Uppåt för handeln igen

Efter ett plötsligt tapp i januari studsade sportbranschen tillbaka i februari och redovisade återigen positiva siffror, om än ganska måttliga. I löpande priser ökade försäljningen i sportbranschen med 0,2 procent jämfört med februari i fjol.

Volymutvecklingen blev dock något bättre. I fasta priser ökade försäljningsvolymen med 2 procent jämfört med februari 2010. Det innebär att försäljningen i sportbranschen hittills i år i fasta priser backat med 4,8 procent jämfört med samma period förra året.

I detaljhandeln som helhet ökade försäljningen med 2,4 procent i löpande priser jämfört med 2010. I fasta kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med 3 procent. I löpande priser gick det bäst för branscher som färghandeln, guldsmedshandeln och järn- och bygghandeln. Förlorare var branscher som elektronikhandeln, bok- och pappershandeln och heminredningshandeln.

Handels Utredningsinstitut (HUI) skriver i en kommentar att hushållens måttliga köplust under årets inledande två månader kan bero på flera saker: bland annat den långa vintern med höga elräkningar, att man spenderade mycket pengar i slutet av fjolåret och att andra branscher som restaurangsektorn och bilförsäljningen tar köpkraft från handeln. För det fortsatta handelsåret är HUI:s bedömning att detaljhandeln trots den svaga inledningen kommer att ta fart.