Thule vill ta plats

En jätte har kommit till sportbranschen. Billtillbehörstillverkaren Thule ska ta ett logiskt steg in i cykel- och sportfackhandeln.

Det är en riktigt stor aktör som kliver in i sportbranschen. Multinationella Thule omsätter över sex miljarder kronor årligen och är världsledande på biltillbehör som takboxar och cykelställ. Med andra ord är Thule ett välkänt varumärke för mängder av skidåkare och cyklister världen över.

Trots det har sportande konsumenter i de flesta fall inte kunnat köpa sin takbox samtidigt med skidorna eller ett cykelställ tillsammans med nya MTB:n. Men nu öppnas den möjligheten. I februari ställde Thule ut på världens största sportfackmässa Ispo och målet är tydligt: Thule ska på sikt etablera sig i cykel-, paddel- och sportfackhandeln.

– Vi vill komma närmare konsumenterna och bygga vårt varumärke vidare, säger Andreas Holm, projektmanager för försäljning och marknad. Finns du enbart i biltillbehörsbranschen så når du i bästa fall en tredjedel av målgruppen. Vi har lyckats bra i alla fall men vi måste tänka på att fortsätta bygga varumärket.

Ser vi till historien är det precis det Thule har gjort. Företaget grundades i Gnosjötrakten 1942 då Erik Thulin började tillverka gäddfällor som han sålde till fiskare. Med tiden utvidgades verksamheten till att omfatta flera olika metallprodukter. Steget in på biltillbehörsmarknaden kom på 60-talet och där har företaget blivit kvar.

Idag består Thulegruppens utbud bland annat av takräcken, takboxar, cykelställ för tak och dragkrok, släpvagnar, kajakvaggor, snökedjor och tillbehör till husbilar. Tillverkningen sker vid olika fabriker runt om i världen och totalt engagerar Thule knappt 3 000 anställda. I koncernen Thule ingår även ytterligare nio varumärken som till exempel Fogelsta, Case Logic och Gisebo.

Steget in i sportbranschen är inte helt nytt för Thule. När varumärket lanserades i USA var biltillbehörsbranschen inte rätt kanal och valet föll istället på sportbranschen. Ett lyckat val skulle det visa sig och idag går mer än 60 procent av all försäljning via den kanalen.

Men även om Thule nu har tagit ett strategiskt beslut om att närma sig sportbranschen även i gamla världen kommer det inte att ske med buller och bång. I första hand kommer företaget att förstärka sina positioner i cykelfackhandeln och i vattensporthandeln.

– Vi har en logisk närvaro där genom våra produkter och vi har bra distribution genom avtal med Cycleurope (Skandinavien) och Shimano (Europa) på cykelsidan och genom ett nytt avtal med paddelsportföretaget Point65 (Sverige) på vattensidan, säger Andreas.

För att produkterna ska få så bra exponering som möjligt jobbar Thule med shop-in-shop-lösningar. För varje produktgrupp finns ett flertal displaylösningar som ger konsumenterna en tydlig överblick över utbudet.

– Ett annat viktigt säljverktyg är en enkel och smidig online-lösning som heter Thule Online-fit-guide. Här kan kunden eller återförsäljaren själv knappa in produktgrupp, vilken bilmodell det gäller och de får ut exakt den produkt som passar på deras bil. En perfekt lösning när man säljer takräcken, säger Andreas.

I ett första skede kommer Thule att lägga fokus på Sverige och Tyskland som testmarknader. Därefter kommer Thule att börja bearbeta de marknader i världen där de ännu saknar distribution inom sportfackhandeln.

Av: Magnus Reithner

Thule vill ta plats Thule vill ta plats Thule vill ta plats

Thule vill ta plats Thule vill ta plats

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="7639" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]