Unicykels kunskapsseger

Årets Leverantör Cykel firar 10-årsjubileum och har året till ära en ny leverantör högst upp på tronen - Unicykel med sitt varumärke Nishiki trampar för tredje gången förbi smålänningarna Skeppshult.

Från förra årets fjärdeplats ramlar Unicykel in på förstaplatsen med totalpoängen 27,9, en tiondel högre poäng än följeslagaren Skeppshult. Senast göteborgarna vann var 2002 och 2003. Nu är det dags igen.

– För oss känns det fantastiskt kul, säger Rickard Ölander, försäljningschef på Unicykel. Det är verkligen ett kvitto på att vi gör någonting bra.

Göteborgsbaserade Unicykel höjer sin totalpoäng från 2008 med 1,1 poäng som sprids ut jämt över de sju kategorierna. Allra bäst lyckas de i Service där de skrapar ihop segerpoängen 4,3 poäng. Nyckeln till segern stavas kunskap. Kunskap och personligt bemötande genomsyrar hela verksamheten, alla på kontoret kan svara kunder som ringer och frågar om tekniska problem.

– Vi vill ta hand om våra kunder på ett ödmjukt sätt, det är dem vi livnär oss på, säger Rickard.

Rickard kommenterar poängen med det faktum att de inte är någon tillbehörsleverantör, vilket gör att de inte behöver ha koll på mängder av andra artiklar än cyklarna. Det bidrar till att de enklare kan ha total kontroll.

Inom Efterfrågan hamnar de på en andraplats precis ovanför 4,0-strecket. För att öka efterfrågan har mycket tid och pengar lagts ned på marknadsföringen. Satsningen bidrar till att de märker att varumärket Nishiki sakta men säkert blir allt starkare, då folk uttryckligen kommer in i butiken och söker efter en speciell Nishiki-modell. Som förebilder har de ingen mindre än andraplatstagarna.

– Vi ser upp mycket till Skeppshultcykeln. De har gjort ett bra arbete och är ambassadörer för cykelbranschen i Sverige, kommenterar Rickard.

Unicykels kunskapsseger

Arbetet med marknadsföring drivs efter devisen ”syns vi inte, finns vi inte”. Magasin och bilagor till landets morgontidningar är några av de kanaler som använts. En annan stor del är PR-aktiviteter runt om i landet. På våren åker de bland annat runt bland Göteborgs större företag för att visa upp cykelkollektionen i samarbete med återförsäljarna.

Vad är det då som lockar kunden att köpa Nishiki? Rickard svarar att kvalitetsstämpeln och den svenska tillverkningen är bidragande orsaker. Med sin slogan ”Naturkraften från Göteborg” vill de trycka extra hårt på att 35 procent av cyklarna är handbyggda i huset. Målet är att 50 procent av tillverkningen ska vara på svensk mark inom fem år.

I kombination med hård satsning på marknadsföring ligger även tyngdpunkten på stort engagemang inom Säljstöd där de hamnar på en andraplats med 3,7 poäng. En kostsam del som är enormt viktig för Unicykel, både vad gäller tryckfärdigt material och hemsidan.

– Att få den här placeringen inom säljstöd känns extra kul i och med att vi inte har några säljare ute. Jag sköter det grundläggande arbetet med försäljning, de andra på kontoret hjälper också till, säger Rickard.

På grund av sitt starka kvalitetsengagemang tycker Rickard att sjundeplatsen med 3,9 poäng i kategorin Kvalitet förbryllar. När jag kontrar med att just den kategorin är den som får allra högst snittbetyg i undersökningen klarnar det faktum att många leverantörer helt enkelt satsar hårt på kvalitet.

En annan av undersökningens allra viktigaste kategorier, Lönsamhet, innebär en fjärdeplats med 3,8 poäng. Precis som med övriga kategorier finns här en genomtänkt strategi. Rickard säger att de hela tiden arbetar med att ta fram bra produkter anpassade till den svenska marknaden till ett bra pris.

– Det som kännetecknar Nishiki är att cykeln ser bra ut och har bra pris ut mot kund. Poängen i Lönsamhet visar att vi satsar extra hårt på att handlarna ska få bra marginal från början.

Det största som skett med Unicykel sedan förra året är flytten till de nya lokalerna. Rickard tror att flytten bidrog till vissa leveransproblem som i sin tur ledde till den enligt honom något låga femteplatsen i kategorin Leveranser med 4,0 poäng. Lokalen är 2.000 kvadratmeter stor och ersatte den gamla för att öka effektiviteten i produktionen.

Rickard ser nu positivt på framtiden och har inte sett några dåliga resultat på grund av lågkonjunkturen. Istället jobbar de så hårt de kan med marknadsföringen och glädjer sig över nyheten av bli Årets Leverantör Cykel. Snart väntar säsongen 2010.

Faktaruta

Unicykel Grundat: 1980. Ort: Göteborg. Ägare: Rickard Ölander och Linus Lindgren. Anställda: 10 stycken. Varumärken: Nishiki (cyklar) och Lite (tillbehör). Omsättning: 42 miljoner kronor.

Unicykels kunskapsseger Unicykels kunskapsseger