Kedjornas omsättning 2008

Vår sammanställning av sportkedjornas omsättning 2008 visar på en tillväxt med 4,5 procent. Det är en halvering jämfört med 2007 men är mycket bättre än andra branscher i ett år som präglades av finanskraschen.

Framtiden får utvisa om 2008 var ett bra år eller inte. Jämfört med 2007 då tillväxten för de svenska sportkedjorna var hela 9,9 procent framstår 2008 års tillväxt på 4,5 procent som nästan medioker. Samtidigt präglades hela hösten av finanskris, varsel, valutaoro och milt väder. När den pågående lågkonjunkturen har lagt sig och vi kan titta tillbaka på några fler år så visade sig kanske 2008 trots allt vara ett riktigt bra år.

I kronor blev sportkedjornas omsättning 11,9 miljarder, en ökning med drygt 500 miljoner kronor. Förra året uppskattade Handelns Utrednings Institut (HUI) den totala svenska sporthandeln till 17 miljarder kronor. Deras beräkning för 2008 visar på en tillväxt på 3,3 procent för hela sportbranschen. Den totala omsättningen blir då 17,5 miljarder kronor, vilket skulle innebära att kedjorna står för hela den svenska sporthandelns tillväxt. Det mönstret känns igen från tidigare år och andra branscher – det är de stora som ökar mest.

Jämfört med andra branscher klarade sig sporthandeln riktigt bra 2008. Av de segment som HUI för statistik över så var det bara Apoteket som hade en högre tillväxt under 2008.

Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja med sina 4,1 miljarder kronor i omsättning. Gapet till tvåan Intersport krympte dock en hel del i och med att Intersport hade en tillväxt på 8,6 procent jämfört med Stadiums 1,7 procent.

Kedjornas omsättning 2008

– 2008 var ett bra år för Intersport både försäljningsmässigt, och för samarbetet mellan butikerna och huvudkontoret, säger kedjans vd Fredrik Johanson. Vi har satt en plan som alla jobbar efter, bland annat har vi valt ut fem segment som kedjan satsar extra mycket på. Det är grunden till framgången och nu är det dags att skörda. Alla anstränger sig för att göra allting lite bättre. Det är vår egen del i vår kampanj Älska utmaningen att ständigt förbättra oss. Vårt samlade grepp om Stockholm och Göteborg har varit positivt men de områden som vi ökar mest är Norrland och södra Sverige.

Intersport ökade sin omsättning med nästan 300 miljoner kronor och det verkligt intressanta är att de gjorde det utan att öka antalet butiker.

Trea på omsättningslistan är Team Sportia som når en omsättning på 2,2 miljarder kronor. Deras tillväxt på 1,6 procent är snarlik Stadiums men klart under snittet för branschen. På fjärde plats hittar vi i år Sportringen. De hade en tillväxt på hela 15,0 procent och klättrade förbi både Golf Store Group och Sport­ex på listan över Sveriges största sportkedjor. Sportringens omsättning 2008 blev 345 miljoner kronor, en ökning med 45 miljoner.

På femte plats hamnar Golf Store Group som därmed är Sveriges största specialkedja. Golf Stores omsättning uppgick till 330 miljoner kronor på 114 butiker. Tillväxten låg på 6,5 procent vilket vi gissar är mer än golfbranschens snitt.

Tillväxtligan 2008 toppas av Just 4 sport som ökar med hela 23,8 procent. Sedan förra året har nio nya butiker anslutit sig till kedjan och dessutom har omsättningen per butik ökat med tio procent. Mer om vad som ligger bakom Just 4 sports framgångar kan du läsa om i en egen artikel på nästa uppslag. Näst högst tillväxt har Löplabbet (+19,3 %) som är mitt inne i en expansionsfas.

Kedjornas omsättning 2008

– Vi rider på det löpintresse som råder just nu, och tillsammans med vår nya huvudägare KF har vi startat vår expansionsplan, säger Löplabbets vd Eric Vitéz. Under 2008 startade vi två nya butiker i Stockholm och en vardera i Göteborg, Malmö, Jönköping och Umeå. Om inte lågkonjunkturen blir extremt djup ser vi inga orosmoln som ska rubba våra planer att starta 4-5 butiker per år tills dess att vi är upp i 25-30 butiker i Sverige. Den geografiska spridningen ska bli bättre och vi behöver även fler butiker i Stockholm och Göteborg för att avlasta de butiker vi redan har där. Jag tror att butiker som satsar på service och kunnig personal är vinnare de kommande åren och Löplabbet är ett beprövat koncept som vi vet fungerar.

Trea på tillväxtlistan hamnar Sportringen med sina +15,0 procent och fyra är Intersport med +8,6 procent. Golf Store och Naturkompaniet ökar också de mer än branschsnittet.

En kedja backar i omsättning och det är Sportex som minskar med hela 11,0 procent eller i snitt 1,7 miljoner kronor per butik.

Tillväxt är inte bara ökad försäljning, det kan också handla om att starta fler butiker och sprida kedjan geografiskt. Just 4 sport är med sina nio nya butiker den kedja som startat flest nya butiker under 2008. Löplabbet och Golf Store delar andraplatsen med sex nya butiker var och därefter kommer Stadium med fem nya butiker.

Störst i antal butiker är Intersport som har 145 butiker, därefter kommer Team Sportia och Golf Store Group med 114 butiker vardera. Stadium är nu uppe i 99 butiker och vi gissar att det blir ett 100-butiksjubileum under 2009. Budo & Fitness minskade med två butiker under året men lyckades ändå öka sin omsättning med 4,6 procent.

Med siffrorna för omsättning och antalet butiker i hamn så är det också intressant att titta på omsättningen per butik. Här är Stadium verkligen i en egen division. En Stadiumbutik omsatte 2008 i snitt 41,7 miljoner kronor vilket är 17 miljoner kronor mer än tvåan Intersport som nådde 24,8 miljoner kronor per butik.

Som vanligt med statistik så talar siffrorna inte alltid sanning. Golfkedjan Dormy redovisar en omsättning per butik på 23,8 miljoner kronor, men i verkligheten ligger den i klass med Stadium på runt 40 miljoner kronor per butik. Anledningen till att Dormys omsättning per butik halverats under 2008 är att kedjan öppnade tre nya butiker i slutet av året och att dessa inte hann bidra med så mycket i omsättning.

Den kedja som har högst tillväxt per butik är Budo & Fitness med +17,9 procent följt av Just 4 sport med +10,1 procent. Dessa siffror ska dock tas med en nypa salt eftersom de beror på när under året som butiker öppnade eller stängde.

Två nya kedjor finns med på årets lista: Dormy och T12. Dormy är en kedja med sex golfvaruhus i Örebro, Stockholm, Malmö, Norrköping, Sundsvall och Göteborg. Förra året, när bara varuhusen i Örebro, Stockholm och Malmö var i drift omsatte varje butik i snitt 47,7 miljoner kronor. De var alltså större per butik än Stadium.

Den andra nykomlingen är sportmodekedjan T12. De är nu uppe i sju butiker som tillsammans omsätter 36 miljoner kronor. Butikerna ligger i Göteborg (2 st), Kungsbacka, Stockholm, Örebro, Sundsvall och Nacka.

Kedjornas omsättning 2008 Kedjornas omsättning 2008 Kedjornas omsättning 2008

Kedjornas omsättning 2008