De flesta skrattar åt Loudmouths mönstrade och färgglada byxor och det är precis vad grundaren Scott ”Woody” Woodworth vill. Hans mål är att golfbyxorna återigen ska bli ett skämt.

När jag träffar Scott ”Woody” Woodworth på PGA Show i Orlando plockar han fram en klippbok med bilder på 50-, 60- och 70-talets stora golfare. Alla har mönstrade, färgglada byxor på sig.
– När jag växte upp fanns det massor av roliga historier med golfarnas galna byxor som själva poängen, säger Woody. Sedan blev alla golfbyxor svarta eller khakifärgade och det fanns inget att skämta om. Jag vill att golfbyxorna ska bli ett skämt igen och det verkar som om många andra vill samma sak.
Woody sydde sina första egna glana golfbyxor 2005. De allra flesta föraktade hans byxor men några kom fram och sa ”Wow” Och undrade var de kunde köpa sådana byxor.
– Det räcker med att två procent gillar det du håller på med, säger Woody. De andra 98 procenten får gärna hata dig, det är de två procenten som gillar dig di ska koncentrera dig på. Ger du dem det de vill ha så kommer de att älska dig ännu mer och sakta blir de två procenten tre och kanske fyra procent.
När tillräckligt många hade frågat Woody var han hade köpt sina byxor lät han sy upp 60 par. De såldeslut direkt och han beställde 120 till som också sålde slut. Förra året sålde han 12 000 par tokiga byxor och hans märke finns både i USA, Asien och Europa. Islossningen kom när Woody fick kontakt med affärsmannen Larry Jackson som numera är vd för Loudmouth.
– Jag är bra på att göra roliga och snygga byxor, men jag är inte bra på att sälja dem och bygga upp en verksamhet, säger Woody. Larry kunde allt det där och utan honom hade Loudmouth aldrig blivit så stort som det är idag.
Kollektionen har blivit både vildare och tamare så att fler ska hitta något de gillar men khakifärgade chinos kommer du aldrig att hitta i Loudmouths kollektion. Numera finns det också överdelar och kjolar i kollektionen och de har även släppt några skidbyxor i samma mönster som golfbyxorna.
I Sverige är det Stahle Group med Ann och Fredrik Stahle som importerar märket.
– Alla har en åsikt om Loudmouth, säger Ann. Till en början var nästan alla negativa men det har svängt snabbt och nu är det allt fler butiker som vill sälja dem. Vi har till och med några klubblag som använder Loudmouth som teamkläder så inställningen har verkligen vänt.
