På allmän begäran

Som så många gånger förr var det en brist som ledde till något nytt. När föräldrarna inte hittade funktionskläder till sina dagisbarn hos Stadium frågade de varför. Kedjan lyssnade och nu är Stadium Kids här.

Stadium har förberett sin satsning på barnsegmentet under flera år och nu är det dags att sjösätta projektet. De gjorde ett testsortiment med träningskläder, underställ och overaller under några år och det slog väl ut. Det i kombination med att kunderna allt oftare frågade efter ett större barnsortiment gjorde att Stadium bestämde sig för att satsa fullt ut på en barnkollektion. Stadium Kids är här.

Hösten 2006 var Karin Krifter mammaledig från sitt jobb på Stadium. När det var dags att köpa vinteroverall och underställ förvånades hon över att hon inte hittade vad hon sökte hos någon av sportkedjorna. Hon fick istället gå till Polarn o Pyret och även om plaggen var bra förvånades hon över det höga priset. Hon visste vad det kostade att tillverka funktionsplagg och insåg att hon betalade ett överpris.

– Just då kom ni på Sportfack ut med er första Kids Business, berättar Karin Krifter. Ni skrev att barn kunde bli sportbranschens stora grej i framtiden och jag kunde inte hålla med mer. Jag tog med mig Kids Business upp till min chef och sa ”Det här ska vi göra”.

Inköpsavdelningen med Karin i spetsen fick gehör för sina idéer, uppbackade av att allt fler butikschefer runt om i landet hade rapporterat om föräldrar som frågat efter funktionskläder till sina dagisbarn.

När Karin var tillbaka från mammaledigheten fick hon uppdraget att sätta ihop ett komplett barnsortiment åt Stadium. Hon fick två år på sig att genomföra projektet vilket är en evighet i sportbranschen och ett bevis för att ledningen ville att det skulle bli riktigt bra.

Karin har tillsammans med sin projektgrupp pratat med dagispersonal och föräldrar om vad som är viktigt med och vad som fungerar på barns kläder. De har studerat vad som finns på marknaden och lyssnat på målgruppen.

Redan från start stod det klart att kollektionen skulle rymma allt som barnen behöver – från strumpor och underställ till vinterkängor och overaller. Från inomhusplagg till ytterplagg för en riktigt hård vinter.

Stadium Kids vänder sig till barn i förskoleålder, 1,5-6 år, och finns i klädstorlekarna 86-116 och skostorlekarna 21-27. Stilen är unisex och färgerna starka och sportiga.

– Kollektionen är inspirerad av vuxenplagg men med starkare färger, säger Sofia Renck som har designat barnkollektionen. Vi har medvetet undvikit att göra tjej- och killplagg eftersom vi inte tycker att det behövs i den här åldern. Vi vill också ha plagg som fungerar i alla miljöer – i storstan lika väl som under sportlovsveckan i fjällen – och vi vill att det ska vara lätt att kombinera de olika plaggen i kollektionen.

Funktion var en självklarhet i projektet och det syns till exempel i mösserien som rymmer allt från tunna bomullsmössor som passar då sommaren drar sin sista suck till fleecefodrade windstoppermössor för midvinterkyla.

Funktion märks också på andra sätt som i stora hängkrokar så att barnen själva kan hänga upp plaggen, att materialen tål värmen i torkskåp, reflexer som gör att barnen syns i mörkret och kardborreknäppning på vinterkängorna.

Stadium Kids kommer att säljas i alla Stadiumbutiker, i vissa butiker kommer dessutom de egna varumärkena att kompletteras av plagg från Didriksons för att än mer visa på att det här är en bred satsning.

– Det finns väldigt många leverantörer som gör bra barnplagg idag, inte minst svenska märken, säger Karin. Förutom Didriksons gillar jag även Nanook och Houdini och på sikt kanske vi kan ta in fler varumärken i vårt barnsegment.

Av: Martin Willners

På allmän begäran På allmän begäran På allmän begäran