Solen gick sakta ned bakom stadshuset denna kalla februarilördag. Och bäst utsikt över detta skådespeleri hade besökarna på mässan Boutique Fräsh i Mälarpaviljongen på Münchenbryggeriet. Utsänd av Sportfack var jag där för att botanisera i streetweartrenderna för nästa höst och vinter. Text & foto: Pelle Jansson

Kort och gott konstaterar jag direkt att grungeinspirationen har kommit över branschen till fullo. Det som visades på sommarens mässor var ett litet grungetrendsembryo och har under bara ett halvt års tid vuxit sig till ett enormt och ostoppbart monster.Det känns lite ”go grunge – or die” och att alla designers har kollat på samma filmsnutt av filmklassikern The Deer Hunter.
Men en snabb omvärldsanalys ger mig några svar till varför denna trend dyker upp just nu. När grungen dök upp runt 1992 befann sig USA mitt i en djup depression och 80-talets fest var över. Grungen föddes precis som punken ur en motreaktion och blev en anti-rörelse. Åttiotalsglamouren byttes mot workwear-inspirerade plagg, grova tyger och helst ett par Dr Martens utan stålhätta på fötterna.Samma sak händer igen.Men vi ser ingen direkt proteströrelse denna gång.
Utan det känns mer som att hela USA står på knäna och ödmjukt inser att festen är över, eller i alla fall att kreditkortet som någon kastade in i baren är spärrat. I en process av själv rannsakan söker sig landets medborgare tillbaka till sitt ursprung och håller ett fast tag om det som känns som USA.

Detta speglar sig tydligast i bildspråket i kataloger och annonser. En typisk bild är en kille och tjej klädda i anorak, kängor, kanske en täckväst, och flanellskjorta, med skaten under armen gående på en järnvägsräls mot horisonten. Utan synligt mål, men med en stark visuell känsla av frihet.
Till stor del vill man också framhäva sin autenticitet och begreppet ”Made in USA” fungerar peppande och kanske förlåtande. Det är okej att vara stolt amerikan idag trots att landet inte längre har det totala ekonomiska världsherraväldet.

Ovanstående bakgrundsinformation är vad jag tror till stor del ligger till grund* för att vi här i svenska streetwearbutiker kommer att få se följande nästa år:
Klassiska plagg
Passform/skärning etc
Material

Mönster herr
Mönster dam
Färger

T-shirttryck
Barn
Accessoarer