Sociala medier gör dig till kung

Sociala medier som Facebook och Twitter är en enorm chans att profilera dig och din butik som experter. Dessutom är det helt gratis.

Det snackas och skrivs väldigt mycket om sociala medier och hur de revolutionerar kontakter vänner emellan. Mindre har dock sagts om hur dessa kan användas av butiker för att locka till sig kunder. Det ska vi ändra på nu.

Till vår hjälp har vi Johan Ronnestam som bättre än de flesta förstår sig på nätets möjligheter. Han har jobbat med digitala strategier åt Adidas, Nike, Stadium och Intersport men nu jobbar han som varumärkesstrateg och föreläsare inom digitala trender. Du kan följa Johans tankar på ronnestam.com – gör det till en vana så lär du dig något varje vecka.

Varsågod. Vi bjuder på 4 000 tecken om hur du blir kung på nätet.

Det finns tre svar på frågan varför du ska arbeta med sociala medier. Det första är att det är ett utmärkt sätt att bygga en relation med dina kunder, det andra är att så få har fattat möjligheterna och det tredje svaret är för att det är gratis.

Idag är det svårt att vara unik med sitt sortiment när de flesta varumärken finns lite överallt. Lika svårt är det att locka kunderna med en snyggt designad butik när alla andra har gjort samma sak. Det som återstår är att bygga en relation med kunderna genom att föra en dialog med dem. Allra bäst görs det öga mot öga i butiken, men det är sällan du den vägen kan träffa kunderna varje vecka och det är omöjligt att på det sättet påverka de som inte ens kommer in i butiken. Med webben kan du hålla kontakt dagligen och på samma tid som ett vanligt kundbesök tar kan du nå alla dina kunder

– Du ska se dina kunder som dina fans, säger Johan Ronnestam. Släpp in dem i ditt liv, bjud dem på er kompetens och gör det ofta och via flera olika kanaler.

Det där med olika kanaler kan innebära Twitter för småsaker, Facebook när du vill inkludera bilder och filmer och nyhetsbrev när du vill ge dina kunder direkta erbjudanden. Genom att jobba med flera olika kanaler kan kunderna välja hur de vill bli kontaktade och då sker det på deras villkor.

Än så länge är det väldigt få butiker som har fattat vilken potential det finns med sociala medier så om du agerar nu kan du få ett försprång och ett rykte som föregångare istället för föredetting. När väl de stora kedjorna fattar potentialen blir det svårare att nå ut, men just nu har den lille sin chans att få många fans.

Tidigare har all marknadsföring kostat pengar och ekvationen har varit att ju fler personer du vill nå desto mer har det kostat. TV-reklam kostar mer än en annons i rikspress som i sin tur kostar mer än en annons i lokaltidningen. Med internet är kontaktkostnaden noll, det enda det kostar är egentligen tid.

Det finns en annan skillnad också, och den är oerhört viktig. På internet kan du inte bara sprida information – du kan också få information. Kunder kan kommentera era produkter och er service och om ni lyssnar så kan ni utveckla butiken i rätt riktning.

Nu har vi klarat av varför, nu är det dags att beta av hur ni ska jobba med sociala medier.

– Krångla inte till det, säger Johan med bestämdhet. Gör det enkelt, det uppfattas ofta som ärligare än påkostade produktioner.

Fotografera plaggen liggande på golvet i butiken istället för studiobelysta, frilagda bilder. Det kan till och med vara smart att istället fotografera kartongerna av senaste leveransen och bara skriva att nu har vi fått in höstens nyheter. Det skapar nyfikenhet och drar in folk i butiken.

Ännu bättre är det att filma när ni packar upp de nya skidorna och med lyriska ord berätta hur snygga de är och varför de är så bra. Säg samma saker som när ni ska sälja in skidan till en kund i butiken, skillnaden är bara att nu når ni alla era kunder på en gång. Gör en kort film om varje skida – det räcker med en minut – och snart har ni ett bibliotek med filmer som era kunder kan länka till för att sprida till sina kompisar. Och med länkhänvisningar hamnar er sajt högre upp vid Googlesökningar på de varumärken ni jobbar med vilket i sin tur innebäör mer trafik till er sida.

För allt detta kan ni använda gratistjänster som Youtube, Facebook, Twitter, WordPress och Bambuser. Ni ska dock se till att samla allt på er egen sajt med info om öppettider, varumärken och vägvisning till butiken.

Visst är det en massa nytt att lära sig och visst tar det en del tid att publicera nyheter mer eller mindre dagligen. Se det dock inte som något extraarbete utan plocka bort något annat. Det måste bli en självklar del av ert dagliga arbete för att det ska bli gjort och för att det ska bli bra.

– Det här är den nya världen. Gör inte ni något av det kommer någon annan att göra det, säger Johan. Just nu finns det en enorm chans för den lilla butiken att synas både lokalt och nationellt. De som gör det bra kommer att framstå som experter och bygga en långvarig relation med sina kunder.

Av: Martin Willners

Sociala medier gör dig till kung Sociala medier gör dig till kung