Lagmaskinen tog historisk trippel

Asics blir den första leverantören att ta hem tre totalsegrar i Sportfacks utmärkelse Årets Leverantör. Trots en stenhård poängstrid in i det sista med Adapt Comfort och 8848 Attitude tar Asics hem guldet 2009. Nycklarna är en hög målsättning, lyhördhet mot kunderna och framför allt ett väl sammansvetsat team. En lagmaskinseger helt enkelt.

Baren på Hotel Scandic Park har börjat fyllas på. Det är fredag kväll strax efter kontorstid och jag letar efter Asics vd Erik Nystedt i vimlet bland blänkande mässing och rökfärgat glas. Och visst har firandet av en fin titel redan börjat. Leende möter han mig med ett glas bubbel och vi slår oss ned i lobbyn. Det är ingen slump att vi ses just i en bar en fredagskväll. Sportfack har lyckats stämma träff med 2009 års totalsegrare i Årets Leverantör vid exakt rätt tidpunkt. Årets Leverantör har dagen innan sammanställts och ikväll är det Asics-dagen eller kvällen skulle man kunna säga. En kväll då hela gänget samlas för att äta gott och tillbringa en kul kväll tillsammans med respektive. Eftersom företagets medarbetare är spridda över landet ses man inte samtidigt mer än max två gånger per år. I somras hann man dessutom inte ses, förklarar Erik eftersom ”det var extremt mycket jobb”. Så kanske kan segern i Årets Leverantör ge hans kollegor en extra fest innan jul.

Jag är snabb med att fiska fram det som Erik är mest nyfiken på just nu: resultatlistan där respektive kategori för Årets Leverantör redovisas. Ännu har inte alla i Asics-gänget gjort sig i ordning. De som rest en bit har precis checkat in på hotellet och någon väntar in sin fru.

Erik och jag sätter oss så att han kan gå igenom alla tabeller, jämföra siffror med tidigare år, kolla konkurrenter och kollegor och kommenterar ett resultat här och en placering där.

– Adidas har verkligen klivit upp. Det är kul, viktigt för branschen, säger han med fokus fortfarande ner i papprena.

Den tyska sportjättens fina hopp i rätt riktning i tabellen i all ära. Det är ändå poängen intill företaget han själv arbetat på i 13 år och varit vd i Sverige för de senaste 10 åren som intresserar honom mest. Efter någon minut har han en första spontan analys klar. Ungefär som när Carolina Klüfts tränare ska dra ihop trådarna inför ett gäng riktade mikrofoner när ännu en medalj är bärgad till prisskåpet.

– Vi är inte sämre än sexa någonstans och just den jämnheten är kul. Det är ett måste för att hänga med i toppen, säger Erik. Vårt mål har alltid varit att bli topp tio och att vara bästa sportskomärke.

Den målsättnigen fixar Asics de senaste sju åren vilket får betecknas som unikt i sammanhanget. Tittar vi bakåt är Asics resultat sedan Årets Leverantör inleddes år 2000: 14-14-12-4-10-1-1-2-2-1. Så med undantag för det tillfälliga magplasket 2004 är det bara framåt, bättre och uppåt som gäller för Asics. Anledningen till att företaget har kunnat hålla en så pass hög lägstanivå, om vi ska prata sportklyschor, handlar enligt Erik om en trio viktiga bitar.

– Vi har alltid försökt jobba långsiktigt, konsekvent och enkelt. Och så har vi alltid varit fokuserade på det vi jobbar med, skor, i första hand.

– Dessutom har vi alltid haft ett stort fokus på att vara ute mycket hos butikerna.

Här handlar det enligt Erik mycket om människorna som står bakom namnet Asics Sverige AB, hans anställda, vänner och kollegor.

– Det är viktigt att vara ett sammansvetsat team där alla litar på varandra och att alla levererar. Det går inte att hålla den här nivån som vi gör som leveranör om man inte hela tiden förbättras. Det är en ynnest att få jobba med sådana här människor.

