Behövs alla nya produkter?

Det är snart dags för ännu en inköpsrunda. Skidor, snowboards, skridskor och inte minst kläder och skor för vintern 2011/2012 ska köpas in. Som vanligt kommer säljarna att vara lyriska över hur bra deras nya och helt omgjorda modeller är men frågan är om allt verkligen behöver göras om varje år. Visst blir det lite…

Det är snart dags för ännu en inköpsrunda. Skidor, snowboards, skridskor och inte minst kläder och skor för vintern 2011/2012 ska köpas in. Som vanligt kommer säljarna att vara lyriska över hur bra deras nya och helt omgjorda modeller är men frågan är om allt verkligen behöver göras om varje år. Visst blir det lite bättre och lite snyggare år för år men allt oftare får jag en känsla av att saker görs om för att de ska göras om och inte för att tillverkarna verkligen har utvecklat något nytt. Än mer sällan kommer de där revolutionerna som får ögon att rulla, munnar att vattnas och kassaapparater att plinga likt ett flipperspel. Kan det bero på att resurser läggs på att uppdatera produkter som fungerar istället för att låta produktvecklarna verkligen utveckla nya produkter?

Jag tror att sportbranschen bör titta på andra branscher och se hur de jobbar med produktcykler. Volvo, Saab och de andra biltillverkarna bygger inte om alla modeller från grunden varje år. Visst uppdaterar Saab sin 9-3 varje år med nya färger, någon ny motor och ibland gör de en större uppdatering som de kallar för en face-lift, men den 9-3 som säljs idag har mycket gemensamt med den andra generation av 9-3 som premiärvisades 2002. För åtta år sedan!Inom kamerabranschen är det samma sak. Där är det ingen lag på att det ska komma en ny modell varje höst eller vår och även om tillverkarna spottar ur sig modeller så får många av dem leva kvar så länge det finns kunder som vill ha dem. Det går att fortsätta med möbler, böcker, köksutrustning, datorer, programvaror och mobiltelefoner – produkter som inte släpps bara för att det är en ny säsong utan för att tillverkarna har utvecklat något nytt.

Om sportbranschen skulle släppa säsongsfokus skulle utvecklarna få mer tid över att verkligen utveckla nytt och jag tror också att det skulle vara rätt ekonomiskt för både tillverkare och butiker. Det skulle inte bli så mycket fokus på inköp utan tillverkarna skulle bestämma sig för en viss tillverkningsvolym och sälja till dess att den tog slut. Eller starta en nyproduktion om den tog slut innan nästa version var färdigutvecklad. Med längre produktcykler skulle behovet av att rea ut när säsongen går mot sitt slut försvinna. Tillverkarna skulle till och med kunna ta tillbaka produkter som inte sålts i butikerna och sälja dem nästa år istället.När det så var dags att lansera en helt ny, och definitivt bättre, modell så skulle den få den uppmärksamhet den förtjänar. Som när Apple släpper en ny Iphone eller när Saab visar upp tredje generationen av 9-3 om ett år eller så.Nytt är bra, men nytt i den meningen att det också är bättre är det allra bästa. Fokusera på att revolutionera och uppdatera bara det som redan fungerar så skapar vi mer hype i sportbranschen. 
Vi hörs
 
Martin Willners