Tillbaka på tronen

Det har skett ett tronskifte i Årets Leverantör Sport. Efter två år som tvåa byter Ascis plats med Adapt Comfort och svingar sig upp på tronen.

Det var jämnt ända in på mållinjen i årets upplaga av Årets Leverantör Sport och precis som de föregående två åren stod det mellan Årets Leverantör-giganterna Asics och Adapt Comfort. I år blev det Asics som drog det längsta strået. Till slut stod de som segrare med 0,1 poängs marginal.

De gör det tack vare en jämn insats över hela linjen. Faktum är att Asics ”bara” tar hem en kategoriseger. Istället är det riktigt bra prestationer i samtliga kategorier som fäller avgörandet. Eller vad sägs om betygssnittet 4,1 på en femgradig skala?

En jämförelse med förra årets undersökning visar att Asics går framåt på flera fronter. De höjer sitt betyg i fyra grenar, står kvar i två och sänker sig endast i en. Med andra ord har verksamheten utvecklats rejält och sammanlagt ökar de poängskörden från i fjol med 0,4 poäng. Det är riktigt kul. Grundtanken med Årets Leverantör är ju att uppmuntra till ännu bättre prestationer inom leverantörsledet i branschen. Du kan läsa mer om Asics insats i Årets Leverantör Sport på sida

Årets tvåa är alltså Adapt Comfort. Strömstadsföretaget har en ruskigt imponerande svit i Årets Leverantör och har de senaste sex åren inte varit sämre än trea i undersökningen. I år tar de hem tre kategorier och enda kategorin där de kommer utanför topp-sju är lönsamhet.

Mycket av hemligheten bakom Adapts makalösa framgångar i Årets Leverantör sitter i personalstyrkan. Adapt tar hem Service, Reklamationer och Säljstöd; samtliga kategorier där det personliga engagemanget hos företagets anställda gör en stor skillnad. När Sportfack intervjuade Adapt förra året sa vd:n Freddy Gustavsen att han trodde att företaget lyckats entusiasmera sin personal. Årets undersökning bevisar att han inte behöver bara tro – personalen är med på tåget hela vägen.

På tredje plats hittar vi fjolårskavlen 8848 Altitude. Boråsföretaget satte ribban direkt när de förra året som nykomling klev in på en tredjeplats och sett till poäng tar de ytterligare kliv i år. Jämfört med förra året ökar de poängskörden med 0,3 och de ökar poängen i tre av sju kategorier. I två stycken ligger de kvar och i lika många backar de.

Paradgrenen nummer ett är precis som förra året Kvalitet och boråsarna tar återigen hem segern i kvalitetskategorin. Andra starka grenar är Efterfrågan och Lönsamhet och det är tydligt att konceptet med prisvärda kvalitetsprodukter faller både butiker och konsumenter på läppen. När 8848 dessutom lyckas kombinera det med bra service, punktliga leveranser och helgjuten reklamationshantering är det inte konstigt att de kommer så högt i undersökningen.

Årets fyra, Didriksons, är en riktig trotjänare i toppen på Årets Leverantör. Det är bra gjort. Boråsföretaget har de senaste åren haft en riktigt bra tillväxt men klarat av växtvärken på ett strålande sätt.

I år förbättrar de sin poängskörd med 0,1 och hoppar upp en placering. De backar visserligen något i fyra kategorier men ökar i tre andra och framförallt är det i kategorierna Lönsamhet och Efterfrågan som Didriksons skördar framgångar.

Att framgångarna kommer i just Lönsamhet och Efterfrågan är ingen tillfällighet. Företaget har medveten jobbat för att ta fram en design som når ut till den stora målgrupp som söker produkter i mellanprissegmentet. Det har sannerligen lyckats. När alla bitar faller på plats och Didriksons kan möta den stora Efterfrågan fullt ut, kommer företaget antagligen att stiga ytterligare i Årets Leverantör.

Future Trading är ett annat företag som har vuxit starkt under de senaste åren. För tre år sedan tog de en fin andraplats i undersökningen men i takt med tillväxten sjönk de några placeringar. Förra året bröt de trenden och i år fortsätter de uppåt och ökar poängskörden med 0,4 poäng och hamnar på en femteplats.

Riktigt imponerande resultat visar företaget i Servicekombinationen. De tar hem segern i Leveranser och ligger topp-tre i Service, Reklamationer och Säljstöd. Det är ett starkt tecken på att det handlar om ett företag som tar sina kunder på riktigt stort allvar. När de dessutom kommer på tionde plats i Lönsamhetskategorin förstår man att det är riktigt kul att göra affärer med Dr. Zipe och hans vänner.

