karta över butiken vid entrén ger en bra överblick över produktsegmenten. Produkterna är placerade på ett tilltalande och synligt sätt.
När jag besöker butiken är det fredag förmiddag och ett tiotal kunder flanerar omkring i den stora butiken. Jag styr mina steg till ryggsäckshyllan. En annan man står redan där och kollar på utbudet. Två säljare pratar med varandra ett tiotal meter från oss men gör inga försök att komma till oss. En annan säljare passerar oss också utan att hälsa eller titta på oss. Efter fem minuter går jag fram till en av säljarna och ber om hjälp.
Han följer efter mig och ger då ett trevligt intryck. Han ställer mig en del frågor och visar mig därefter ett par modeller. Han kan produkterna men ger ett lite oengagerat intryck. Han försöker inte komma till avslut men frågar om jag kanske behöver något annat för min fjällvandring vilket ger honom ett litet extra plus för merförsäljningsförsöket.

 

Magnus

Jag hade faktiskt aldrig varit på XXL innan vi kom dit som secret shoppers och blir snabbt imponerad av både utbud och storlek. Och det här gäller allt. Oavsett om kunden är ute efter skor, skridskor eller vapen finns ett enormt utbud.
Jag är ute efter kängor och tar mig bort till vildmarksavdelningen. Där är det fullt ös trots att det är torsdag förmiddag och säljarna har fullt upp. Trots det får jag snabbt en hälsning och snart frågan om jag behöver hjälp. Och det behöver jag ju.
Säljaren är hjälpsam men verkar vara ny på jobbet. Han frågar inte mycket utan låter istället mig peka och tar därefter fram storlekar. Dock gör han det bästa av situationen och frågar en kollega när han inte vet svaret själv.
Ett tag försvinner han och jag tror att jag har förlorat honom för gott men han återkommer snart och fortsätter att hjälpa till. Trots att vi nu är inne på fjärde paret kängor är han fortfarande hjälpsam och när jag träffar rätt med det femte paret tipsar han om impregnering. På det hela taget är det en positiv upplevelse om än en något kunskapsfattig säljare.