Liten växer mest

På tre år har Just 4 Sport mer än fördubblat antalet butiker och med en omsättningsökning på 23,8 procent var de den kedja som ökade mest under 2008. Senaste tillskottet är en del större butiker i Norrland.

– I tabellen ser det ut som att omsättningen ökar per butik, men så är det inte riktigt, säger Stigge Jonsson som är vd för Just 4 sport. Vi har i år fått med oss lite större butiker med högre omsättning som gör att snittet höjs för oss. Några av butikerna har ökat sin omsättning, men den stora anledningen till ökningen är att vi fått med nya stora butiker från Norrland. De har mer än de 3,2 miljoner kronor i omsättning som är vår genomsnittliga omsättning per butik.

För att få nya butiker att ansluta sig till inköpsgruppen har Just 4 sport gått flera olika vägar. Under 2008 gjorde de personliga besök hos butiker som de verkligen ville ha med i inköpsgruppen. Utfallet av dessa personliga besök var att flera av butikerna tyckte att det verkade trevligt och lönsamt vilket gjorde att butikerna valde att gå med.

En annan väg att gå för att ansluta sig till Just 4 sport är den som till exempel Sportcity Skellefteå valde. De var gästbutik på en Just 4 sport-inköpsmässa för att på nära håll se vad som kunde erbjudas och för att se hur kedjan jobbade.

– Vi jobbar lite så att vi bjuder in gästbutiker under mässan, säger Stigge. Sportcity Skellefteå var med på en mässa och valde sedan under hösten 2008 att gå med.

Stigge berättar vidare att många tips på butiker som skulle passa i inköpsgruppen kommer från deras leverantörers säljare som reser runt i landet och träffar butikerna. De kontaktar sedan Just 4 sport som i sin tur kontaktar butikerna. Ibland leder dessa rekommendationer till att butikerna går med utan varken besök eller som gästbutik. Fast en del väljer att vara gästbutik på någon mässa och går sedan med.

– Vi har ett jättebra utfall på butiker som kommer som gäster till vår mässa, säger Stigge. Runt 95 procent av de som varit på mässan väljer senare att gå med.

Mässan fyller verkligen sin funktion och Just 4 sport håller sin mässa i Arlanda stad på Quality Hotel. Den blir mer som en uppackningsmässa än en visningsmässa i och med att Just 4 sport hyr hotellets konferensrum så att nästan alla leverantörer får egna rum. Det gör att det blir en lugnare och skönare miljö som är kanon att göra inköp i. Inga störande moment som på en öppen mässa.

Det är lite som på inköpsdagarna i Åre, där leverantörerna har byggt in sig för att få lugn och ro i sina montrar. På mässan är det bokade möten som gäller. Både säljare och butik får ett körschema att hålla sig till. Sedan finns det självklart tid för spontanbesök för att kunderna ska kunna göra sina inköp på bästa tänkbara sätt. Fokus är på att göra klart så mycket av inköpen som möjligt under mässdagarna.

Liten växer mest
Angående konkurrenssituation på respektive ort så är de flesta av butikerna ensamma på sin ort. Det finns de som konkurrerar med annan butik, ibland finns det en stor Intersport, Stadium eller Team Sportia i närheten.

Butikerna som är med i gruppen har genomgående bra och kunnig personal. Ägarna jobbar själva, är duktiga handelsmän och kan produkterna. Bra service och lokal förankring är ledord för butikerna i Just 4 sport.

– Det är så vi ska överleva konkurrensen, säger Stigge. Prismässigt tycker jag att vi ska hålla uppe prisbilden så gott det går. Sedan jobbar vi med att ta fram månadens annonsvaror. Vi har varje månad 1-3 produkter som butikerna kan köpa in redan på mässan som en grundorder vilket motsvarar ett klipp i säsong.

Till exempel vid skolstart erbjuds produkter som Just 4 sport vet är populära just då. I god tid inför eventet får butikerna ett förslag som är utarbetat i samråd med leverantörerna. När det sedan är dags förfrågas butikerna om de behöver annonsmaterial.

– Vi skickar ut veckobrev till våra butiker och då är det med denna typ av information, säger Stigge. Det är ett sätt att få butikerna att vara lite mer aktiva. Det är många av butikerna som använder det här systemet, men alla annonserar inte i tidningar med det utan nöjer sig med affischer i butikerna.

På frågan om hur Just 4 sport ska förvalta den positiva trend med ökat antal butiker och mycket goda omsättningssiffror svarar Stigge att Just 4 sport tänker jobba vidare som tidigare med mässan, som är väldigt viktig för inköpsgruppen. Gensvaret från butiker och leverantörer har varit enbart positivt.

Just 4 sport nöjer sig inte med årets tillväxt utan kommer fortsätta att bearbeta butiker och bjuda in dem som gästbutiker. De kommer också att välja ut några butiker som skulle passa in i inköpsgruppen och besöka dem personligen under 2009.

Stigge säger att det har blivit lite Norrlandsfokus i år, men att Just 4 sport faktiskt har de flesta butikerna i södra Sverige.

– De nya Norrlandsbutiker som har kommit med under 2008 har en lång historia och har aldrig tidigare varit anknutna till en kedja så det är extra kul att de väljer att vara med oss, säger Stigge glatt.

3 Kommentarer från medlemsbutiker

Liten växer mest

Kent Lindblom, Lindbloms Cykel och Sport, Njurunda
– Jag har drivit butiken i 38 år och har varit fristående tills för ett år sedan då jag gick med i Just 4 sport. Vi hade hört mycket gott om dem från säljare. Den stora anledningen till att vi gick med var att vi får behålla vår profil. Det sätts inte upp några skyltar utan vi får vara precis som vanligt och som vi vill.

Liten växer mest

Lennart Lock, Sportcity, Skellefteå
– Vi hade inget att förlora på att gå med i Just 4 sport. Vi får en mässa både på våren och på hösten, det är sådana detaljer som avgjorde valet för oss. Det är väldigt fritt i och med att det inte är en kedja. Det är en inköpsgrupp så vi gör som vi vill utan att vara det låsta. Vi har aldrig känt behov av att vara med i kedja. Det är friheten som gjorde att vi gick med.

Liten växer mest

Richard Magnusson, Sportab, Sävedalen
– Vi gick med i Just 4 sport på grund av att det är en modern inköpsgrupp. Dessutom innebär det en frihet att vara med eftersom man helt enkelt inte blir låst vid ett specifikt sortiment. Leverantörerna har många bra erbjudanden till inköpsgruppens butiker. Det är dessutom ett roligt gäng att jobba med.

.

Av: Fredrik Gustafsson

Faktaruta

Grundat: 2004. Vd: Stigge Jonsson. Ort: Östersund. Omsättning: 260 miljoner 2008. Anställda: 3. Antal anslutna butiker: 85 stycken.

Liten växer mest Liten växer mest Liten växer mest

Liten växer mest Liten växer mest Liten växer mest Liten växer mest