Puma nöjda med Ocean Race-satsningen

Efter 10 intensiva dagar kan Puma Nordic sammanfatta PR-satsningen under Volvo Ocean Race stopp i Stockholm. Mycket jobb och bra gensvar menar marknadschef Rickard Kull och seglingsansvarig Mattias Rahm.

Idag inleds det sista benet av Volvo Ocean Race. Samtidigt kan Pumas svenska PR-team andas ut en smula. Gänget, som varit på plats och på pass, på Skeppsbron i Stockholm strax intill egna tävlingsbåten Il Nostro de senaste tio dagarna har haft fullt upp. Sportfack träffade två av Pumas landkrabbor under ”Stockholm Stopovers” sista dag. Och det var mer än den heta solen som gjort dem möra.

– Det har blivit en hel del 12-14 timmars pass de här dagarna. Men vi ska inte klaga, det har varit väldigt kul och bra också, säger Rickard Kull, marknadschef på Puma Nordic.

Bredvid Rickard nickar företagets seglingsansvarige instämmande. Mattias Rahm har haft intensiva dagar, både på land och till sjöss.

– Det var riktigt kul med Pro Am-racet här mitt i Stockholm. Då hade vi Stadiumledningen med Bobbo Eklöf och vd Gustaf Öhrn ombord liksom Intersports Fredrik Johansson och ett gäng till. Det var kul att se dem jobba hårt ombord.

Förutom att drilla Sport-Sveriges företagsledningar i att reva segel och hålla sig undan för bommen har det varit full fart i Pumas containerkantade hamnområde vid Stockholms ström. Rickard och Mattias menar att Pumas vilja har varit att engagera alla typer av människor oavsett ålder och tidigare erfarenhet av segling.

– Vi har haft ansiktsmålning och godisregn för barnen som också fått träffa vår egen Puma, säger Mattias och pekar på en svart plyschboll med svans som förhoppningsvis har ett inbyggt vätskesystem i pälsen denna tokheta sommardag.

– Sen har vi haft guidade visningar av White Mostro, båten som hette Black Pearl i Volvo Ocean Race för fyra år sedan. Det har varit väldigt uppskattat och vi har kunnat visa folk hur extremt besättningarna verkligen lever ombord på båtarna, säger Mattias.

Rickard menar att Puma gjort vad man kunnat med de medel man haft.

– Vi är ju inte Ericsson som är 50 man vad de än gör. Vi kan inte hyra en helikopter och sätta en flagga på den och köra runt. Samtidigt är inte det så originellt. Vi får göra mer gerilla och försöka locka till oss folk på vårt sätt.

På frågan om Pumas PR-satsning i Stockholm varit värt kostnaden säger han ja.

– Vi har tagit ned seglingen till vanligt folks nivå. Mattias, som seglat massor, har kunnat förklara termer på visningarna. Sen har vi haft en rätt bra försäljning här på plats av merchandise och vanliga kläder som T-shirts och pikéer. Men det jag tror vi vinner i längden är kanske när folk som varit här, omedvetet kommer att tänka på Puma när de ska handla skor. Det handlar om att ladda sitt varumärke med positiva upplevelser och då passar det här med segling oss bra.

Rickard uppskattar Pumas kostnad för det tio dagar långa engagemanget i Stockholm till ”ett par miljoner” men framhåller att en del av summan skjutits till från Puma internationellt.

– Annars hade det här arrangemanget tagit för stor del av vår marknadsbudget.

Han tror och hoppas att Puma kommer vara med i Ocean Race även nästa gång. Då vill han göra det egna upplägget lite annorlunda.

– Vi är ju tävlingsmänniskor och vill vinna. Nu blir vi tvåa och det är bra. Nästa gång skulle vi kunna vara fler som är på plats från oss här. Det skulle vara värt mycket.

Puma nöjda med Ocean Race-satsningen Puma nöjda med Ocean Race-satsningen