Sportfack besöker Åre äventyrsbutik

Micke Raittila flyttade till Åre för att han lockades av alla äventyr som finns runt Åreskutan. Väl där upptäckte han att det var bökigt att ta del av allt som fanns och då föddes idén om en butik som också förmedlade aktiviteterna.


Sportfack besöker Åre äventyrsbutik

Det är full vinter i Åre i början av december men ändå inte riktigt säsong. Hela byn är vit av snö men det saknas något.Turister.Det som inte saknas är sportbutiker. Inom en radie på 150 meter från Åre Torg finns tiotalet butiker som alla är fyllda till bredden med årets kollektioner. Om ett par veckor kommer det 30 000 gäster till Åre och sedan håller det på så i fyra månader innan vintersäsongen är över. Det är en stenhård konkurrens om turisternas betalkort och för att överleva gäller det att hitta en nisch att dominera.

Åre Skidsport har tagit hand om friåkarna och snowboardåkarna, Hanson Sport lockar med modemärken, Stadium med bästa läget och Intersport med en stor butik i stationshuset. Åre Äventyrsbutik har hittat sin nisch och den är – logiskt nog – äventyret.

Micke Raittila flyttade till Åre för elva år sedan. Han lockades av cyklingen och skidåkningen men ville också testa saker som forspaddling, klättring och fiske. Problemet var att det inte fanns någon som kunde berätta om alla olika aktiviteter som fanns och än mindre ta hand om en bokning.
– Jag hade precis varit i Queenstown på Nya Zeeland, en ort precis som Åre full av olika aktiviteter och där fanns det en stor bokningscentral som gjorde det hur lätt som helst att boka något, säger Micke. Jag fick en idé om att starta något liknande i Åre men när jag räknade på det insåg jag att det inte skulle räcka med bara en bokningscentral men om vi kopplade på en butik också skulle det fungera.

”Vi” är Micke och hans fru Lotten och tillsammans driver de nu Åre Äventyrsbutik. Butiken ligger 50 meter från Åre Torg, mellan Hotell Diplomat och Sporthotellet, men allt började i betydligt mindre skala. Första adressen för Åre Äventyrsbutik var Gamla Bergbanehuset. Lokalen var på 25 kvadratmeter, inklusive lager, och även om läget var bästa tänkbara så höll det inte att hålla till i en så liten lokal. Nästa anhalt blev en lokal på 100 kvadratmeter fördelade på 20 kvadratmeter i gatuplan och 80 i källaren. Storleken var bra men de två planen var desto sämre så därför högg de direkt när de hörde talas om byggplanerna för det hus de nu håller till i. Dagens butik är på 120 kvadratmeter och med sju stora skyltfönster mot Årevägen. Precis som vid starten är det en mix av butik och aktiviteter, plus en liten uthyrning och en webbshop som blir allt viktigare.
– En del av aktiviteterna håller vi i själva, som kurser i downhillcykling på sommaren och årets nyhet cat skiing på baksidan av Åreskutan, medan andra som paddling, forsfärd, snowkite, skidåkning och klättring tar vi bara hand om bokningarna åt olika aktivitetsföretag.

Sportfack besöker Åre äventyrsbutik
Det är trångt och hemtrevligt i butiken.

När Micke pratar om nya projektet med cat skiing på baksidan av Åreskutan syns det tydligt att det här är något han brinner för. Cat skiing är off piståkning utför och transport uppför med hjälp av pistmaskin. Åre Äventyrsbutik står för bokning, marknadsföring och guidning medan Huså lift står för pistmaskintransporten. Intresset är mycket större än Micke trodde men än har verksamheten inte dragit igång så han vet inte riktigt hur det kommer att fungera.

Aktiviteten som sådan är dock klockren för Åre Äventyrsbutik. De skidor och pjäxor som de säljer är enbart till för toppturer och off piståkning.
– Intresset för den här sortens skidåkning har exploderat de senaste åren, säger Micke. I och för sig tror jag att intresset har funnits länge men det var när Marker lanserade sin Duke-bindning och Black Diamond sin Factor-pjäxa som det riktigt tog fart. Främst är det 60- och 70-talister som är uppvuxna med Stenmark och som älskar skidåkning men ändå har tröttnat lite på piståkning som testar, men vi har också jibbers som vill ha utrustning för att ta sig till orörda backar där de kan bygga stora hopp och äldre damer som vill komma bort från liftarna.

Åre Äventyrsbutik har ingen egentlig skiduthyrning men de hyr ut topptursskidor och pjäxor till dem som vill testa. Det verkar lite konstigt att inte ha en skiduthyrning i en butik på Sveriges största skidort men Micke förklarar att det dels inte får plats i butiken och dels så håller de inte på med vanlig piståkning. De är som namnet säger en äventyrsbutik och inte en skidbutik.

Sportfack besöker Åre äventyrsbutik
Dunjackor i alla färger och tjocklekar är en storsäljare.

Butiken är proppfull när jag besöker den. Kläder dominerar kraftigt, sedan kommer ryggsäckar, hårdvara för skidåkning, sovsäckar, lite klätterprylar och ännu färre vandrarkängor. Sortimentet skiljer sig ganska mycket från både Åres skidbutikers och från andra friluftsbutikers. 
– Vi har medvetet valt att inte göra det alla andra gör i Åre, säger Micke. Då hade vi haft Peak och Head i hela butiken men istället kör vi med Patagonia och Black Diamond.Det gemensamma i Åre Äventyrsbutiks sortiment är att de bara säljer sådant som Micke och de andra i personalen själva använder. På så sätt är de säkra på att prylarna fungerar och det är också bra säljargument mot kunderna att själva använda det som finns i butiken.
– Jag brinner för alla de aktiviteter vi sysslar med och det vill jag ska synas genom vilka varumärken vi jobbar med, säger Micke. Vi har saker som fungerar för de aktiviteter vi gillar och vi säljer på vår kunskap om detta. Det innebär inte att vi alltid vill sälja det mest avancerade eller det dyraste till kunden, det absolut viktigaste är att kunden får rätt utrustning för sin aktivitet. Handlar det om att gå ut med hunden behövs inga alpinistbyxor á 4 000 kronor.

