Ispo firar 40 år och 70 mässor i februari nästa år. Med 2.000 utställare på 175.000 kvadratmeter är de världens största och viktigaste sportmässa.
Utvecklingen av Ispo har varit densamma som för sporthandeln i övrigt – antalet aktörer har ökat, handeln har blivit mer global och omsättningen har mångdubblats sedan 1970 då Ispo hade premiär. Första mässan bjöd på 45.000 kvadratmeter montrar och lockade 11.000 besökare från 34 länder. De flesta besökarna var dock från Tyskland och trots namnet var Ispo länge mest en tysk angelägenhet.
Nu är situationen en helt annan – Ispo är ett skyltfönster för varumärken i alla länder att visa upp sig för butiker och distributörer i alla världsdelar.
– Ispo är inte längre en ordermässa, säger Tobias Gröber på Messe München. Mässans roll idag är att sprida information om nyheter och att samla branschen så att alla inspireras.
Nytt för 2010 är att mässan hålls en vecka senare än brukligt; 7-10 februari. Detta beror på att den amerikanska mässan SIA flyttade sitt mässdatum när de bytte plats från Las vegas till Denver och för att undvika en krock flyttade Ispo sin mässa en vecka. Vilket datum som gäller för 2011 är inte klart men diskussioner förs mellan Ispo och amerikanska SIA för att hitta en lösning som fungerar för båda.
Monterytan är i princip fullbokad trots det ekonomiska klimatet. Det som har hänt är att en del utställare har dragit ned på monterstorlek men det har då gett plats för företag som stått på väntelista och inte fått plats tidigare år. Bland nya märken finns till exempel Rusty, Coreupt, Blacksafe, Everlast, Bobbots, Bubel, Jon Olssons egna varumärke Yniq och inte minst Nike som är tilbaka på Ispo efter många års frånvaro. Nu är det i och för sig Nike SB som ställer ut med sina produkter för skateboard och snowboard som är på plats, men det är ändå ett välkommet tillskott.
På evenemangsbiten blir det som vanligt mycket fokus på nya, små företag. Dessutom blir det en speciell yta för innebandy, en miniramp, konstgallerier, minimässa för bärbar teknologi, modevisningar och trendföreläsningar. Som vanligt krävs det alltså helst tre dagar för att se det mesta av mässan.
– För 40 år sedan stod hårdvaran för 80 procent av monterytan, nu är den andelen nere i 20 procent, säger Klaus Dittrich vd för Messe München. Glidningen mot allt mer konfektion och skor har varit nödvändigt för sportbranschens tillväxt. Hårdvaran är dock själ och hjärta för både Ispo och sporthandeln men
En annan nyhet är att sista dagen av mässan, onsdagen, kommer att vara öppen även för så kallade opinionsbildare.Med opinionsbildare menar Ispo inte dokusåpakändisar eller politiker utan de som jobbar inom sportbranschen utan att vara direkta inköpare. Det kan vara frilansdesigners, skidskolor, myndigheter som skolor, polis eller sjukhus som har fysiska aktiviteter på sina arbetsplatser eller så kan det vara tränare och idrottsmän som är intresserade av den senaste utrustningen. Kanske är det ett första steg mot publikdagar på Ispo.