Outdoorföretaget Haglöfs tappar i år två placeringar, minskar totalpoängen 0,9 och backar till en sjätteplats. Trots det fortsätter Haglöfs att kriga i toppen år efter år. I år visar företaget upp riktigt fina resultat i sex av sju kategorier, det är egentligen bara i Lönsamhet som företaget släpar efter. Bästa grenen är som vanligt Kvalitet och Haglöfs fortsätter att cementera sitt rykte som ett högklassigt varumärke.

På sjunde plats har vi en riktigt rolig överraskning. Det är Backcountry Equipment som för första gången tar sig in på topp-tio-listan. De gör det i stor stil. Eller vad sägs om en ökning i sex kategorier och oförändrat i en?

Backcountry Equipment delar segern i Leveranser med Future Trading och precis som Future är Backcountry Equipment mästare i Servicekombinationen. Etta i Leveranser, tvåa i Service, sjua i Reklamationer och sjua i Säljstöd, är resultat som vittnar om den personliga omtanke som Backcountry ger varje kund. Med sina riktigt bra poäng i Kvalitet kan de utan att blinka beteckna sig som ett serviceinriktat företag med kvalitetsprodukter.

Hestra Handsken fortsätter sin positiva trend i Årets Leverantör och tar sig i år upp till en åttonde plats. De gör det riktigt, riktigt bra i år, ökar totala poängskörden med 0,4 och ökar över nästan hela linjen. I endast en kategori (Lönsamhet) går Hestra bakåt.

Framförallt tar Hestra skalper i Kvalitet, Efterfrågan och Leveranser. Det måste kännas bra för butikerna. En leverantör som förser butiken med högklassiga, eftertraktade produkter och dessutom sköter leveranserna förstklassigt, vill man jobba med år efter år.

Det svänger om årets nia som backar i fyra kategorier och ökar i tre. Men Granitbiten verkar ha bosatt sig på topp-tio-listan sedan de tog klivet upp för tre år sedan. Det är imponerande och visar att Granitbiten, trots tillväxt, lyckats fortsätta serva butikerna på ett riktigt bra sätt. Som vanligt är paradgrenen nummer ett Kvalitet. Med nytillkomna varumärken som MSR och Therm-a-rest är sannolikheten stor att det blir så även nästa år.

Tiondeplatsen delas i år av tre leverantörer: Adidas, Szamer och Dobsom. Dobsom återkommer till topp-tio efter ett års frånvaro, medan Adidas och Szamer tar klivet ned tillsammans från 25:e plats. Alla tre har rejäla poängökningar med sig i bagaget och faktum är att ingen av de tre backar i en enda kategori. Det är riktigt imponerande! Läs mer om Adidas på sidan.

Om vi lämnar huvudundersökningen och istället går in på de olika kategorierna får vi ännu fler företag värda att hyllas.

SERVICE

Definitionen av Servicekategorin är vilket bemötande leverantörens samlade personal ger butikerna. I år är det vanligt Adapt Comfort. Det är verkligen ingen tillfällighet. Strömstadsföretaget har nu vunnit tre år i rad. Imponerande.

På andra plats hittar vi Backcountry Equipment som höjt sig steg för steg de senaste åren. Nu får de 4,3 i poäng vilket också det är otroligt imponerande.

LEVERANSER

Livlinan. Det spelar ingen roll hur bra de andra bitarna fungerar, fungerar inte leveranserna så är det kört. I år har vi en delad förstaplats och det är Future Trading och Backcountry Equipment som puttar ner Adapt Comfort från tronen.

Både Future och Backcountry har under flera år visat bra resultat i den här kategorin. I år vässar de sig ytterligare.

REKLAMATIONER

En bra och tydlig reklamationspolicy ut mot konsument är en av nycklarna till stamkunder. Det är likadant i relationen butik/leverantör. Det vet Adapt Comfort som agerar efter devisen ”inget tjafs” och vars motto är att slutkunden ska vara nöjd.

Generellt är det höga poäng i den här kategorin. Det är ett bevis på att sportleverantörerna vet hur de ska ta hand om butikerna.

SÄLJSTÖD

Traditionellt den kategori där resultaten är de lägsta och så är det även i år. Adapt Comfort plockar hem kategorin i år igen och i år gör de det i överlägsen stil. Deras clinics och scannerprogram går tydligen hem hos butikerna år efter år.

