Cykelfackmässan Cykel 2009 på Elmia i Jönköping får nu en konsumentdag kallad Bike 2010 Public Preview. Lördagen den 29 augusti viks till allmänheten och medier, och söndagen och måndagen 30-31 augusti riktas mot branschen.
– Att öppna mässan för en bredare publik har diskuterats länge men vi har inte hittat nyckeln för hur vi ska göra förrän nu, säger Klas Elm, mässgeneral och vd för arrangerande FOG.
Tanken om Bike 2010 Public Preview kom upp på allvar efter utvärderingen av förra årets cykelmässa. När FOG fick kontakt med arrangörerna av Bankgirot Bike Weekend och Magnus Bäckstedt Trophy, som går av stapeln i Jönköping under mässhelgen, insåg de att de kan ha glädje av varandra. Under helgen förvandlas staden till ett cykelmecka med cykelbranschen, cykelsporten och cykelintresserade på plats. På söndagen går dessutom ett motionslopp genom staden.
– Att inte utnyttja tillfället vore dumt, kommenterar Klas Elm som fått enhälligt stöd från medlemmarna i FOG.
Marknadsföring kommer att ske genom utskick av en specialtidning till alla hushåll i Jönköpingsbygden och genom samarbete med Bankgirot Bike Weekend, Vätternrundan och i cykelpress.
Att sia om besökarantal vågar inte Klas, men helt klart finns potential att många söker sig till Elmiaområdet denna sommarhelg. Tanken är att konsumentdagen ska utvecklas framöver.
Från konsumenthåll är intresset för en cykelmässa stort, enligt Anders Jansson från Sveriges största cykelsajt happymtb.org. Många vill enligt honom ha en mässa där de kan kolla på de senaste nyheterna, nu när det inte längre finns någon mässa som vänder sig till vanliga konsumenter.
– När det gäller att informera kunderna om nya produkter och fånga deras intresse finns inget bättre än en rejäl mässa som ger köpsug. Där är många tillverkare samlade och det är lätt att gå runt och jämföra produkter.
Hur många som lockas till mässan tror Anders beror på om besökarna kan få en chans att klämma och känna på nyheter de läst om i tidningar och på nätet och hur marknadsföringen sköts .
– För att få upp intresset för cykel som idrott bland den stora massan och skapa ett sug för att gå på mässa, krävs det ett betydligt större arbete. Cykel har ett ganska skamfilat rykte i och med allt dopningsprat. För att locka vardagscyklister och cykelpendlare bör man kanske använda sig av hälso- och miljöargument för att locka folk att börja cykla och komma till mässan.
Anders ser själv fram emot att se nyheter, fler tillverkare som inte varit med på mässan tidigare och en avdelning där det går att trampa omkring på cyklarna.
2 leverantörsröster kring konsumentdagen:
Tommy Lager, Duells
Att lägga till en konsumentdag är bara positivt! Vi får ju en chans att precis som på Eurobike visa kommande nyheter för en intresserad publik. Den enda skillnaden är väl att man bara kan visa konsumentpriser och att vi döljer eventuella mässkampanjer avsedda för handlarna.
Kent Sandin, Jaguarverken
Det livar upp mässan, vilket är positivt med tanke på förra årets något klena intresse. Det är kul att träffa konsumenterna och se reaktionerna från dem. Det är ju nästan enda chansen för dem att förhandstitta på nyheterna för nästa år. Om det marknadsförs rätt kommer mässan att dra folk.