Sportbutikerna som tjänar på kvällsöppet

Kista Galleria har Sveriges generösaste öppettider. Det har lönat sig. Omkring 30 procent av försäljningen sker kvällstid i den populära gallerian.

Kista Galleria i norra Stockholm är ett av Stockholms bästa köpcentrum och har Sveriges i särklass bästa restaurangutbud enligt en konsumentundersökning av undersökningsföretaget Gfk Sverige som presenterades i tidningen Market tidigare i år. Ett välkommet betyg för gallerialedningen som har satsat hårt på att göra Kista Galleria till den bästa handelsplatsen i Stockholm. I dagsläget har gallerian cirka 1,2 miljoner besökare varje månad.

Så sent som i november invigdes ytterligare 24.000 kvadrat och gallerian täcker idag 100.000 kvadratmeter med bland annat butiker, restauranger, caféer, banker, hotell och nöjesaktiviteter. Ett imponerande utbud, helt klart, men det som särskiljer Kista från övriga handelsplatser är vare sig storleken eller butiksmixen. Istället handlar det om öppettiderna.

Svensk detaljhandel har länge varit försiktig med generösa öppettider. I vissa svenska citykärnor är det fortfarande svårt att hitta öppna butiker på en söndag. Kista Galleria har lett trenden i andra riktningen. I samband med att gallerian byggdes ut 2002 bestämde sig gallerialedningen för att vidga öppettiderna till 10-21 alla dagar i veckan. Sedan dess har andra gallerior följt efter men Kista Galleria har fortfarande Sveriges generösaste öppettider.

– Vi ville göra ett riktigt avtryck på marknaden och visa att vi hade blivit något helt annat. Med ökade öppettider fick vi konkurrenskraft mot andra köpcentrum vilket bidrar till att öka butikernas försäljning, säger Jan Adolfsson, gallerialedare Kista Galleria.

– Det går faktiskt inte att urskilja en specifik kundgrupp som handlar på kvällen. Det är väldigt mycket bilar i vårt parkeringsgarage vilket indikerar att de reser en bit för att ta sig hit, likväl som boende i närområdet tillbringar sina kvällar i Kista. Och det är något som vi jobbar aktivt för. Vi har Sveriges fjärde största biograf och vi har flera kvälls- och nattöppna restauranger som bidrar till pulsen och kundflödet kvällstid, säger Jan Adolfsson.

Försäljningsstatistik visar att tiden mellan 18 och 21 är populär hos kunderna. Vid den senaste mätningen låg ungefär 30 procent av försäljningen mellan 18 och 21 vilket bekräftas av enskilda butiker (se artikel intill). Trenden bekräftas även av julhandeln. Från 25 november till 23 december utökade Kista öppettiderna till klockan 22 varje dag och det var bra handel även sista timmen.

– Ser man framåt så går vi snarare åt att förlänga öppettiderna än åt andra hållet. Vi märker också att våra kollegor i branschen närmar sig våra öppettider. När vi lanserade det här 2002 var 10-21 helt outstanding. Det är fortfarande generösast i Sverige men allt fler har öppet till 20 eller 21 på vardagar och börjar närma sig på helgerna. Det tar jag som ett tecken på att de märker att det är lönsamt, säger Jan Adolfsson.

Han framhåller dock att längre öppettider i sig inte är en garanti för ökad försäljning. För att få full effekt hos kunderna krävs mer än tillgänglighet.

– Du måste ha faktorer runtomkring som gör att det är mycket folk i rörelse. Ligger du själv i ett gatuläge eller i ett externt handelsområde och är den ende som har öppet länge, är det en större utmaning, säger Jan Adolfsson.

Av: Magnus Reithner

Sportbutikerna som tjänar på kvällsöppet Sportbutikerna som tjänar på kvällsöppet