Cykeln skapar habegär

Jag skulle aldrig kalla mig för cyklist. Ändå finns det ingen annan produkt, förutom de med ett vitt äpple på, som kan få igång mitt habegär som cyklar kan.

Cyklar kan helt enkelt vara vackra. Skidor kan vara råa, sneakers kan vara coola, skaljackan kan vara stilren och en skateboard kan vara kaxig i sin grafik.

Bara cyklar kan vara vackra.

Det är först på senare år som jag har fått denna estetiska relation till cyklar. Innan dess var cykeln ett transportmedel och när jag skaffade mig en landsvägsracer blev den också ett träningsredskap.

Förändring och förälskelsen kom i The Italian Pavillion på Eurobike för några år sedan. De italienska cykelföretagen, med De Rosa, Campagnolo och Basso i spetsen, hade gjort gemensam sak och grupperat sina montrar intill varandra för att slå ett slag för italiensk cykelkonst.

Jag föll direkt. Jag har i och för sig alltid varit svag för detaljer och då var det inte svårt att falla för italienska cyklar. Slipade svetsfogar, fåekrade hjul och diskreta kabeldragningar lyfte cykeln från ett bruksföremål till konst i vardagen

Varje vår när vi jobbar med Bike Business väcks mitt habegär på nytt. Skillnaden i år är att det inte längre bara är italienska fullblodsracers som får mig att vilja byta cykel.

Nu är jag sugen på allt från cruisers med ballongdäck till amerikanska urbana minimalistcyklar. Ja, faktum är att de senare är de som står allra högst i kurs just nu.

Detaljbilden ovan kommer från Cannondales Bad Boy White Edition Solo Ultra. Modellnamnet är pinsamt långt men allt är förlåtet bara jag tar en titt på kedjeskyddet.

För mig är det en av de vackraste cyklarna som gjorts. Det är så här en cykel skulle se ut om Apple skulle designa den.

Nu är jag som sagt inte en cyklist och jag hann nyktra till innan jag slog till på en ny cykel. Min landsvägsracer får duga ett tag till.

Det intressanta är hur produkter kan få en att längta. På allvar överväger både jag och andra att stuva om i hushållsbudgeten för att köpa något som vi egentligen inte behöver men som är så snyggt att vi inte bara kan motstå det.

Förakta inte formen på produkterna hur gärna vi än vill att det ska vara funktionen som är avgörande för det som säljs i sportbutiker. Det är olika hjärnhalvor som påverkas av funktion kontra form och om båda inte får sitt så triggas aldrig habegäret.

FOG:s beslut att införa en konsumentdag på cykelmässan är en gåva till alla butiker. Ställ er utanför montrarna och studera vilka produkter som folk vill ta på, vilka som får blicken att bli drömsk och vilka folk flockas runt. Habegäret är lätt att avslöja och en konsumentdag kan hjälpa er att välja rätt märken och modeller.

Vi syns

Martin Willners