Ispo lockade 60.000 besökare

Intresset för den 69:e upplagan av världens största sportfackmässa Ispo på the New Munich Trade Fair var något svagare än förra året.

Drygt 60.000 besökare från 100 olika länder besökte mässan under de fyra första dagarna i februari för att se produktnyheter för vintersäsongen 2009/2010. På den totala utställningsytan av 185.000 kvadratmeter ställde 1.959 utställare från 50 länder ut.

Den internationella prägeln var tydlig då 66 procent av besökarna kom från en annan del av världen än värdnationen Tyskland. Bland utställarna var denna siffra 83 procent.

Förra året besökte 64.000 personer från 113 länder mässan (varav 70 procent inte var från Tyskland) och 2.026 utställare från 47 länder fanns representerade (varav 84 procent inte var från Tyskland).

Arrangörerna upplevde en glädje över det positiva resultatet och den goda stämningen på mässan trots tider av ekonomiska svängningar. Särskilt uppmärksammade de den stora efterfrågan på säkerhetsprodukter i form av hjälmar och skydd. De betonar även utställarnas stora intresse för hållbara produkter och det höga intresset av Ispos nya pris Eco Responsibility Award,

Den 70:e versionen av Ispo går av stapeln en vecka senare än vanligt, från den 7 till den 10 februari 2010. Anledningen till datumflytten är att Ispo annars skulle krocka med mässan Snow Sports i USA som ändrat datum till 28-31 januari.

Ispo lockade 60.000 besökare Ispo lockade 60.000 besökare