Åsa Ramström

Hon är tjejen som ramlade in som konfektionsansvarig för Kona Sverige. Den perfekta kombinationen för någon som älskar cykling, kläder, färg och form. Ett privilegium kallar hon det själv.

En tjej i cykelbranschen. Sportfacks mål var långt ifrån supernischat. Vi ville helt enkelt presentera en tjej i branschen som levde och arbetade nära cykelkulturen i Sverige. Att finna henne visade sig vara svårare än vi trott; cykelbranschen är förvisso mansdominerad, det behöver man inte vara genusprofessor för att lista ut, men additionen tjej + cykelbranschen var en tämligen svår nöt att knäcka.

– Nej, vi är nog inte så många, säger Åsa Ramström och skrattar.

För att finna lämplig tjej styrde vi radarn norröver, närmare bestämt mot lappländska Hemavan. Där bor vid skrivandets stund den hängivna cyklisten Åsa Ramström som tillsammans med sambon Mats Pettersson är representant för Kona i Sverige. Vid en resa till huvudstaden gästar Åsa Sportfack för att berätta om sina upplevelser i cyklarnas värld.

Det var i höstas som Åsa och Mats blev tillfrågade om att representera Kona på den svenska marknaden. I ett par år hade de redan blivit försedda med Konacyklar till sina reportageresor ut i världens alla hörn. Att helt plötsligt bli konfektionsansvarig för ett cykelvarumärke var inte på något sätt en självklar roll för Åsa, som själv inte tidigare har arbetat inom vare sig cykel- eller konfektionsbranschen. Hennes egen cykling startade med några turer på cyklar hon lånat av sambon. Efter att ha kommit fram till vilken fantastiskt bra och rolig träningsform cykling var växte det vidare till något som nu kan kallas passion.

– Att jag har fått det här tillfället är ett privilegium, säger hon leende. Jag hade ingen aning om vad jag hade gett mig in på. Det kändes svårt att helt plötsligt planera events, hålla i team och sköta marknadsföring mot butik. Men det är en fantastisk bransch att jobba i, inte bara för att folk ska köpa cyklar, utan för att cykling är så himla bra på alla vis.

För Åsa är ingen dag den andra lik. Vissa dagar kuskar hon runt i bilen mellan butiker, andra dagar sitter hon i timmar vid datorn och uppdaterar hemsidan med både översatt och eget material, skannar av trender från nätet, letar butiker och ringer telefonsamtal. Det bästa enligt henne själv är ändå eventen med demotourer och tävlingar.

– Jag brinner ju för cyklingen, poängterar Åsa. Som rookie i branschen suger Åsa åt sig lärdom som en tvättsvamp från sin omgivning. Från gänget på Kona, som nu flyttat sitt huvudkontor från Monaco till Genève, känner hon ett stort stöd, och i butikerna upplever hon ett trevligt välkomnande.

– Många tycker bara att det är kul att det kommer in nytt, och jag ska väl inte säga ungt, folk men det är lite så det är, säger Åsa och skrattar.

En fördel med att vara tjej i branschen tror Åsa är att hon sticker ut från mängden och på så vis lättare blir ihågkommen. Även det faktum att hon kan bidra med ett annat tankesätt och helt andra infallsvinklar hör till de positiva. Nackdelarna kan vara att tjejer måste vara mer bestämda än killarna, precis som i andra mansdominerade yrken.

– Man måste inte framstå som tuff men man kanske måste vara mer tuff på insidan för att kunna bemöta skepsis från andra, säger hon själv. Det finns inga hinder, är man bara cykelintresserad så är branschen väldigt öppen för tjejer.

En av utmaningarna är att bemöta just skepsis. Att andra ska dela samma iver över konfektion är inte självklart alla gånger- att komma in i en butik iklädd Konas tjejplagg kan innebära både fördelar och nackdelar för införsäljning. Kanske lyssnar butiker i det fallet mer för att hon är tjej, eller så är de inte alls intresserade av att ta in konfektion och då skulle det slagit mycket bättre ut om hon i stället varit kille, resonerar hon själv.

Intresset för tjejcykling växer konstant, vilket också märks bland cykeltillverkarna. Inom de traditionella cykelbutikerna märks tjejboomen kanske inte så mycket som det borde, enligt Åsa själv, som gång på gång betonar att tjejer är en växande kundgrupp.

– Många butiker säger att deras kunder främst är killar. Men vet tjejer att det inte finns några tjejgrejer i en butik går de ju inte dit. Butikerna måste våga lite och själva skapa intresse.

Cykelkonfektion är i förändring. Det är Åsa helt säker på. Mode tar en allt större del, gärna i kombination med funktion och mer färg och form. Precis som i skid- och brädåkningsvärlden med mode och stilar menar Åsa att cyklingen drar mot att få en hel image. En ny cykelkultur är helt klart i startgroparna och där kommer kläder att spela en stor roll.

Att bidra till utvecklingen av cykelkulturen ser hon som självklart, och hon upplever stora möjligheter i såväl cykelbutiker som sport- och streetwearbutiker och i fjällens skidshopar.

– Våra kläder behöver inte bara finnas i cykelbutiker eftersom mycket kan användas till vardags, säger hon och visar på sin egen utstyrsel. Kommer man in på en allmän marknad så är det lättare för cykelbutikerna att tänka om, och det hjälper också till att skapa intresse för cykling överlag.

Nu till sommaren stundar den stora demotouren som ska dra runt i hela landet med tävlingar, events och testhelger för butiker och deras kunder. Flytten till Sunne är ett faktum för att komma närmare butikerna och för närheten till den fenomenala cyklingen på anläggningar i omgivningen.

– Vi är cyklister och vi måste få leka lite!

Åsa Ramström Åsa Ramström Åsa Ramström

Åsa Ramström