Born globals. Poc föddes med en stark längtan att nå ut i vida världen. 2008 ökade de exportomsättningen med 110 procent till 42 miljoner. Om fyra år ska den ha ökat till 250 miljoner. Målet är att bli ett miljardbolag.
På ett år har Poc lyckats öka sin omsättning på hemmaplan med 50 procent. På exportmarknaden går det i 110 knyck. Årets resultat med en 110-procentig ökning överträffar till och med målet att dubblera omsättningen.
– Vi är väldigt glada att vi har uppnått vårt mål. Det får inte låta stöddigt, men det är den här utvecklingen vi har planerat för, säger en glad Stefan Ytterborn, Pocs vd.
Under Pocs första levnadsår 2005 låg omsättningen på exportsidan på 2 miljoner kronor. Till nästkommande år ökade den till 10 miljoner, för att 2007 ligga på det dubbla. År 2008 slutar alltså med ytterligare en dryg fördubbling upp till 42 miljoner. För den svenska marknaden, som 2005 startade med en omsättning på 0,2 miljoner, har ökningen varit stadigt pekande uppåt och landar för 2008 på 3 miljoner. Ambitionen är tydlig: omsättningen ska dubbleras varje år.
I nuläget finns Poc i över 20 länder världen över, med USA som allra största marknad följt i storleksordning av Österrike, Spanien, Tyskland, Italien, Schweiz samt Sverige, Frankrike och Norge. Stefan är noga med att förklara att de ser marknaden för skyddsbranschen som homogen. Samma information som predikas i Sverige kan skickas till Amerika utan att budskapet går förlorat. Att de har en extern distribution i Sverige i form av AG Trading beror på att de vill behandla hemmamarknaden på samma sätt som deras andra marknader. Ingen unik plan finns framtagen för Sverige.
– Vi värderar alla marknader lika, vare sig det rör sig om Norge eller Japan, konstaterar han.
Skälen till den stadiga ökningen menar Stefan till stor del handlar om att alla som är involverade i Poc verkligen tror på produkterna. Duktiga individer står bakom företagets strategi och har förmågan att genomföra visionerna. Utbildning och kunskap prioriteras högt.
– Min slutsats är att framgången är extremt kopplad till dem vi samarbetar med, säger Stefan.
En annan stor del är de många åkare som är med i Pocs team för att testa och utveckla produkterna – engagerade killar och tjejer som vill växa tillsammans med företaget. Flera av åkarnas stora framgångar skapar ett självklart intresse för varumärket. Även vinsten av internationella design- och affärspriser, som senaste månadernas vinster i bland annat Red Dot Design Award, är viktiga reklampelare.
Sist men inte minst nämner Stefan entusiastiska och kompetenta medarbetare som grunden för det goda arbetet. De är alla väl insatta i företagets strategi och är delaktiga i planeringen för att nå målen.
– Att bygga företag är som att bygga en tegelkåk. Sten efter sten läggs utifrån en detaljerad ritning som beskriver metoden och ger en god bild av hur det kommer att te sig när det står klart. Varje tegelsten fyller en funktion för att vi ska kunna skapa det vi vill åstadkomma, säger Stefan och låter genuint stolt över gänget på Poc.
Inför framtiden tror Stefan på en extrem tillväxt även om alla står i en situation av lågkonjunktur. Om tillväxten handlar om 50 eller 100 procent vågar han inte sia om, men han tror garanterat på minst en 50-procentig ökning till nästa år. Målen för framtiden är fortsatt ambitiösa:
– Vid år 2013 väntar vi oss en omsättning på 200-250 miljoner. Och vi vet inte om det dröjer sju, tio eller kanske tretton år, men ambitionen är att bli ett miljardbolag, säger Stefan.
För att beskriva Poc använder sig Stefan av begreppet Born Globals som beskriver små företag som väldigt snart efter sin etablering tar klivet ut i vida världen. De blir multinationella företag utan att först bygga en stark bas hemma.
– Man ska inte överdriva problemet med export, menar Stefan. Det är inte svårare att göra affärer i Kitzbühel än i Borås.
POC
Grundat: 2005. Ort: Stockholm. Vd: Stefan Ytterborn. Anställda: 10 på huvudkontoret, 2 i butiken i Chamonix, 3 på dotterbolaget i New Hampshire, USA och 3 på dotterbolaget i Österrike. Produkter: Skyddsutrustning och konfektion för cykel- och vintersport.