2010 var det väldigt mycket färg i butiken. Det har till och med gått så långt att de plagg som är kvar till rean i april är de svarta byxorna och jackorna. Precis tvärt emot vad som gällt tidigare.
– Här vet jag att vi skiljer oss från många andra friluftsbutiker där svart är det som går bäst och jag har en teori om varför det är så, säger Micke. Kommer du till Åre för en veckas skidåkning kommer du att se massor av färgglada jackor och byxor i backen, du kommer att bombarderas av färg hela dagen. När du sedan ska handla en ny jacka känns en limegrön eller lila helt naturligt och svart väldigt tamt. I Stockholm där svart är det som dominerar känns samma färger vansinnigt extrema och svart blir det naturliga valet. De flesta svarta plagg säljer vi idag i vår webbshop, här i butiken är det nästan bara färg som säljer.Jag ber Micke välja ut sina viktigaste varumärken och förklara varför de är så bra. Han börjar direkt med Patagonia och säger att de har jobbat med dem sedan dag ett. Patagonias miljöprofil är viktig men Micke betonar ännu mer kvaliteten och de många trogna kunderna som märket har. Plus den tidlösa designen som gör att plaggen kan användas hur länge som helst.
– Norrøna är ett annat viktigt varumärke för oss, fortsätter Micke. De ligger långt framme i design och de starka färgerna lockar en yngre målgrupp än Patagonia. Marmot är en annan favorit bland alla som jobbar här, riktigt prisvärda outdoorprodukter som passar till många olika aktiviteter. Och så måst jag ju ta med Black Diamond som är vårt stora hårdvarumärke. Allt de gör är bra, de är bäst, inget snack om saken.

Sportfack besöker Åre äventyrsbutik
Klätterprylarna är viktiga för att ge rätt känsla i butiken.

Årets nya märke är Tierra som tagit fram en skidkollektion som Micke gillar. Åre Äventyrsbutik satsar också hårdare på Pocs hjälmar och glasögon.
– Poc säljer riktigt bra nu och deras starka färger passar i vår butik, säger Micke.Det har handlat mycket om vinter och skidåkning hittills men sommaren är nästan lika viktiga för Åre Äventyrsbutik. Efter februari och mars är juli den största försäljningsmånaden och framförallt är det cyklingen som är stor sommartid. De ordnar dagliga kurser i downhillcykling och sommartid har de runt 20 cyklar i uthyrningen som ständigt är bokade. När cykelsäsongen är över säljer de hyrcyklarna så att de varje år kan börja med nya fräscha cyklar och så slipper de dessutom fixa ett lager att förvara cyklarna i över vintern.Övriga sommaraktiviteter är rafting, forspaddling, turpaddling, klätterkurser och guidade cross countryturer på Åres cykelleder. Självklart byts sortimentet i butiken ut sommartid så att skidorna byts ut mot cyklar och kajaker.

Åre Äventyrsbutik finns också på nätet och webbshopen står idag för drygt 20 procent av omsättningen. Det är dock ingen liten sidoverksamhet som sköts med vänsterhanden när det är tomt i butiken. Det är riktigt, riktigt mycket jobb med en webbshop enligt Micke.
– Mitt tips till alla som funderar på att starta en webbshop är att tänka både en och 30 gånger innan ni kör igång, säger Micke. Dels kan det bli riktigt dyrt om man hamnar i händerna på en konsult som ska bygga sajten och dels kommer det att ta mycket mer tid än ni tror.Micke har tidigare jobbat både inom webbutveckling och med marknadsföring så han har fixat det mesta själv med sidan. Dessutom är det som mest att göra med webben när det är som lugnast i butiken. Micke fotograferar alla produkter själv så att de kan förklara alla detaljer på ett tydligt sätt och han skriver också alla texter. Detta jobb görs under hösten och då är det också mest trafik på hemsidan. När säsongen drar igång i butiken i Åre är det lugnare på hemsidan och sedan börjar det om igen i april och i maj med att sommarprodukterna ska ut på webben.
– Allt vi säljer på webben har vi också i butiken, säger Micke. Det gör att vi snabbt kan gå ut och mäta benlängden på en byxa om en kund vill veta det, det fixar inte de webbshopar som måste beställa från leverantören innan de kan skicka byxan till kunden. Jag tror också att det är en fördel att vi har en fysisk butik i Åre, det ger trygghet för dem som handlar på nätet att veta att vi finns på riktigt så att säga.

Åre Äventyrsbutik är ingen vanlig friluftsbutik. Visst finns där frystorkad mat, vandrarkängor och sovsäckar men det är mer färg och svett än hos den typiska svenska friluftsbutiken. Det är heller ingen skidbutik eftersom skidväggen bara är ett par meter bred och det är absolut ingen modebutik eftersom allt som finns i butiken har med funktion att göra. Allt handlar om äventyret och därför är det ju helt logiskt att butiken heter Åre Äventyrsbutik. 

Sportfack besöker Åre äventyrsbutik
Åres minsta skidvägg bjuder ändå på ett rikligt djup – ingen annan har fler modeller för toppturer.