Splittrat om Cykel 2009

Då var det dags igen. Dags att skriva ännu en ledare om en mässas vara eller inte vara. Den här gången är det den svenska cykelmässan som är ämnet för diskussionen.

För två månader sedan berättade vi att FOG beslutat sig för att tillföra en konsumentdag till mässan Cykel 2009. De var fulla av tillförsikt och utställarna var med på tåget.

Trodde vi.

Plötsligt kom det istället ett meddelande om att hela mässan ställts in. Orsaken var att några stora utställare hade hoppat av eftersom det rådande konjunkturläget gjorde att det inte fanns ekonomi för att delta på en mässa. Detta tillsammans med att besökarantalet minskat år för år gjorde att FOG inte vågade satsa mot en mässa som skulle sakna några tunga namn och därmed antagligen locka ännu färre besökare.

Det konstiga i hela diskussionen är att samma medlemmar i FOG som var med och beslutade om både mässa och en extra konsumentdag några månader senare valde att hoppa av mässan. Visst har den ekonomiska krisen kommit fortare än någon kunnat ana och visst har cykelleverantörerna drabbats hårt av den svaga svenska kronan. Samtidig går det bra för cykelbutikerna i Sverige och om ens medverkan kan äventyra hela mässans fortlevnad bör man tänka igenom beslutet riktigt noggrannt.

Det som har hänt nu är att några stora leverantörer inte bara bestämt hur de själva vill jobba med sin införsäljning. De har också bestämt att övriga leverantörer inte kan göra som de vill och brukar göra – ställa ut på en cykelmässa.

Dagarna efter pressmeddelandet om den inställda mässan fick jag flera samtal från upprörda cykelleverantörer som inte gillade den nya situationen. En del av dem var riktigt förbannade och sa att det blir en omöjlig situation för butikerna att åka runt på flera olika uppackningar och visningar runt om i landet. Att besöka varje butik enskilt är omöjligt rent tidsmässigt och lika omöjligt praktiskt eftersom en kollektion cyklar inte går in i den mest rymliga kombin.

Hur butiker och leverantörer ska lösa situationen återstår att se. Det vi vet är att förra gången cykelmässan ställdes in blev det ramaskri och ett år senare var mässan tillbaka. Det är kanske dags för er butiker att skrika igen och se till att mässan kommer tillbaka nästa år. Med konsumentdagen.

Nu kommer några av er att säga att låt marknaden bestämma om Sverige ska ha en cykelmässa eller inte. Har ni helt missat den ekonomiska kris som uppkom då marknaden fick fria händer? Jag tror att det är bra med långsiktiga beslut där alla i branschen jobbar mot samma mål. Att lyfta hela den svenska cykelmarknaden och inte bara titta på sin egen verksamhet. Samarbete är alltid bra.

Vi syns

Martin Willners