El-cyklarna rullar med full kraft!

Nu kommer el-cyklarna med full kraft. Efter en lite trevande start och avvaktande hållning från cykelbranschen under 2008 och 2009 börjar försäljningen ta fart

Både återförsäljare och konsumenterna börjar förstå vad e-cyklar handlar om. Farhågan att segmentet skulle hamna utanför cykelfackhandeln, i exempelvis MC- och mopedbranschen, verkar inte heller ha besannats. Men fortfarande ligger Sverige långt efter bland annat Holland där cirka tio procent av cykelmarknaden är e-cyklar idag och spås växa ytterligare när intresset kryper ner i åldrarna.

– Vi jobbar för att hela företeelsen ska växa, säger Mikael Kjellman VD på Life Bike. Cykelbranschen är konservativ och det gäller att få handlarna att känna sig trygga med produkten. Det är ju mer cykel än moped så det är i cykelhandeln e-cykeln ska finnas.

Precis som e-cykeln inte rullar av sig själv utan att du trampar, så har inte introduktionen heller gått av sig själv. Här i Sverige är det främst Crescent och Life Bike som dragit det tunga lasset. Bland kedjorna är det främst Team Sportia och Sportson som satsat mer konsekvent. De flesta butiker vi pratat med är eniga om att det gäller att få kunden att provcykla, då blommar allas ansikte ut i ett brett leende.

Niklas Arenklo

Fridhems Cykelaffär, Malmö

– Vi gör en kraftig satsning på el-cyklar detta år, för vi kände i höstas att efterfrågan tog fart. Kunderna börjar fråga efter cyklarna nu och vet vad de kostar, så priset avskräcker inte.

För dem som tittar efter en vanlig cykel, blir det förstås ett stort steg i pengar, men annars känns det som att priset är ganska oväsentligt. Köpprocessen går mycket efter principen: fråga-prova-köpa.

Hos oss i Malmö är det många äldre som köper e-cyklar för att göra utflykter, till exempelvis Bokskogen. Men det är även en del jobbpendlare som vill komma fram snabbt utan att behöva bli för svettiga.

Vi säljer helst inte de framhjulsdrivna cyklarna eftersom det finns en liten risk för att framhjulet slirar och släpper när man svänger i låg hastighet. Därför säljer vi först och främst Monark och Kalkhoff som är bakhjulsdrivna.

Jan Lagermark

Cykelhuset, Göteborg

– Vi säljer e-cyklar i alla våra tre butiker. Det känns att det börjar lossna nu; i år kanske vi säljer upp mot 100 e-cyklar. Monark, Crescent, Sjösala och Life Bike är de märken vi säljer – inga direkta lågpriscyklar och priset är fortfarande ett problem för att få till en större försäljning.

Att vi började sälja Life Bike var för att de satsade så hårt på marknadsföringen. Det borde vi dra nytta av bättre i butiksledet. Jag tycker att Crescent varit lite tama här, de borde trycka hårdare på att det finns alternativ. Prisnivån runt 10 000 kronor är så etablerad nu tack vare Life Bike. Väl i butiken kan kunden inte ta till sig att det finns alternativ som kostar 15 000-16 000 kronor.

Igår sålde vi e-cyklar till två äldre damer; de var helt uppspelta efter provkörningen. Våra nöjdaste cykelkunder är utan tvekan de som köpt en e-cykel. Det syns på deras leenden.

Berner Yngve

Sportson, Jönköping

– Vi började sälja Crescents e-cykel redan när den kom 2008 och sedan 2009 även Life Bike. Kunderna är nyfikna nu och vet hur de fungerar, mycket tack vare att Life Bike pumpat på med sin TV-reklam. Fortfarande letar dock många efter gasen och tror att det ska gå av sig självt.

Elsystemet är nytt för oss i cykelhandeln, men det har inte varit några problem med batterier eller annat. För övrigt är det ju en vanlig cykel, där växlar och annat servas som vanligt.

Jag tror att det kommer växa bland dem som är 55+ som inte är vana att cykla eller inte kan cykla av sjukdom. Är du frisk vill du ha motionen, trenden att exempelvis cykelpendla är så stark nu. Men e-cykeln kan också vara ett bra sätt att komma i gång.

Prismässigt ligger Life Bike rätt, kunderna backar lite för priset på Crescents e-cykel. Men först och främst måste vi få folk att testa, de blir så överraskade av känslan.

Thomas Björkman

Team Sportia, Bollnäs

– Alla som provar får en sådan kick – de kan inte föreställa sig hur det känns. För våra kunder handlar det om en e-cykel eller ingen alls; att få chansen att komma ut i naturen och höra fågelsången.

Vi vet att det sålts många e-cyklar utomlands, det kommer hit också, och vi säljer en hel del redan. Om några år kommer det finnas massor av e-cyklar på marknaden, mycket skräpcyklar för runt 4 000 kronor. Vi i fackhandeln ligger helt rätt med våra mellanprismodeller. Lågpriscyklarna kommer föra med sig många kvalitetsproblem framöver, tror jag.

Förra året sålde vi bara Crescents e-cykel – marknadens Rolls-Royce – men jag tror att våra kunder upplevde den som lite dyr då. I år har vi kompletterat med Life Bike också.

Det kommer nog också komma fler modeller, det vi saknar just nu är en svart damcykel, Life Bike har bara svarta herrcyklar idag. Men cirka 80 procent av alla e-cyklar vi säljer är dammodeller – vi måste ha mer att välja på

Av: Nicke Hallgren

El-cyklarna rullar med full kraft! El-cyklarna rullar med full kraft!