Sett till övriga resultat är det tydligt att butikerna föredrar clinics och skyltmaterial framför leverantörers medieannonsering och sponsorsamarbeten. Att Nike och Puma hamnar väldigt långt ner på listan är ett bevis på det.

LÖNSAMHET

Även här har vi en återfallsvinnare och det är Wänerstedt som tar hem kategorin för andra året i rad. Företagets grundidé om att handlarna ska ha så höga marginaler som möjligt fungerade uppenbarligen i år igen och vi lyfter på hatten.

Andra företag som hamnar högt upp i den här kategorin är 8848, G. W. Greiff, Bagheera och Didriksons. Det är bara att gratulera. Att kunna skryta med att ge sina kunder riktigt bra lönsamhet är riktigt bra inför kommande införsäljningar.

KVALITET

En olycka kommer sällan ensam brukar det sägas och årets undersökning visar att detsamma gäller för lycka. Även 8848 kan nämligen sälla sig till de varumärken som upprepar vinsten från förra året. De vinner kvalitetskategorin igen i och med att de delar förstaplatsen med Haglöfs. Kul att två svenska företag står överst i en av de tyngsta kategorierna!

I övrigt kan sägas att Kvalitet är kategorin med den högsta snittpoängen. Det är ett styrkebesked för hela sportfackhandeln!

EFTERFRÅGAN

Också en kategori där höga poäng inte skadar vid införsäljning. I år är det årets totalvinnare Asics som tar hem segern. Och de gör det för fjärde året i rad vilket är riktigt, riktigt imponerande. Det är tydligt att Asics har ett gott rykte bland landets sportkonsumenter och att de förvaltar det ryktet väl.

Precis som förra året följs Asics av Didriksons och Adidas. Andra hett eftertraktade varumärken är 8848, Nike, Hestra, Szamer, Scott, Viking och Haglöfs. Noterbart är att fyra svenska varumärken hamnar bland de tio bästa.

SKOR

Fråga nästan vilken butik som helst om vilket som är deras viktigaste segment och du får svaret skor. Orsaken är enkel; alla människor behöver skor och en sportbutik kan förse de flesta. Bra då att skoleverantörerna generellt sett är väldigt bra att ha att göra med. Snittbetyget ligger på 23,68 men sett till de tio bäst är det långt högre än så.

Asics vinner den här kategorin i överlägsen stil före Adidas och Bagheera.

ISHOCKEY

Hockey är en av våra absolut största sporter men trots det är leverantörerna tämligen få. Kanske är det svårt att slå sig in för en ny leverantör?

Reebok Jofa vinner den här kategorin klart. Snittet för gruppen ligger på 22,29.

BOLLSPORT

Asics tar hem den här kategorin i stor stil. I övrigt gör Adidas en stark uppryckning och tar andraplatsen före Uhlsport trots att Eskiltunaföretaget ökar med 1,1 poäng jämfört med förra året. Noterbart är även att förra årets vinnare av den här kategorin, Volleybollgrossisten, backar med 3,3 poäng.

Snittet, 23,93, är nästhögst bland de olika grupperna och slås endast av tillbehörsgruppen.

OUTDOOR

Outdoorkategorin vinns med bred marginal av Haglöfs som även är med och slåss i toppen av den totala listan. Det är också Granitbiten som tar andraplatsen i den bär kategorin. Mest utmärkande för outdoorföretagen är att deras produkter får väldigt bra betyg inom Kvalitet. Kvalitetssnittet på 3,83 är högst av alla kategorier. Outdoorföretagen har även bäst snitt inom kategorin Säljstöd.

VINTERSPORT

Backcountry Equipment, ett av de bättre företagen på totallistan (26,3 poäng), tar hem den här kategorin före JO Sport med 1,4 poängs marginal. På tredje plats kommer Scott som har höjt sig rejält jämfört med förra året och ökar med1,8 poäng.

Snittet för hela gruppen, 14 företag, ligger på 23,52. g

Av: Magnus Reithner

Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen

Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen Tillbaka på tronen

Relaterat företag i Sportregistret

  • Adapt Comfort AB • The Footlab

    Adapt Comfort erbjuder marknadsledande produkter för idrottsmedicin, sportfackhandel, ortopedi och rehab • The Footlab • Mc David • Implus • Sof Sole • Nathan • Shock Doctor • Spenco • Stromgren • Yaktrax • Skadeförebyggande komfort för fötter, vrister, knän och rygg samt utrustning för fotanalys, fotscanner.