Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept

Intersport har tagit fram ett nytt butikskoncept som ska spridas till kedjans alla butiker runt om i världen. Först ut är Intersport Nordstan i Göteborg.

Vid en första anblick ser den nya Intersportbutiken i Nordstan ut som en vilken sportbutik som helst. Den är stor, ljus, öppen och konsekvent i sitt formspråk. Vid en närmare titt finns där dock en hel del nytt som både ska underlätta för personalen och lyfta försäljningen.

Den tydligaste skilnaden mot tidigare är att butik nu är uppdelad i olika segment och att skoväggen har delats upp i skoöar placerade mitt i butiken.

– Intersport gjorde en väldigt stor kundundersökning inför det nya konceptet och en av de saker som kom fram var att skor var vår centrala produkt, berättar Fredrik Johansson, vd på Intersport i Sverige. Därför har vi valt att placera skorna centralt i butiken och från varje skoskepp sprider segmenten ut sig som solfjädrar.

I Göteborgsbutiken ligger skoskeppen som en slingrande orm genom butiken. Det första skeppet har outdoorskor på ena sidan och streetskor på den andra. Ihop med outdoorskorna finns all hårdvara och alla konfektion som hör till friluftsliv och på samma sätt är det vid avdelningarna för löpnig, fotboll, fitness och junior. Skorna är i fokus men direkt sammankopplade med övrig utrustning.

– Tanken är att det ska bli lättare att få till merförsäljning, säger butikschefen Christina Svensson. Nu kan en säljare ta hand om en kund genom hela besöket, tidigare hade vi några som jobbade vid skoväggen och andra som jobbade med kläder. När en kund ville ha både löparskor och löparkläder blev det ofta så att hon skickades mellan två säljare. Det här ställer högre krav på våra anställda men de gillar det nya upplägget och är verkligen peppade.

En annan skillnad i det nya upplägget är att skolagret har flyttat in i butiken. Väggarna i skoskeppen döljer ett litet skolager som ska klara en dags försäljning. Det gör att säljarna aldrig behöver lämna en kund utan snabbt kan leta fram rätt storlek.

Förutom de nya skoskeppen och att samla allt inom ett segment runt skorna innehåller Intersports nya koncept även ny inredning och belysning. Hela butiken ska ha en mjuk form som ska påminna om kedjans logo.

– En annan viktig sak som kom fram av vår kundundersökning var att kunderna inte gillade när de var tvungna att gå ett helt butiksvarv för att komma till det de var på jakt efter, säger Fredrik. Därför har vi öppnat upp butiken så at kunderna själva kan välja sin väg genom butiken. Vi har också försökt hålla inredning ganska låg så att det går att se tvärs över hela butiken.

Ytterligare ett nytt grepp är att de stora varumärkena kan få sin egen avdelning i butiken. Det handlar inte om fasta shop-in -shops utan soft shops som snabbt kan skyltas om i varumärkets egna färger. Just nu hade Adidas och Puma var sin egen avdelning vid streetmodet med stora loggor och imagebilder som visade kunderna att här är det Adidas och Puma som gäller.

Att det blev Sverige som blev först ut med det nya globala konceptet var ingen slump. Dels har Sverige ett rykte om sig att vara långt framme i handelstrender, dels fanns butiken i Nordstan – et av Nordens största shoppngcentra – som var i behov av renovering. En pilotbutik i Nordstan skulle snabbt kunna ge svar på om konceptet fungerar eller inte. Målet är att dagens omsättning på 60 miljoner kronor ska växa till 100 miljoner kronor om några år. För att få till det är merförsäljning ett måste och antalet sålda produkter per kund kommer att utvärderas noga de kommande månaderna.

Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept

Det nya konceptet ska nu utvärderas och sedan ska det spridas till Intersports butiker över hela världen. Runt 100 butiker om året kommer att kläs i den nya kostymen och för Sveriges del handlar det om runt 15 butiker om året. Det finns ingen press på butikerna att byta till det nya utan det ska ske när det är dags at byta ut det gamla. Säkert kommer det at finnas butiker som inte hinner ta till sig det nya innan nästa koncept är klart. Ett butikskoncept brukar ha en livscykel på 7-10 år innan det är dags för något nytt.

För att klara av den nya uppdelningen i olika segment krävs det en butiksyta på minst 600 kvadratmeter. Mindre Intersportbutiker får ta delar av det nya konceptet men fokus på de fem utvalda segmenten löpning, outdoor, fotboll, fitness och alpint gäller för alla. Dessutom kommer junior att vara ett växande segment för kedjan.

Faktaruta

Intersport Nordstan Läge: Shoppingcenter i centrala Göteborg Yta: 1.060m m2 Antal anställda: 15 heltid + 15 extra Omsättning: 60 miljoner kronor

Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept

Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept Världspremiär i Göteborg för Intersports nya koncept