När Thomas Carlsson var fem år startade hans pappa Bosse en Intersportbutik i Kalmar. Ungefär samtidigt började Bosse sponsra och leverera sportprodukter till stadens stolthet Kalmar FF. Över 40 år senare är samarbetet mer framgångrikt än någonsin.
Hösten 2008 jagar Kalmar FF sitt första allsvenska guld och fotbollsintresset har fullkomligen exploderat i en stad som aldrig tidigare varit i närheten av en liknande sportslig framgång.
Som en följd kan Kalmarborna inte få nog av fotboll. Försäljningen av fotbollsprodukter och souvenirer ökar i stadens två Intersportbutiker, och överallt får Thomas Carlsson, delägare i butikerna, prata fotboll. Kunder, leverantörer och bekanta undrar alla samma sak. Kommer KFF att hålla hela vägen?
Den 5 oktober möter laget Trelleborgs FF på bortaplan. För att behålla sitt försprång till övriga lag måste Kalmar vinna. Laget tar ledningen men som många gånger förut blir Kalmars lagkapten Henrik Rydström utvisad och laget faller ihop. Tre poäng förvandlas till noll poäng och diskussionerna är livliga i Kalmar. En del är förbannade på Rydström och kräver att han ska bli av med kaptensbindeln. Andra är mer besvikna. Ska guldet glida dem ur händerna? Som grädde på moset anländer samma dag Thomas och Intersports lokala tidning Line Up i Kalmarbornas brevlådor. På framsidan poserar Henrik Rydström i en domardräkt och håller upp det röda kortet för Intersports butikschef Johan Eriksson.
– Tidningen fick en enorm uppmärksamhet som vi inte hade räknat med och timingen var perfekt, säger Thomas med ett nöjt leende och lägger upp omslaget av Line Up på sitt skrivbord.
Klockan är åtta på morgonen och Intersportbutiken på köpcentret Baronen är nedsläckt och tyst. Bakom en av butikens innerväggar lyser en ensam lampa från Thomas kontor. Han lutar sig tillbaka i stolen och förflyttar tankarna bakåt i tiden. Hela Thomas liv har präglats av Intersport och Kalmar FF.
Hans pappa Bosse startade den första Intersportbutiken 1968 när Thomas var fem år gammal. Då Bosse hade ett genuint idrottsintresse föll det sig naturligt att butiken levererade och sponsrade stadens bästa fotbollslag, Kalmar FF.
– Det var alltid spännande och väldigt speciellt att få följa med pappa till Fredriksskans och ner i omklädningsrummet när han levererade olika varor. Man kan säga att jag har vuxit upp med Intersport och Kalmar FF.
När Thomas fyllde 20 år började han arbeta heltid i butiken där hans storasyster Susanne sedan tidigare arbetade. År 2000 köpte syskonen företaget som numera innefattar två Intersportbutiker, en golfshop och ett företag som heter Klubb och Företag. Det sistnämnda företaget har en egen lokal som ligger på baksidan av Intersportbutiken på köpcentret Giraffen.
– Idrottsklubbar och företag kan åka dit och köpa in produkter som de behöver. Vill de ha ett eget tryck på varorna så ordnar vi det. Vi erbjuder även föreningar att ha en individuell webbshop kopplad till sin hemsida.
I skrivandets stund har 15 lokala föreningar en egen webbshop där klubbens ungdomar kan köpa produkter som föreningen och Thomas syster Susanne Eliasson har valt ut. Beställningen skickas automatiskt till Klubb och Företag där Susanne trycker klubbmärke och färdigställer ordern. Sedan är det bara för kunden att hämta ut varorna.
– För oss handlar det om att binda upp och se till att föreningarnas medlemmar handlar hos oss och inte hos konkurrenterna då vi kanske sponsrar föreningen. Vi har tagit fram det här konceptet själva och det finns några Intersportbutiker i landet som är intresserade av att köpa tjänsten av oss, säger Susanne.
Hon uppskattar att familjeföretaget sammanlagt har sponsoravtal med runt 35 klubbar inom olika idrotter. Det största avtalet har de givetvis med Kalmar FF.
Som sponsor har Intersport förmånen att använda sig av klubbens spelare i sin affärsverksamhet. Enligt Thomas finns det ett samband mellan lagets framgångar och den lokala försäljningen. Han påpekar hur duktiga idrottsprofiler som Ingemar Stenmark, Björn Borg och Carolina Klüft har påverkat barn och ungdomar i deras val av idrott och inköp av sportprodukter. Att synas tillsammans med lokala stjärnor som Henrik Rydström och bröderna Elm är därför oerhört viktigt i en liten stad där det egna lagets framgångar påverkar mer på invånarna än det svenska landslagets.
Förutom Henrik Rydström medverkade även skytteligavinnaren Patrik Ingelsten i det uppmärksammade numret av Line Up. I vanliga fall brukar Thomas dock använda spelarna i butikerna för att locka kunder.