I segerns stund är Erik samtidigt ödmjuk. Marginalen till Adapt Comfort är, som vanligt minsta möjliga, 0,1 poäng. Erik menar att en så pass liten segermarginal står utom egen möjlighet att förändra.

– Nej, en så knapp marginal kan du som leverantör inte själv påverka. Det är fantastiskt att butikerna placerar oss så här högt upp år efter år.

Dessutom tar de två senaste årens segrare Adapt hem tre delsegrar i kategorierna Service, Reklamationer och Säljstöd. Erik ser ändå ut att kunna leva med det. Nöjt pekar han på en annan kategori han hellre vinner och som Asics dessutom gör på högsta poäng som någon får 2009.

– Vi vinner efterfrågan. Det är extra kul. Man ska inte förringa de andra delarna men kombinationen efterfrågan, kvalitet och lönsamhet är jätteviktig. Efterfrågan skapar ett sug på marknaden och driver in kunder till butikerna. Lönsamheten gör att man tjänar pengarna. De här tre kategorierna är essensen av att göra affärer.

När jag ber Erik att plocka fram något som de ändå skruvat på under det senaste året och som varit signifikativt för 2009 så har det inte helt oväntat varit ett par stänk av den ekonomiska kris som svept över planeten och som satt sina tydliga spår i detaljhandeln 2009.

– I kristider kan en kund få problem. Det kan vi som leverantör försöka lösa genom att korrigera order och inte skicka för mycket varor innan de första betalats. Det handlar mycket om att ligga nära marknaden och vara lyhörd.

Kris har det dock inte rått på Propellervägen i Täby där Asics huvudkontor ligger. Jämfört med 2008 ökar företaget sin omsättning med omkring fem procent i år vilket skulle göra en omsättning på drygt 160 miljoner kronor för i år. Backar vi finns en fin utveckling att beskåda, från 2006 och framåt har Asics ökat från 116 miljoner, via 140 till förra årets 153 miljoner kronor. Erik menar att Asics har större potential även i framtiden. Det finns minst en växel till att slänga i och den stavas kläder.

– Konfektionen är helt klart med i framtidsplanerna. Där gäller det att göra ett genombrott hos någon återförsäljare, för spärren sitter inte hos slutkonsumenten. Så är det för oss och för många andra varumärken.

En efter en droppar Eriks dreamteam in. Mikael Magnusson, Roger Lövgren och Mikael Fredriksson busar med varandra och verkar laddade för en kul kväll på stan. Någon börjar redan nu prata om middagen på restaurang Grill och får något drömskt i ögonen. Mikael Fredriksson tar sin guldmedalj och biter i den på vant vinnarmanér. Sen släpper han greppet om guldet och konstaterar;

– Det är tredje gången vi tar det. Det måste vi vara ensamma om.

I ett par lysande triathlonskor mitt i killhögen står Camilla Sjöberg, ekonomiansvarig. Camilla har jobbat lika länge på Asics som Erik och framhåller två punkter som är anledningarna till att Asics är vinnare.

– Dels beror det på att vi har jobbat tillsammans länge, känner varandra och är en tajt organisation. Sen är det skornas förtjänst att det går bra också. Har man en gång testat Asics är man fast, säger Camilla.

Det är dags att ladda upp rätt för att orka en festkväll i Stockholm city. Med medaljerna fortfarande om halsen drar sig Asics kompisgäng mot baren. Det finns ytterligare en anledning att fira denna kväll.

Av: Mattias Björklund

Lagmaskinen tog historisk trippel Lagmaskinen tog historisk trippel Lagmaskinen tog historisk trippel

Lagmaskinen tog historisk trippel

Relaterat företag i Sportregistret

  • Adapt Comfort AB • The Footlab

    Adapt Comfort erbjuder marknadsledande produkter för idrottsmedicin, sportfackhandel, ortopedi och rehab • The Footlab • Mc David • Implus • Sof Sole • Nathan • Shock Doctor • Spenco • Stromgren • Yaktrax • Skadeförebyggande komfort för fötter, vrister, knän och rygg samt utrustning för fotanalys, fotscanner.