Heliga outdoordagar

Stockholm Outdoor Dagar har gått från en liten, familjär tillställning till årets viktigaste mässa för outdooransvariga. Nu tas nästa steg i utvecklingen i och med att Svenskt Sportforum tar över ledningen

För första året står Svenskt Sportforum som arrangör av Stockholm Outdoor Dagar. En branschmässa som vuxit sig stark och som har sin helt egna, unika atmosfär. Fiskartorpet ger dessutom branschmässan en speciell inramning med närheten till hav och natur kombinerat med storstadspulsen bara några hundra meter från mässområdet.

– Det som betyder mycket för SOD är just den informella atmosfären nere på Fiskartorpet, förklarar Rodney Hiram, projektledare för Stockholm Outdoor Dagar på Svenskt Sportforum. Det ska vara en social tillställning, lite mer avslappnad. Inte den gamla vanliga mässatmosfären. Ett exempel på det är den stora grillmiddagen som vi har på lördagen. Många av utställarna och detaljisterna älskar att sitta och prata informellt med varandra, nätverka och trivas tillsammans.

Trots det kärva ekonomiska läget förra året har leverantörerna och företagarna stått i kö för att få vara med i år. Redan för två månader sedan hade så många utställare bokat monterplats att mässan var i hamn. När portarna slås upp den 14 augusti lär varje monterutrymme vara uppbokat. Det betyder att de båda två tornen på Fiskartorpet är fullbokade, likaså det stora mässtältet på 540 kvadratmeter och även det mindre mässtältet. Över 40 utställare kommer att möta sina detaljister och nya kunder under tre hektiska men ändå avslappnade dagar. Svenskt Sportforum vill, precis som inför Åre inköpsdagar, flagga för att utställarna ska vara aktiva redan nu en månad innan mässan drar igång.

– Jag har försökt vara väldigt tydlig med att betona vikten av att boka in möten i god tid. Är man ny utställare och inte har riktigt koll hur det går till kan det finnas en risk att man står i sin monter och inte får in handlarna i sin monter, konstaterar Rodney Hiram.

De erfarenheter Svenskt Sportforum haft av Åre inköpsdagar har kommit väl till pass under arbetet med Stockholm Outdoor Dagar. Målsättningen har varit att ta med de fungerande bitarna från de tidigare mässorna och försöka utveckla och förbättra konceptet. Till exempel marknadsföringsbiten hör till de som Sportforum satsat extra på inför årets Stockholm Outdoor Dagar. Bland annat har butikerna fått utskick om mässan direkt i brevlådan samtidigt som Svenskt Sportforum också levererat information elektroniskt genom sina veckobrev.

Under årets Outdoordagar är de flesta utställarna företag som varit med också under de föregåenden mässorna. De finns också en drös företag som redan flaggat för sitt intresse att vara med också nästa år. I de få fall att en utställare hoppat av årets mässa har förklaringen i de flesta fallen varit att de inte kunnat deltaga på grund av tidsbrist. Detta är alla indikationer vilken stark ställning Stockholm Outdoordagar har fått under sina sju år. Diskussioner fördes bland annat förra hösten om att flytta mässan från Fiskartorpet till Kista. Så blev inte fallet i varje fall detta år. En annan diskussion som ibland förs i samband med branschmässor är om arrangemanget också borde ha en konsumentdag där slutkonsumenterna kunde komma och kolla på de kommande produkterna.

– Det är ingenting som vi har diskuterat i detta skede. Jag tror att Vildmarksmässan fyller det behovet bra. Det ska vara en inköpsmässa och en branschmässa i grunden, förklarar Rodney Hiram.

Av: Christer Flythström

Heliga outdoordagar Heliga outdoordagar