Golfmässan ska bli en ren inköpsmässa

Golfmässan ska bli en inköpsmässa. Tidigare har mässan, framförallt för hårdvaruleverantörerna, mer handlat om att visa upp sina produkter men nu finns alltså en tydlig ambition från leverantörshåll att göra om golfmässan till en inköpsmässa.

Frågan har varit på tapeten under de senaste åren och nyligen fattade Sveriges Golfleverantörers Förening (SGLF) beslut om att ändra inriktning på mässan. Både leverantörer och återförsäljare har önskat en förändring.

– Förändringen har sitt ursprung i att en lång införsäljningsprocess kostar både tid och pengar för båda parter. Med den här ambitionen, att göra mässan till en inköpsmässa, blir införsäljningen mer effektiv, säger Anders Westerlund, SGLF.

För butikerna innebär det att många inköpsbeslut måste tas direkt på mässan. Därför måste också leverantörerna förändra sin uppvaktning av återförsäljarna.

– Leverantörerna måste vara väldigt tydliga gentemot sina kunder inför mässan. De måste se till att deras kunder är väl förberedda. Mjukvaruleverantörerna jobbar så redan idag, säger Anders.

Dessutom har SGLF lagt till en halv dag till mässan. I år inleds mässan redan måndag kväll med en visning av olika produkter samt en möjlighet att träffa folk i branschen och boka möten.

– Samtidigt ska man komma ihåg att det här är en process. Vi har en tydlig ambition och en riktning vart vi vill gå. I år tar vi första steget och sedan får vi utveckla efter hand, säger Anders.

Årets golfmässan hålls på Elmia, Jönköping, och startar på måndag kväll den 27 september och pågår till torsdagen den 30 september.