Adidas tar steget mot kvinnlig löpning

Kvinnlig löpning är på stark frammarsch enligt Adidas.

– Vi märker verkligen en markant skillnad på intresset för löpning hos tjejer, säger Stefan Rehn, löparexpert på Adidas.

Var tredje löpare i Göteborgsvarvet är i år en kvinna, jämfört med 1995 då andelen kvinnor var 10 procent. Tjejmilen slog förra året rekord i antalet deltagare. Under 2008 ökade Adidas sin försäljning av löparprodukter inom damsegmentet med 15 procent i Norden. Trenden är tydligt enligt Adidas.

I samband med detta introducerar de löparskor och -kläder särskilt utvecklade för kvinnors anatomi. I en studie tillsammans med University of Calgary har de studerat olikheter i kvinnors och mäns löpstil och svettzoner. Totalt studerades 500 löpare, och resultatet var slående – kvinnor har ett helt annat nedslag vid löpning och svettas på ett annat sätt.

Studien resulterade i en helt ny serie tjejprodukter inom kollektionerna Adistar och Supernova med konstruktion och material anpassade för kvinnor, som enligt Adidas ska underlätta löpningen.

Under våren fortsätter de även att dela med sig av löparproffsens tips på coachingsajten www.adidas.com/running

– Det finns verkligen en hunger efter information om träning och kost hos tjejer, säger Stefan Rehn.

Adidas tar steget mot kvinnlig löpning Adidas tar steget mot kvinnlig löpning Adidas tar steget mot kvinnlig löpning