Vargen finns inte bara strax norr om Stockholm – nu har den hittat in i själva citykärnan. Det är det nya klädmärket La Marque du Loup – Vargens märke – som precis har lanserats.
Bakom La Marque du Loup står företaget MnO som har både Under Armour och en mängd modemärken i sin portfölj. Det här nya märket är tänkt att hamna någonstans mitt emellan de två världarna. Kollektionen rymmer första säsongen tre olika dunjackor och stilen är klart sportig men även om materialet tål både kyla och snö så är det en streetkollektion.
– Det stämmer, vi kallar det till och med high fashion, säger Anton Strömberg som är ansvarig för La Marque du Loup. Det är till och med ett renodlat jackmärke och till en början bara för vintern med tre dunjackor. Vi skissar dock redan på en vårkollektion men den lanseras i så fall först våren 2012.
De tre modellerna är två herrjackor – med eller utan huva – och en tjejjacka utan huva. Målet har varit att ta fram en tunn men varm jacka och då föll valet på dun. Jackorna finns i svart, blått och rött och redan har butiker som Red Devil, Playground, Addnature och Alpingaraget plockat upp dem i sitt sortiment.