Nya Swesport var en av de bästa svenska sportmässorna någonsin men det fanns något som lämnade en besk eftersmak.
Nya Swesport var en av de bästa svenska sportmässorna någonsin. Kistamässans lokaler var ett lyft jämfört med Sollentunas bunker, Swesportgalan blev en större succé än någon hade anat och maten i restaurangerna ska vi inte ens tala om. Nästan alla leverantörer jag pratade med var nöjda och tyckte att Swesport är på rätt väg.
En sak gav dock en lite bitter eftersmak. Redan efter lunch första mässdagen fick vi höra att tre leverantörer som inte ställde ut på mässan hade bokat möten med besökande butiker senare på eftermiddagen och kvällen i externa show rooms. En leverantör skulle till och med ordna busstransport från mässan till sitt show room.
De leverantörer som valt att ta kostnaden för att ställa ut på Swesport var minst sagt upprörda. Med rätta tycker jag.
En vecka efter mässan fick jag detta öppna brev från en gammal veteran i branschen:
Är det rejäl utförsbacke för en del ”stora” leverantörer? Två av branschens största leverantörer av vintersport valde ett annorlunda sätt att locka kunder under den helg som Swesport anordnade den årliga vintermässan, dessutom i nya mässlokaler i Kista.
Den ena av dessa leverantörer valde att med transport hämta kunder på mässan och ta dem till annat ställe för att visa sina produkter. Den andra hade sin säljkår ”raggandes” i mässgångarna men hade säkert samma syfte.
Jag tycker att det är ett riktigt lågvattenmärke att två av branschens flaggskepp kan sjunka så djupt. Hur kan man låta de andra lojala företagen, många av dem familjeföretag, stå för de stora kostnaderna att locka folk till mässan och själva uppföra sig på detta sätt?
Det är nog dags för Christer Jansheden att kliva upp på barrikaderna och få ordning i leden!
Själv tycker jag att det är det simplaste jag varit med om under 30 år i branschen.
Lasse Sjöberg
Jag förstår att en del leverantörer väljer att inte ställa ut på Swesport utifrån sina egna skäl. Var och en lägger upp sina egna strategier. Dessa bör dock inte omfatta att utnyttja mässan genom att locka bort besökare därifrån till sina egna show rooms.
Det är som Lasse skriver simpelt och det skapar dålig stämning mellan aktörer i en bransch som tidigare samarbetat så bra i både Sportakademin och vid skidtest runt om i fjällvärlden.
Två av de utpekade leverantörerna säger att de inte raggade kunder på Swesport. Istället var de på plats för att kolla in mässan för framtida medverkan och hade stränga order om att inte utnyttja den för visning av produkter.
De som ska ha bussat folk från mässan har inte svarat på mina frågor men jag hoppas att ryktet är fel även i deras fall.
Vi syns
Martin Willners