– Vi försöker att utnyttja dem så mycket som möjligt men det är oftast en fråga om tid. Spelarna är väldigt upptagna av träningar, matcher och olika arrangemang. Men när vi frågar dem brukar de nästan alltid ställa upp. De är trevliga och jordnära människor.
I över 40 år har Intersport sponsrat klubben och levererat allt från fotbollsskor till underställ. Samarbetet har funnits där i med och motgång. När Kalmar FF hade stora ekonomiska problem under 1990-talet fanns Intersport där och stöttade ekonomiskt. Och när framgångarna och pengarna sedan kom glömde klubben inte bort vem som hade funnits där under de svåra åren.
– Samarbetet är väldigt tajt och man kan säga att vi har vuxit ihop med Kalmar FF. Vi förstår varandra och har en oerhört tät kontakt. Klubben tittar inte bara på pengar utan uppskattar vår personliga service som leverantör, säger Thomas.
En starkt bidragande orsak till det långa och framgångsrika samarbetet är att både Bosse Carlssons familjeföretag och Kalmar FF drivs av långsiktiga mål samtidigt som de är öppna för nya idéer. Men för Intersport finns det även en baksida med Kalmar FF:s framgångar. Klubben har de senaste åren blivit mer medveten om sitt marknadsvärde och får allt bättre avtal med Puma. För ett fast pris får klubben plocka ut ett visst antal varor och i och med framgångarna får klubben mer för pengarna.
Detta gör att den lokala Intersportbutiken säljer allt mindre produkter till klubben. Samtidigt har deras sponsoravtal blivit dyrare.
– Klubben vet sitt värde men vi har alltid resonerat att om det är någon klubb vi ska sponsra så är det Kalmar FF. I och med framgångarna har mediebevakningen ökat och det gör att Intersport syns mer än någonsin. Frågan är dock om det bara är vi som är inne i branschen som ser sponsringen? Det skulle vara intressant att veta hur våra kunder påverkas av all reklam som de exponeras för. Jag hoppas att även publiken ser Intersports skyltar och märke på matchtröjorna, säger Thomas samtidigt som ett par steg hörs ute i den smala korridoren.
En efter en börjar butikens personal att anlända. Någon sticker in huvudet för att ställa en fråga medan andra förbereder för öppning. Lamporna tänds och i butiken finns allt som kunderna i Kalmar efterfrågar. Nästan i alla fall. Under hösten 2008 sålde Intersport i Kalmar för första gången slut på alla KFF-souvenirer.
– Det spelade ingen roll om det var muggar eller kepsar. Allt sålde slut och försäljningen gick så bra att Kalmar FF själva öppnade en tillfällig butik här i köpcentret under julhandeln. Det har skett en stor attitydförändring de senaste åren när det gäller souvenirer. I takt med framgångarna vill allt fler förknippas med klubben och det finns en stolthet som inte fanns förut. Lagom till den allsvenska starten kommer en ny kollektion, säger Thomas och plockar ner en boll med Kalmar FF:s märke på.
Två timmar senare träffas vi på Kalmar FF:s arena Fredriksskans. Varje vecka är det alltid något som ska levereras till klubben. Ibland hämtar Kalmar FF varorna själva men oftast är det Intersport som kör ut artiklarna till kansliet. Har Thomas tid brukar han fika och prata med ledare, spelare och personal.
Just den här dagen ska han leverera en kartong med färdigtryckta matchtröjor till ett av klubbens ungdomslag. Thomas har egentligen bråttom till ett möte men övertygar marknadsassistenten och förra spelaren Dennis Nilsson att vara med på ett kort. Med ett stort leende ställer Dennis upp och det märks tydligt att Thomas och Intersports arbete är uppskattat i klubben. Kalmar FF:s marknadschef Staffan Roth beskriver klubbens relation till Intersport som väldigt unik.
– Vi har samarbetet med dem sedan urminnes tider. Det är ett traditionsfullt och personrelaterat samarbete som började med Bosse och har fortsatt med hans barn Thomas och Susanne. Vi vill samarbeta med företag som Intersport som arbetar långsiktigt och är aktiva samarbetspartners. Tittar vi på det kommersiella värdet kommer både vi och Intersport att gynnas mer och mer av vårt samarbete, säger Staffan Roth och berättar att Kalmar FF har en speciell prislista när företag vill använda sig av deras spelare.
Men Intersport som har en lång och god relation med klubben behöver inte betala något utöver sponsorpengarna. Till årets säsong har Thomas en del planer på hur han ska använda sig av Kalmars stjärnor. Förhoppningen är att något ska bli lika uppmärksammat som omslaget med Henrik Rydström.
– Ja, det hoppas jag men det får tiden utvisa. Oftast är det bara tillfälligheter som gör att något blir så bra som det här med Rydström. Jag har några planer inför året men dem vill jag inte avslöja, säger Thomas Carlsson hemlighetsfullt.
Av: Pierre Wiklund