Adidas adderar värde till butikerna

Av de allra största leverantörerna i landet är det bara en som placerar sig på topp tio på årets lista - Adidas. Sjumilaklivet uppåt visar att strategin att fokusera på butikernas bästa har gett utdelning.

Vid en jämförelse av Årets Leverantör Sport 2009 och omsättningsrankingen 2009 är trenden tydlig. Bara en av de sju största leverantörerna placerar sig på de tio främsta platserna. Bland de tjugo största återfinns dock två som klarat sig mer än väl – Asics som etta och Haglöfs som sexa. Jättarna Nike, New Wave Sport, Puma och Peak Performance lyser med sin frånvaro på topp-50. Bäst av de sju största förutom Adidas är Reebok Jofa på plats 29 och Ecco på plats 38.

Adidas ökar 1,3 poäng från 2008 och hoppar från plats 25 till plats 10, och poängen i de sju kategorierna leder som bäst till en tredjeplats i Efterfrågan. Störst poängökning sker i Efterfrågan, Service och Leveranser.

Sportfacks nyfikenhet ledde till Adidas Sveriges vd Henrik Bunge. Han är jublande glad över den fina placeringen och hänvisar direkt till det tydliga fokus som han och hans 355 medarbetare har.

– Placeringen är ett bevis på att vi har lyckats med vår målsättning att addera större värde till butikerna! säger en nöjd Henrik.

Sedan Henriks introducering som Adidas Nordenchef i december 2007 har han lagt energi och tid på att skapa en gemensam målsättning för samtliga medarbetare. Fokus är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för butikerna.

– Vi har helt enkelt flyttat vårt fokus allt närmare kunder och konsumenter och enat alla i organisationen kring det.

Henrik betonar gång på gång vikten av att se till butikernas bästa. På så sätt ökar också den egna tillväxten; en glad butik ger alltså ett glatt Adidas.

– Vi vill mäta vår framgång med deras nyckeltal, inte våra egna interna tal. Vår lycka och framgång går genom butikerna. Det viktiga är att vi hjälper dem med deras genomförsäljning.

En bidragande orsak till poänghöjningen i Service upp till 3,8 tror Henrik beror på att säljkåren har tagit sitt pick och pack och flyttat närmare butikerna. Allt för att kunna spendera mer tid på butiksgolvet och vara snabbare när stöttningen behövs och att till exempel utbilda butikssäljarna i produktkunskap och fylla på varor.

Den nära kontakten med butikerna utgår från en ständig dialog. Tanken är att diskutera vilka förväntningar och förutsättningar som båda parter har.

I kategorin Leveranser ser Adidas i år en positiv utveckling som Henrik kopplar samman med butiksdialog och -anpassbarhet. Det senaste årets nya logistiksystem som bland annat inkluderar automatisk påfyllning i butikerna samt flexibilitet är en av delarna.

Henrik är inte sen att hylla sina medarbetare och framhåller varje avdelning som viktig del. För tredjeplatsen i Efterfrågan med 4,1 poäng lyfter han fram det nordiska marknadsteamet som har bidragit till att ha gjort rätt marknadsinvesteringar och på så sätt nå fram till slutkonsumenterna. Aktivt samarbete med starka partner och klubbar såsom till exempel DIF, AIK, IFK Göteborg, Göteborgsvarvet och Lidingöloppet ger fint resultat. Inom Adidas livsstilssegment Sport Style har flera starka designersamarbeten rullats ut under året som gått.

– Vårt marknadsteam på Adidas Performance som leds av Martin Eisele har varit extremt duktiga på att knyta till oss starka samarbetspartner, vilket bidrar till att folk kan se på oss som vinnare eftersom vi omger oss av vinnare, säger Henrik.

Adidas har fina placeringar i flera av undersökningens segment – Bollsport (2:a), Fitness (1:a), Konfektion (3:a), Multi (2:a) och Skor (2:a). Fantastiskt, beskriver Henrik segern i Fitness eftersom just fitness har ingått i bolagets strategiska fokus det gångna året. Extremt bra sortiment, starka samarbeten med nyckelgym, god produktutbildning och fina distributionskanaler är andra ledtrådar.

Att de riktigt stora leverantörerna saknas i den översta toppen i årets undersökning är ett faktum. Vad beror då detta på? Anonymitet, menar Henrik kan vara en anledning.

– Stora globala koncerner kan riskera att bli anonyma inför kunderna och på så sätt tappa den personliga kontakten. Oavsett om företaget är stort eller litet gäller det att ha fokus på kunden och slutkonsumenten.

Nyansskillnad är ett annat nyckelord. Henrik menar att det är viktigt att se de små nyanserna och detaljerna i arbetet gentemot kunderna och försöka agera som en liten uppstickare men använda sig av styrkan som den globala uppbackningen ger. Att ha ledningen och säljkontoren nära marknaden är en annan livsviktig del. Allt för att lokala beslut ska kunna fattas i kontinuerlig dialog med kunden.

– Jag tror på att vara ödmjuk inför det faktum att vi inte är någonting utan våra kunder.

Adidas adderar värde till butikerna Adidas adderar värde till butikerna Adidas adderar värde till butikerna