Problemet att finna snygga skor till sina stabila 49:or ledde Fredrik till en egen affärsidé. Nu driver han e-butiken Grand Shoes med skor till storfotade män. En räddare i nöden.
I ett bostadshus i stockholmska Hägerstensåsen tornar XXL-skor i skyltfönstret. På dörren syns loggan i form av skosnören bundna till en lagerkrans. Härifrån sköter Fredrik Hammarqvist sedan i somras sin nätbutik Grand Shoes med tillhörande showroom – butiken som riktar sig till storfotade stilmedvetna män. Allt mindre är storlek 47 är bannlyst på hyllorna.
Målmedvetenhet, envishet och vilja att hjälpa sina storfotade gelikar drev Fredrik till att starta företaget. Och en viss passion för skor. Som fjortonåring med skostorlek 48 blev skoinköpen för Östersundssonen Fredrik svåra, då normalfördelningskurvan gjorde sig extra gällande i ortens skobutiker. Resor till huvudstaden och så småningom internet blev lösningen. Allt letande gjorde honom till storskospecialist.
– Med tiden grottade jag ner mig mer och mer och fick stenkoll på nätet. När jag bestämde mig för att sätta igång hade jag gjort så mycket research att jag hade mer kunskap än vissa agenturer om deras egna produkter, berättar Fredrik.
För många av de få procent män med fötter i storlek grande är det en svårighet att finna skodon som inte liknar gigantiska kolosser. Fredrik berättar att de största storlekarna hos skofackhandlare vanligen är 46 och hos sportfack något större. Grand Shoes är fylld med skor i storlekar mellan 47 och 52 med tillhörande sulor, strumpor och skovård. Sortimentet är noga utvalt och består till hälften av sneakers och till hälften casual, dressat, outdoor och sport. Det lilla lagret är fyllt upp till taklisten med kartonger modell större.
– Grand Shoes skiljer sig från resten av Big Size-världen genom att vi redan gjort urvalet, till skillnad från andra som tror att vi storfötter nöjer oss bara om storleken passar, säger Grand Shoes ägare .
Fungerar bäst gör två ytterligheter; dels evergreens som Adidas Stan Smith, dels smala limiterade kollektioner. Kontakten med leverantörerna beskriver Fredrik som god även om han köper upp små volymer i udda storlekar.
– Säkra grejer plockar jag hem och pyntar sedan upp med sådant som jag själv gillar och sådant som förstärker utbudet visuellt.
På alla väggar i det lilla showroomet finns skor uppsatta på längden och tvären. På en kortvägg hänger en limiterad upplaga av slippers från klassiska Docksta som Fredrik själv har tagit fram. Eftersom han ser ett värde i att vara världsunik med skor som inte finns i mindre än 47:or, är fler egna projekt i åtanke.
Ett bud tittar in och lägger beslag på ett skopaket som ska skeppas vidare till Frankrike. Förutom i Sverige så säljer Grand Shoes nämligen skor till Danmark, Finland, Norge, Frankrike, Holland, Tyskland och USA. En förutsättning för att affärerna ska gå runt ordentligt.
Grand Shoes målgrupp är den yngre delen av befolkningen. Något som inte är en medveten tanke utan som snarare beror på det rådande utbudet och att unga inte tycker det är konstigare att köpa ett par skor än en DVD på nätet.
– Bekvämlighet blir i allt större utsträckning en anledning till att handla på nätet. För dem som bor långt utanför stan eller tycker att skoköp mest är ett nödvändigt ont, är e-handeln ett bekvämt komplement till vanliga butiker, säger Fredrik.
Att locka män 40+ till butiken är Fredriks stora utmaning och kommande satsning. En ny butik vid sidan av Grand Shoes med en något mognare inriktning är planerad för vintern.
– Att sälja skor till vuxna män på internet är en enorm utmaning. Det är trots allt en mental spärr som pappa storfot ska släppa på innan han tillåter sig tanken att köpa skor på nätet. Men det finns ändå några undantag, säger Fredrik som berättar om sin äldsta kund på 87 år som nyligen köpte ett par Vans och ett par Adidas.
Sina första kunder fångade Fredrik upp genom en liten för-hemsida. Ryktet om butiken spred sig mellan bekantas bekanta. ”Någonstans finns ju alltid en kusins mosters kompis arbetskamrat som har storlek 50”, som Fredrik själv uttrycker det. Annars heter marknadsföringen Google Ad Words. Fredrik försöker också att skapa en medvetenhet i sko- och sportbranschen, något som redan på sina håll fått fäste då flera Stadiumbutiker i Stockholm slussar sina storfotade kunder vidare till honom.
Att kundvård och unik service är två viktiga delar i strategin märks tydligt. Rätt-storlek-garanti, tydliga storleksanvisningar och personlig kontakt värderas högt. Andelen återkommande kunder beskriver han som mycket hög.
– När jag får in en kund förvaltar jag det bra. Jag lägger mer fokus på de kunder jag har än de jag inte har, säger Fredrik skrattandes.
Respons från kunder är viktigt. Fredrik sparar snälla mejl i en särskild mapp som han öppnar under vinte rgråa dagar. Han berättar om en mejlande mamma vars son fick ett ökat självförtroende när han äntligen slapp gå omkring i farbrorsskor.
– Jag säljer inte bara ett par skor utan jag säljer valfrighet och lösningen på ett problem. Kanske låter det låter som ett management-halleluja men det är trots allt så det fungerar, säger han och ler.
Fredriks sneakers top-3
1. Adidas Stan Smith
Det svåraste är att göra något enkelt, det är Adidas odödliga Stan Smith ett lysande exempel på.
2. Puma RS100
En av Pumas bättre Retro-runner modeller. Kul fakta: Drygt 25 år innan Nike+ och iPod gjorde Puma och Apple ett co-lab som resulterade i stegräknande RS 100 Computer med denna sko som plattform.
3. Vans Caballero LX
Klassisk 80-tals hi-top. Rykten säger att det här var ur-modern till Vans Half-Cab. Skejtare tyckte att skaften var för höga och skar av dem och därmed var modellen Half Cab född.