Golfmässan PGA Show tjuvstartade som vanligt med en demodag. Och som vanligt när något görs i USA så är det världen största. Alla klubbtillverkare fanns på plats runt en gigantisk, rund driving range.
Florida kallas för The Sunshine State men när jag anländer till Orlando möts jag av ett hällregn av sällan skådat mått. Det regnar, blixtrar och blåser nått så vansinnigt att det är ett mirakel att planet kan landa. Jag är inte det minsta flygrädd men en sådan där landning vill jag inte vara med om en gång till.
Jag är i Orlando för golfmässan PGA Show och dagen före mässan är det demodag på Orange County National Golf Club. Det blåser fortfarande storm men regnet har ersatts av klarblå himmel. Här ska testas golfklubbor.
Jag är inte ensam om att ha de planerna. Kön ringlar lång vid entrén men vis av tidigare år har jag redan plockat upp mitt presspass vid mässan och glider likt en stekare vid Stureplan förbi hela kön. Orange County National Golf Club har antagligen ett av världens bästa träningsområden. Rangen är en gigantisk cirkel med en diameter på runt 460 meter. Grästee runt om så det är bara att välja vindriktning och pegga upp. Vill du träna puttning eller chippar så finns det flera områden för det också.
Alla stora klubbmärken finns på plats och därför är en sådan här dag inte bara en utmärkt chans att duffa och toppa, den är också som gjord för att se vilka märken som lockar flest besökare. Den tävlingen vinns i år utan tvekan av Taylormade. Deras vita drivers är årets stora golfsnackis och det här är första chansen för många att få testa klubborna. I en så konservativ sport som golf är det oerhört vågat av Taylormade att gå all-in med vita drivers och träklubbor. De är dock så säkra på sin sak – att vita klubbuhuvuden gör det enklare att sikta rätt – att de vänder ryggen åt alla traditioner och svarta klubbhuvuden.

Boom, boom, boom låter det från utslagsplatserna när golfare testar nya R11 och Superfast. Kommentarerna är överlag positiva och jag sällar mig till den kören. Det är oerhört lätt att sikta med det vita klubbhuvudet och dessutom är det en marknadschefs dröm att ha en klubba som alla känner igen på färgen. Därför går allt i Taylormades testområde i vitt – tält, flaggor, baggar, peggar och personalens tröjor. Bort med det svarta och in med det vita. Det känns inte som en slump att det råder rak medvind på Taylormades utslagsplatser.

Det andra företaget som utmärker sig är Cobra Puma Golf. De har slagit upp en stor vit sockerbit till showroom för sina kläder och skor. Inifrån kuben pumpar stenhård dansmusik från en dj, det bjuds på gratis öl och det råder rena partystämningen. Puma är rebellen som trotsar tystnaden och visar framtidens golf. På samma sätt som bowling fick ett lyft med musik och neonljus kan golfen ta sig ur den nedåtgående spiralen genom att göra träningen roligare med musik och färgglada målgreener.

Callaway har också en välbesökt monter men här är medelåldern klart högre än hos Cobra och Taylormade och detsamma gäller för Titleist. Hos tre märken är ljudbilden lite annorlunda – Ping, Mizuno och Wilson. Här testas det järnsjuor istället för drivers och det är en njutning att höra duktiga golfare smeka iväg bollarna med smidda klubbor.

När jag har duffat mig runt testområdet två gånger önskar jag att alla svenska golfleverantörer kunde gå samman och göra det här i Sverige också. Det är en fantastisk chans att få provslå klubbor från alla märken under några få timmar. Nästan alla märken jobbar dessutom med datorer och bollflyktsmätare så det går snabbt att prova sig fram till rätt klubba från varje märke. Jag är helt säker på att en gemensam turné till tio större städer under försommaren skulle få fart på klubbförsäljningen och gynna alla aktörer. Golfare skulle åka många mil för att kunna testa allt på en dag.
Det är dags att sluta jobba var och en för sig och istället jobba tillsammans för att få hela marknaden att växa.


