Mr Brooks hade som mål att göra de mest bekväma cykelsadlarna ever. I över ett sekel har den engelska läderikonen bidragit till att höja stilgraden hos världens cyklister. Allt tack vare en kollapsad häst.
Kvalitet och autenticitet är ord som får en allt större betydelse hos många konsumenter i dag när floran av produkter på marknaden rikligen frodas. Fler och fler söker efter produkter med äkthet och genuinitet. Varumärken med gamla anor är inte sena med att framhäva den gamla historian och kommer med nylanseringar av gamla produkter för att förlänga varumärkets storhetstid.
Engelska cykelsadelmakaren Brooks är en aktör som har samlat alla dessa begrepp under ett och samma tak – kvalitet, autenticitet, äkthet. Det noggranna hantverket i sig skapar mervärde och anspelar på en känsla av utpräglad omsorg och kärlek till produkten. Intresset på den svenska marknaden har aldrig tidigare varit så stort på nordligare breddgrader som det är nu, enligt Brooks svenska distributörer Skeppshult. Längtan efter genuina produkter har växt sig stark.
Historien bakom de rustika läderpjäserna med metallnitar och feta fjädrar tar sin början i ett mulet engelskt Birmingham i mitten på 1860-talet. Unge Mr John Boultbee Brooks hade då med 20 pund på fickan flyttat till staden för att på allvar starta en karriär som läderhandlare under namnet J.B. Brooks & Co. Affärerna lunkade på ända tills 1878 då något skulle ske som kom att förändra både Brooks och miljontals cyklistrumpors liv. Hans häst blev sjuk och dog.
Hästen som hade transporterat Brooks från hemmet till firman kunde på grund av bistra ekonomiska tider inte ersättas. I stället fick han av sin kompis låna det fortskaffningsmedel som då var absolut senaste nymodigheten på marknaden – velocipeden. Den moderna säkerhetsscykeln hade vunnit folkets hjärtan efter det att intresset för höghjulingen klingat av. Efter några vändor fram och tillbaka mellan läderfirman och hemmet började Mr Brooks bakre partier demonstrera mot den hårda träklump som på den tiden utgjorde sittytan. Med sitt kunnande inom lädertillverkning i bakhuvudet började han spåna på idén om en sadel i det lite mer formbara materialet läder. Han konstaterade: ”I was dissatisfied with the present type of saddle, which affords little protection against the shocks of cycling on our uneven roads.”
Tanken om den perfekta sadeln levde vidare och blev verklighet. Brookssadeln föddes. År 1882 fick Brooks sitt första patent på en cykelsadel i läder. Tätt efter följde även tillverkning av motorcykelsadlar och andra lädervaror såsom galoscher, benläder, muffar till cykelstyre, hopvikbara fotstöd, toe-straps, cykelskor för herrar och damer, plagg av oljetyg samt väskor. Vid sidan av cykelattiraljer och andra produkter för fritidslivet såsom golfväskor och boxbollar tillverkade Brooks i början även en uppsjö olika möbler som stolar, bord, speglar, skåp och hyllor.
Under tidigt 1900-tal hade tillverkningen utökats till att omfatta ett brett sortiment av cykelsadlar och -accessoarer. Förutom cykelväskor som även i dag tillverkas fanns även något mer originella produkter i accessoarsegmentet, som man i dag nog skulle kalla en ytterlig onödighet – monterbara cykelaskfat. Allt efter att åren rullade på ökade intresset för varumärket och under 1920-talet var sadlarna förstaval hos var och varannan deltagare i Tour de France. Vurmen för Brooks hos tourdeltagarna höll i sig under åren; legender såsom Girardengo, Bottecchia, Bartali, Coppi och Anquetil satt allihopa på en Brookssadel när de rullade in i mål som vinnare.
Tillverkningen ökade därefter stadigt för Brooks. Av de nära tre miljoner cykelsadlar som tillverkades i Storbritannien under 1935 gjordes nära 60 procent av J.B. Brooks & Co. Tjugo år senare såldes fler än 80.000 sadlar från Brooks varje vecka. Under 1950-talet var företaget på absoluta topp som världens ledande cykelsadeltillverkare med över 3.000 anställda.
Henry Bertram Brooks, grundarens barnbarn, var den sista familjemedlemmen att leda företaget. 1958 såldes sadeldivisionen till Raleigh Cycle Company och företaget flyttade några år senare till Downing Street i Smethwick, Birmingham, fem kilometer från fabrikens nuvarande position. På 1970-talet var tillverkningen uppe i 1,5 miljon sadlar per år. Ett antal företagsförändringar senare ägs Brooks sedan 2002 av sadelgiganten Selle Royal där företagets tradition lever vidare trots att långt mer avancerade teknologier har introducerats på marknaden. Klassisk design, högsta kvalitet och omsorg om detaljer är mer än ett sekel senare högsta prioritet hos Brooks.
Att ständigt se framåt, men ändå ha historien i ryggen, är något som det moderna Brooks tar tillvara på i sitt arbete. På sin hemsida sker en tät kontakt med kunder runt om i världen som uppmanas att skicka in berättelser och bilder om sina minnen med sadlarna. De genomför ett arbete med att samla in de årliga katalogerna, ”The Brooks Book”, som getts ut sedan 1899 och vänder sig till allmänheten att bidra. År 2009 tillverkas sadlarna fortfarande under traditionsenliga metoder i enbart läder och metall. Fjädrarna görs än i dag i maskinerna från 1950-talets början, och ett dussintals andra ståljättar pressar, skär, präglar, böjer och gör de andra delarna som tillsammans bildar mästerverket. Lädret är precis som förr fem millimeter tjockt och taget från den högkvalitativa mittensektionen på kossan. Inget annat duger. Mr Brooks mål att vara bäst på allt, från konstruktion och material till design, lever vidare i allra högsta grad.
Relaterat företag i Sportregistret
- Shimano Nordic AB
Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.