XXL är utan tvekan ett känsligt ämne och själv vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig. XXL står för både hot och möjligheter.
Vår första korta text om XXL på vår hemsida skapade direkt en hetsig debatt. Flera oroade sig över XXLs prisdumpning men en del välkomnade att någon vågade utmana den likriktning som rått i svensk sporthandel.
Det jag gillar allra bäst med XXL är deras gigantiska sortiment och inte minst då inom hårdvara. XXL är en riktig sportbutik med en gigantisk racketvägg, fotbollsskor i all oändlighet och allt du behöver för vildmarksliv. Mode och trender kommer knappt in i butiken och därför skiljer de sig markant mot Stadium och Intersport. Jag säger inte att det är bra, men det är helt klart annorlunda. Jag tror dessutom att det stora utbudet i sig är tillräckligt för att locka dit kunderna, de låga priserna skulle de kunna klara sig utan.
De låga priserna älskas säkert av kunderna men det är inte alls lika säkert att de är bra för branschen. Leverantörerna pressas till lägre priser och om de inte redan har (för) höga marginaler kan de bara uppnås av lite sämre kvalitet, lite mindre satsning på utveckling av nya teknologier och i värsta fall lite mindre hänsyn till miljön och de anställda. En annan risk med låga priser är att folk köper en ny jacka, cykel eller träningstopp bara för att det är så billigt och inte för att det finns ett verkligt behov. Sådan konsumtion är det sista som det här jordklotet behöver. Å andra sidan kanske kunderna är smarta nog att välja en högre kvalitet än vanligt bara för att de nu får råd med det. I så fall är allt riktigt bra och XXL gör en insats.
Det är också viktigt med en mångfald och om lågt pris blir den enda lysande ledstjärnan för svenska sporthandlare så kommer vi att få se en utslagning likt den som vi sett inom elektronikhandeln. Kvar blir bara de stora varuhusen i externlägen. Butiker som, hur höga ambitioner än butikschefen har, blir väldigt opersonliga. Känslan jag fick då jag träffade ledningen för XXL är dock att de gillar sport och vill bidra till att fler har råd med sin idrott. De kommer också med något väldigt annorlunda – stora varuhus med starka varumärken till låga priser – som gör att alla andra i sportbranschen måste se över sina egna affärsidéer.
Det är jobbigt med förändringar när man är mitt uppe i dem men min erfarenhet är att det alltid blir lite bättre när man väl tagit sig igenom dem. Det är alltid bra med ökad konkurrens. Alla tvingas vässa sig.
Vi hörs
Martin Willners